• Holi

tips på blommor och färg

hej!
    jag har hittat en fin bukett i Zätalotus bildgalleri (hoppas det är okej att jag hänvisar dit), men jag skulle vila ha någon färg, inte i majoritet men något som ger färg. Tips? Vårt färgtema är grönt och krämvitt så de färgerna tas ju upp ändå...

• Svar på tråden tips på blommor och färg
  • passionsblomman

Spontant skulle jag råda dig att välja orkidéklockorna i en färg i stället för vita då. De är bara en detalj, men central som pricken över i och att tex välja Mörklila, Cerise; rosa eller Limefärgade vore en idé. Finns också en sort som är lite gulorange i botten och full av små"nervtrådar" i cerise. Den vore tuff.

Vill du ha mer färg än så, matachar du Kallorna med orkidéerna, så får du ut färgen mer i buketten.

• Holi

Tack! Jag har funderat lite på lila eller rosa (ljusrosa). den där med "nervtrådarna" låter cool :)

• passionsblomman

Tycker jag du ska köra på!

Holi skrev 2009-02-16 19:28:16 följande:
    Tack! Jag har funderat lite på lila eller rosa (ljusrosa). den där med "nervtrådarna" låter cool :)
  • vinter0209

Jag har samma färger som du och har bestämt mig för gammelrosa rosor i buketten, superläckra, men det verkar vara svårt att hitta rätt färg på just rosa.

• Holi

Gammalrosa är också snyggt. har du bild på den?

• passionsblomman

Det finns huuuuur många olika nyanser som helst. SÄRSKILT på rosor. Är man ute efter en väldigt exakt färgnyans, behöver man kolla upp noga hos en florist helst både med färgprov på ev klänningstyg om det tex är den som det ska stämma med. Och så att man tittar i de blomguider som finns. Sedan beställer man just den rosen (de har alltid ett sortnamn)

Detta är viktigt inte minst för att vi uppfattar och beskriver färger så in i baljan olika.

Svar på tråden tips på blommor och färg