Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

I vått och torrt (del 5)

Du, jag kan säga att det har växlat rejält under åren! Sist, när jag hade en handläggare som inte hade så många andra att "ta hand om" var hon på mig som tusan och skickade en massa jobb jag var tvungen att söka-som att städa pendeltågsvagnar osv.

Eftersom jag ju sökte, men ville ha en så bra tjänst som möjligt inom det jag kommit vidaree till genom utbildning, fick man ju råångest. jag tycker jag har gjort mina hundår med allsköns städjobb osv.

NU har de tydligen så in i baljan mycket att göra att de inte ens gav mig en handläggare förrän nu häromveckan...

Det finns ju heller inte lika många jobb att anmoda en att söka heller.

men däremot har de ju kommit me detta med jobbcoacher osv och vad det mer i detalj innebär, lär jag väl också utröna.

Kanske låter jag som värsta smiteren, men jag vill gärna få veta hur detta med infertilitetsutredningen( gud vilket långt ord!) utfaller och utifrån det ta dt här med företagsuppstart. DÅ vill jag ha all coaching och uppstartshjälp som finns, men jag vill helst intekomma halvvägs med det, och så bli gravid SEN. Jag vill NU gravid och SEN starta egethjälp...så just nu får de gärna glömma mig lite.. åsså hit med ett plus! så kan jag få det där viket, och sedan bli mamma igen...och DÅ får de hjälpa mig i starta eget planen..

Bra plan va?

Så, de har en hel massa krav och man har massor av skyldigheter, men just nu har de begränsade resurser att kuta med blåslampan tror jag. Så, är man bara lite på själv och söker där man kan, så brukar nog de flesta få ngt innan dagarna tar slut för en.

Du kommer att få gå på en grundinformation som sker i grupp, med allmän info. sedan får du en egen handläggare, med denne ska du göra en sk handlingsplan, som sedan ska följas upp.

Den syftar till att sätta upp en plan för vad just du behöver för att öka dina möjligheter till arbete.
    Vissa behöver gå jobbsökarkurs tex, ngn annan behöver omskolning...

Ankan80 skrev 2009-03-23 13:28:46 följande:
    Passionis:Hur funkar det när man är arbetslös? Måste man gå på massa möten eller det "räcker" att man söker jobb hemifrån....Har en månad o en vecka kvar nu så....
  • passionsblomman

Ja, man vill ju helst det! och tyvärr så finns det ju folk som har som plan att bara gå och stämpla för alltid typ, gärna medan de jobbar svart samtidigt. det leder ju till att det blir tuffare regler för alla.
    Sedan är det ju såklart så att man ju bör vara glad att ens få ett jobb och jadda jadda, men jag tycker ändå man bör få tänka lite långsiktigt och lägga en plan som för en framåt litegrann.

Ja, det där med att bli gravid när man är arbetslös verkar ju tillochmed doktorn tycka att han ska få tycka om i mitt fall.

Det fattar jag inte, för är man gravid så vet man ju åtminstone DEN tiden framåt. Och har man haft en heltidstjänst så har man ju föräldrapenning. Vad är problemet? Att man inte har ett jobba tt gå tillbaka till.. ja, men det lööööser sig väl!
    Krisen måste väl ta SLUT nång gång också?

Då är jag PÅ!!

• passionsblomman

Så skönt att vara överens med någon! :-d

Nejmen, det är lätt att börja känna sig som en jäkla parasit och tappa självförtroendet när man blir arbetslös. Nu har jag dock mer känt att allt det talas om är ett eskalerande elände ,och inte så mkt skuldbeläggande. FÖRRA ggn jag skrev in mig däremot...jädrans.. det var i samband med regeringsskifteet och då var det ord som ärande och tärande och bidragsfuskande hit och dit HELA tiden på nyheterna...

På det sättet är det nästan skönt att det är lite kris, så man blir en i mängden lite. Alla VET att det är tufft nu på ett annat sätt.

Ankan80 skrev 2009-03-23 14:19:43 följande:
    Ja, just det....den där snablars doktorn du råkade på....Nä, har man jobbat tidigare och avsikten är att få ett jobb/starta eget senare o inte utnyttja så tycker jag man har rätt till en omställningsperiod....!
  • passionsblomman

Ring och säg det till dem, att du vill få ställa dig i kö! så det går snabbt ifall året väl går utan plus!

Bara att få prata lite med dem kan nog vara skönt!

lanovia 08 skrev 2009-03-23 14:29:49 följande:

Ja har absolut börjat tänka tanken. Detta var ju 10e försöket. Snart har ett år gått. Har sådan lust att ringa redan nu och be om hjälp. Men antar att det är menlöst. Är väl ingen som vill hjälpa oss innan ett år gått. Jag skulle må så mycket bättre av hjälp snart.
  • passionsblomman

Jagvet inte om det är privat? jag blev hänvisad hit och dit när jag började ringa och hamnade där tillslut...

förresten fick jag kallelse nu till det första stället jag blev hänvisad till. Dit det var ett halvårs kö...
    så nu har jag tid på två ställen!

Ankan80 skrev 2009-03-23 14:51:50 följande:
    Annars kan man kanske kolla privat? Är det inte det du skall göra passionis?Å sen när du står i kö så kommer plusset lanovia 08 skrev 2009-03-23 14:29:49 följande:
  • passionsblomman

Ja DUMMA DUMMA!!! Jiiises! Hela samhället tror jag skulle tjäna på om fler unga tog det här med barn FÖRST. Jobba och plugga kan man göra hur änge som helst. Inte få barn. Dessutom är det ju inte så att efter barn, så tar det slut på livet... korkat!

• passionsblomman

Ja du har kanske rätt? jag vet inte alls, bara att jag vips hade en remiss rakt över telefon och att det skulle lämnas prov i burkar...hihi

Ja bättre med två tider än ingen!

Ankan80 skrev 2009-03-23 15:21:58 följande:
    Ok...sorry....egen slutsats...men dubbelt så bra med 2 platser...
  • passionsblomman
    Ha ha ni sliter ut era stackars karlar!

Nej, huvudsaken här är att man inte haft ngt glapp gentemot af ellr fk, dvs, man måste ha skrivit in sig på af första arbetslösa dag, eller varit sjukskriven eller studerat eller motsvarande för att behålla sin SGI (sjukpenningsgrundande inkomst)

Därför är jag lite skraj för att dra igång företag som jag inte kan lyfta lön från i början osv, för jag veta tt det tillslut blir nollat om man inte har en inkomst, men kan inte det regelverket så bra.

Jag har alltså tiden på mig så länge mina a-kassedagar räcker...
    ..ännu en anledning att det där viket vore bra, då spar man ju dagar och kanske tom hinner jobba ihop till nya i bästa fall.
    Hvidbrud skrev 2009-03-23 17:40:17 följande:
    Erh.. ER Passionsblomman menar jag ju.. Passionhar jag för fulla muggar...Pratade med min bror precis (hans fru är lika gravid som jag) han klagade över att han var tött. Jag undrade varför? Hab sa "jag har en gravid fru där hemm som bara vill ****** hela natten! Nä jag bara skojade" ha ha sa jag. Tror inte att det vara var skoj!
Svar på tråden I vått och torrt (del 5)