Inlägg från: Ninnispinnis |Visa alla inlägg
  • Ninnispinnis

I vått och torrt (del 5)

Har också gjort VUL idag... Blev inte ett dugg klokare och märkligt irriterad och nedstämd. Gyn var allmänt förvirrad och sa att "nej man kan inte se ärrbildningar på äggledarna för då måste man göra en äggledarundersökning och det gör man inte på ett så här tidigt stadie". Men det var ju därför jag kom dit! När jag ringde sa jag att jag vill kolla om mina äggledare är ok.

Jaja, gjorde ett VUL och "där är en äggstock, där är en till, och där är livmodern, den är tillbakalutad". Jaha? "Slemhinnan ser fylld ut så det passar med att du snart ska ha mens." Inte gravid då, alltså, frågade jag. "Nej, det ser inte så ut". Nähä.

Men hon skrev ut Pergotime eftersom min cykel är oregelbunden, och jag ska dit på provtagning på dag 2-4 för "den stora blå lablistan" och "den gula listan", samt 7 dagar före mens för "den lilla blå listan". Det är ju j*ligt lätt när det varierar mellan 28 och 54 dagar. Det är ju pga oregelbunden mens jag ska göra det?! "Nej, den kan du hoppa över om du inte vet när det är". Sen ska jag komma och göra ägglossningstest dag 23-25, och ha samlag varannan dag mellan dag 10-20, vilket helst ska markeras med ett "S" på kvinnokalendern jag fick. Kanske ska ta tjänstledigt närmaste månaderna för att ha samlag och ta prover? Annars lär det bli svårt att hinna med... Inte ens sköterskan i receptionen fattade vad gyn menade med sina små lappar och listor, och skrattade lite trött när jag kom med dem.

Jag orkar inte detta! På riktigt! Jag funderar på att ta Pergotimen som visst ska vara ÄL-främjande, men skita i resten. Känner för att gråta eller skrika lite, oklart varför. Maken är såklart borta i en vecka.

Ska gå ut och avreagera mig men att dra i lite skruvar med skruvdragaren. Bajs.

• Ninnispinnis

Just det, dessutom påstod hon att det kan vara så att jag tränar för hårt. Kroppen tror att den ska ut och jaga föda hela tiden, vilket kan göra att den inte ägglossar. Hypofysen, nånting. Jaha. Trodde det var bra för fertiliteten att motionera?

• Ninnispinnis

Ja, det enda jag ville var att få reda på om mina äggledare ser ut som de ska, och istället blev jag helförvirrad och vet ingenting om huruvida det ser bra ut eller inte... Hon sa att jag har äggstockar och livmoder (surprise!), men ingenting om hur de ser ut. Fick ärligt talat inte så bra intryck av henne, hon verkade lite virrig och förklarade ingenting. Jag visste ju inte vad jag skulle fråga heller. "Har jag fina äggstockar?"

Men visst, jag kan ju ta Pergotime och göra testerna när det funkar med jobb och så vidare. Men det känns som jag blir mer stressad nu än jag var innan. Vill ju helst ta det lite som det kommer, men nu blev det plötsligt oerhört stressande. Ska prata med maken om se vad han tycker.

Angående träning så tränar jag nog ganska hårt. Har svårt att hålla igen, tar oftast ut mig ordentligt. Jag kanske borde minska intensiteten, även om det är svårt. Eller byta ut en del träningspass mot powerwalk eller annan lättare träning.

Nu ska jag ta en dusch och trösta mig med ett glas vin och en bok innan jag kryper i säng. Tack för att ni finns!

• Ninnispinnis

Blommis - Lite komiskt att vi låg och stretade på benen i varsin gynstol samtidigt... Kram och hoppas äggblåsan är riktigt på G!

Lanovia, håller tummar och tår för att dina ömma bröst inte bara beror på trädgårdsarbete och indianer

Har molvärk och lite ömma bröst samt illamående. Men nu har jag ju fått mer eller minder bekräftat att det inte är nåt, så nu hoppas jag indianerna behagar dyka upp i tid, de fegisarna...

• Ninnispinnis

Blommis, jag förstår PRECIS vad du menar! Jag känner inte riktigt igen mig i att de "dåliga" simmarna eller äggen är sämre att få till det med, men däremot i att fertiliteten blir en prestation. Jag har inget emot att ta emot all tänkbar hjälp, så länge det fortfarande är mina och makens komponenter, men skulle det visa sig att det inte funkar - DÅ skulle jag känna mig värdelös, okvinnlig och kass. Att vi behöver lite hjälp på traven gör mig egentligen ingenting, bara det funkar med våra simmare/ägg till slut.

Självklart kan man säga vad man vill här, det är det som är så skönt!

• Ninnispinnis

Förresten, jag har hört andra som genom VUL bla har fått veta om de har haft ÄL eller ej. Blommis, du fick ju veta att du hade äggblåsor (bra eller dåligt, men de var där ju iaf). Jag kände inte att jag fick veta någonting! Jo, att jag HAR äggstockar och livmoder, men det misstänkte jag ju redan...

Tänkte mysa i soffan med ett glas vin och desperate housewifes, men nejdå! Kanal 5 har vi inte just nu, pga att panelen på utsidan av huset buts ut. Grr! Tror det är lika bra att jag avslutar denna dåliga dag... God natt!

• Ninnispinnis

Tack för tröstande ord, Betty!

Känner bara att jag inte är där egentligen, rent mentalt. Jag känner egentligen att det är helt ok att det tar lite tid, jag har ett bra liv under tiden. Men plötsligt kastas jag in i detta, vilket jag inte är säker på att jag är redo för...

• Ninnispinnis

Tack, Ankan!

Jag googlade lite på Pergotime, och det står att man först ska göra en fullständig gynekologisk undersökning för att kontrollera att man inte har blåsbildning på äggstockarna (ovarialcysta). Hon sa ju ingenting alls om hur mina äggstockar såg ut, ska jag anta att hon hade sagt om det fanns blåsor??

Det står också att man ska kontrollera att partnern har normal spermieproduktion. Hon sa ingenting om det överhuvudtaget, bara att man normalt sett inte startar de här undersökningarna förrän efter 2 år, men att vi lika gärna kan göra det nu eftersom min cykel är oregelbunden. Det är ju inte så lönt att jag stoppar i mig Pergotime om nu makens simmare inte simmar som de ska...

• Ninnispinnis

Dessutom avslutade hon med att säga att hon flyttar sin praktik till Lund nästa år, och att det inte kommer någon ersättare till mottagningen jag var på. Jaha? Hur påverkar det mig?

Nej, nu får jag sluta gnälla! Hoppas på att indianerna kommer snart (något är på gång, det känner jag i tjejmagen). Sen tar jag Pergotime nätsa cykel och försöker göra testerna/undersökningarna på rätt dagar om det passar med jobbet. Inget har ju förändrats egentligen, mer än att jag tydligen inte är gravid den här månaden heller. Tack för att ni lyssnar och stöttar, nu lovar jag att rycka upp mig!

*kramar er för att ni är viktiga*

• Ninnispinnis

Tack, söta ni!

Lanovia, det var en läkare. Dessutom hade hon svintohår

Hvidis, det ÄR en vacker dag, jag HAR sovit gott Jag inser att jag har så mycket vackert och bra i mitt liv, så det vore synd och skam att deppa ihop över detta. Nu är det nya, friska tag som gäller!

*tar med mig the pregnant woman på alla kommande undersökningar så att de förstår att de inte ska bråka med mig*

Svar på tråden I vått och torrt (del 5)