• bongen80

Förlossning hemma på egen hand???

aldrig....vill ha tillgång till läkare o utrustning om nåt skulle hända. man kan inte resonera att "kvinnor har fött barn hemma i alla tider", dödligheten var mycket högre förr o är väl fortfarande i länder där de föder hemma.

min åsikt alla fall

• bongen80
    IMittEsse skrev 2009-02-17 23:27:28 följande:
    Jag ska nog börja leta upp någon härlig trygg doula som kan stötta mig, för min man har redan deklarerat att han kommer att vara den som kräks, svimmar och som kommer att kräva både lustgas och epidural. DÄR nånstans befinner vi oss.
    tycker jag låter som en alldeles utmärkt idé, min sambo tuppade av, vilket resulterade i att det inte finns ett enda förlossingskort på vår son....javisst när han är halvt påklädd o ligger på bröstet ja, men det är inte samma sak. plus att jag faktiskt kände mig och kan känna fortfarande ganska övergiven när det var som jobbigast. jag vet att det inte var hans mening att svimma, men det känns liksom ändå....
  • bongen80
    ettem skrev 2009-02-19 11:59:37 följande:
    Hehehe!! Samma här!! Hade ett enda kort från förlossningen, och där satt jag gigantisk och i sjukhusskjorta med lustgasen över näsan- det kortet raderades fortare än kvickt... (sedan blev det förvisso sövt snitt, så det enda kortet jag har från adam som riktigt nyfödd är ett som sköterskorna tog när han precis kommit ut, på resten av korten är han närmare ett dygn gammal!)Hade klart och tydligt sagt ifrån till sambon innan att han skulle hålla sig över naveln, ville INTE ha några bilder av något huvud som tittar ut!!
    de första två förlossningarna är filmade (då hade jag mamma o pappa med också så dom tog kort, nr 2 var en väninna med o filamde o fotade + att de har en annan pappa som faktiskt stod på benen hela tiden) mycket fint filmade från sidan, ingen kamera rakt upp i muffen här inte. det behöver inte dokumentärfilmas...

snyftar fortfarnade över nr 3 som knappt fotades alls o INGEN film överhuvudtaget
  • bongen80
    Thecla skrev 2009-02-19 14:59:44 följande:
    Mjo, vad jag har hört angående akutsnitt är att man hänvisar till akutsnitten för att förklara att det är "farligt" med kejsarsnitt, samtidigt som de då är just akutsnitt vilka medför större risker än t ex planerade snitt. Får se hur vi gör när den dagen kommer. Har inte bestämt om vi ska försöka skaffa barn än. Men rent principiellt så borde det födas fler fullt friska barn utan barnmorska/läkare än med här i världen.
    rent principiellt så är det högre dödlighet i länder utan bra sjukvård, gäller både mamma o barn. sverige har bland de lägsta dödsantalet o det borde ju rimligtvis kunna sättas i samband med fungerande sjukvård
  • bongen80
    Hammerman1 skrev 2009-02-19 15:04:52 följande:
    ... ni menar väl GENERELLT?
    haha ja....huvet slutar fungera efter 1 veckas vak med 4 sjuklingar....
  • bongen80
    Thecla skrev 2009-02-19 15:06:42 följande:
    Fast jag har inte ifrågasatt en fungerande sjukvård. Däremot ifrågasätter jag "skräckscenariot" av vad som sker om man inte har medicinsk hjälp vid förlossning. Eftersom en majoritet av fullt friska födda barn (notera fullt friska - inte döda) är födda utan medicinsk hjälp, så ökar knappast risken för att man får sjuka/döda barn för att man föder barn hemma.
    skräcken är väl just att så mycket KAN gå fel, nu gör det ju för det mesta inte det, men få saker i liver är så oförutsägbart som en förlossning.
  • bongen80

här är det lika hett som i kuvertavgiftstrådarna.....

I "för eller emot"- diskussioner kommer man ALDRIG komma överens om vilken sätt som är det bästa. Det finns alltid argument till varför man gör på det ena eller det andra sättet.

Varje förlossning är unik och INGEN kommer någonsin kunna säga i förväg hur just din slutar. För det mesta går det bra både hemma o på sjukhus. Men OM olyckan är framme (för ja det händer även om man helst såg att alla klarade sig) så är chanserna att klara sig avsevärt mycket större om man "redan är på plats". Det finns ingen som talar för de ofödda barnen o det är bedrövligt!
    I min värld borde det vara förbjudet att ens överväga att föda hemma (gäller givetvis inte 5 minuters förlossningarna i hallen för att det går för fort).

Föda hemma....finns det nån som vill opereras hemma också?

Svar på tråden Förlossning hemma på egen hand???