• Lady o Lufsen

Förlossning hemma på egen hand???

Kan absolut respektera att det finns kvinnor som av olika anledningar gör ett val: Att föda barn i sitt eget hem...med eller utan hjälp av barnmorska eller vårdteknisk utrustning.

Däremot är det absolut inget jag skulle välja!

• Lady o Lufsen

Skulle vilja att du utvecklar dig lite.

Thecla skrev 2009-02-19 22:40:04 följande:
    Jo, jag påstår nog att exempelvis den egna hälsan kan påverka utgången av en förlossning.
  • Lady o Lufsen

Fast det som ökar risken för eventuella fosterskador är inte samma sak som att det vid förlossningen går bra eller dåligt...hur menar du?

Thecla skrev 2009-02-20 10:36:44 följande:
    Tja, det finns väl en mängd faktorer som ökar risker. Rökning, alkoholförbrukning (även om det senare är omtvistat), fetma, undervikt, blodtryck, blodpropp etc. etc. Trodde inte att det var så kontroversiellt att somliga har en hälsa som försvårar graviditeten. Lady o Lufsen skrev 2009-02-19 22:52:50 följande:
  • Lady o Lufsen
    TrJk skrev 2009-05-13 19:25:25 följande:
    ....en barnmorska kan se tecknena på att allt inte går som det ska och kontakta ambulans i tid.....
    Det är ju sant bara till viss del...en erfaren barnmorska kan INTE avgöra vad som kommer att kunna ske vid förlossningsögonblicket.
    Är det frågan om att barnet av någon anledning drar i sig fostervatten så rör det sig inte om många minuter innan hjärnan tar skada av syrebristen.
  • Lady o Lufsen
    TrJk skrev 2009-05-19 10:17:06 följande:
    Lakritsbåten: Nej, man behöver absolut inte föda med artificiell smärtlindring vid sjukhusfödslar, det är ens eget val. Dock väljer de flesta antingen epidural eller lustgas.Lady o Lufsen: Menar du sväljer fostervatten? Det gör det ju hela tiden.
    Nej, jag menar INTE att barnet sväljer utan jag menar att fostervattnet inte pressas ut- det vill säga att det stannar kvar i lungorna...
Svar på tråden Förlossning hemma på egen hand???