• Småland09

bröllopsresa med nytt namn

Funderar på det här med att resa med sitt nya efternamn.. jga kommer byta efternamn och vi har tänkt åka på bröllopsresa ungefär en månad senare.. Hinner man få nytt pass, nytt körkort etc då?
    Har någon gjort på detta sätt?? Någon som har tips på vad man borde göra?
    Är det bättre att boka i sitt gamla namn och åka strax efter bröllopet?

Vet inte hur det är med bokningen heller, kan man boka i sitt nya namn fast man inte "finns" i det namnet än???

alla tips mottages tacksamt

• Svar på tråden bröllopsresa med nytt namn
  • anne på grönkulla

På en månad BÖR du hinna få ett nytt pass i det nya namnet, men har ni kortare tid mellan vigseln och bröllospresan än så brukar jag råda att det är enklare att åka i det gamla namnet. Först ska vigseln och namnbytet registreras hos skattemyndigheten (kan ta upp till 2 veckor normalt sett beroende på säsong/arbetsbelastning) och du får besked om det. Sen ska du söka nytt pass vilket tar 5 arbetsdagar om du söker i Sverige hos polisen.

• Fru AnnaSara Berglund

Hej!

Vi flög till miami dagen efter vi gifte oss 2007. Min man skulle byta efternamn i samband med giftermålet och jag hade ungefär samma fundering som du.

Jag frågade på resebyrån när vi bokade resan hur vi skulle göra och hon svarade att man var tvungen att boka resan i de namn man hade när man bokade. Så det gjorde vi. Sen var det det här med passet... Hon på resebyrån sa att det måste vara exakt samma namn i passet som i resehandlingarna / bokningen ( vilket iofs känns ganska naturligt )

Vi fick också informationen att det kunde ta 2 -3 veckor innan det registrerades hos skatteverket, beroende på hur snabba handläggarna är. Det kan nog variera sig lite beroende på hur mycket de har " på bordet".

Vi var borta 2 veckor, och jag var lite rädd ( eftersom det var USA ), att det skulle bli problem när vi skulle hem, att det skulle vara registrerat och inte stämma överens med passet.

Men i passkontrollen kollar de ju bara att det är samma person som i passet. Skulle det bli något problem får man väl förklara att man precis gift sig och är på bröllopsresa. Säkert inga problem.

Ditt fall skiljer sig ju lite eftersom ni reser en månad efter vigseln. Antar att ni har, eller kommer boka resan innan ni reser och då måste det ju bokas i era "gamla" efternamn. Jag skulle nog göra så att vänta med att byta pass och körkort tills man kom hem. Man kanske kan prata med någon på skatteverket och vänta med namnbytet tills då också. Och ta allt det med alla byten och så när man kom hem i lugn och ro. Antar att det är mycket ändå att fixa med innan bröllopet.

Lycka till med bröllopet och hoppas att Ni får en mysig resa!!
    Kram AnnaSara, Fru Berglund

• EmMa09

får man automatiskt besked om när namnbytet är registrerat eller får man kolla upp det själv?
    anne på grönkulla skrev 2009-02-21 19:31:49 följande:

På en månad BÖR du hinna få ett nytt pass i det nya namnet, men har ni kortare tid mellan vigseln och bröllospresan än så brukar jag råda att det är enklare att åka i det gamla namnet. Först ska vigseln och namnbytet registreras hos skattemyndigheten (kan ta upp till 2 veckor normalt sett beroende på säsong/arbetsbelastning) och du får besked om det. Sen ska du söka nytt pass vilket tar 5 arbetsdagar om du söker i Sverige hos polisen.
  • Villemoa

Fast man behöver väl inte boka resan i sitt gamla namn om man bokar nu innan? Så länge man har rätt namn på passet sen när man åker så är det väl lugnt.
    Jag har bokat resan i mitt nya namn och räknar med att allt ska ha gått igenom tills vi åker två månader senare.

Fru AnnaSara Berglund skrev 2009-02-21 20:50:35 följande:

Hej!Vi flög till miami dagen efter vi gifte oss 2007. Min man skulle byta efternamn i samband med giftermålet och jag hade ungefär samma fundering som du.Jag frågade på resebyrån när vi bokade resan hur vi skulle göra och hon svarade att man var tvungen att boka resan i de namn man hade när man bokade. Så det gjorde vi. Sen var det det här med passet... Hon på resebyrån sa att det måste vara exakt samma namn i passet som i resehandlingarna / bokningen ( vilket iofs känns ganska naturligt ) Vi fick också informationen att det kunde ta 2 -3 veckor innan det registrerades hos skatteverket, beroende på hur snabba handläggarna är. Det kan nog variera sig lite beroende på hur mycket de har " på bordet".Vi var borta 2 veckor, och jag var lite rädd ( eftersom det var USA ), att det skulle bli problem när vi skulle hem, att det skulle vara registrerat och inte stämma överens med passet.Men i passkontrollen kollar de ju bara att det är samma person som i passet. Skulle det bli något problem får man väl förklara att man precis gift sig och är på bröllopsresa. Säkert inga problem.Ditt fall skiljer sig ju lite eftersom ni reser en månad efter vigseln. Antar att ni har, eller kommer boka resan innan ni reser och då måste det ju bokas i era "gamla" efternamn. Jag skulle nog göra så att vänta med att byta pass och körkort tills man kom hem. Man kanske kan prata med någon på skatteverket och vänta med namnbytet tills då också. Och ta allt det med alla byten och så när man kom hem i lugn och ro. Antar att det är mycket ändå att fixa med innan bröllopet.Lycka till med bröllopet och hoppas att Ni får en mysig resa!!Kram AnnaSara, Fru Berglund
  • nu gifter vi oss

Jag jobbar på resebyrå och det är som de flesta skrivit, men för att klargöra en gång till. Det som står i passet resenären har med sig ska även stå på biljetten. Punkt. Jag har tjejer som haft sitt nya namn i flera år men inte bytt ut passet - då ska det bokas i det gamla namnet. Jätteviktigt! Passkontrollanter och check-in personal har inte tillgång till nån folkbokföring utan det är passet som gäller.

• anne på grönkulla

Jag tror att man får nån sorts besked men att om man har bråttom lönar det sig att ligga på och kolla själv. Har man e-leg via banken kan man ju kolla på nätet.

EmMa09 skrev 2009-02-21 22:51:31 följande:
    får man automatiskt besked om när namnbytet är registrerat eller får man kolla upp det själv?anne på grönkulla skrev 2009-02-21 19:31:49 följande:
    Om resebyrån kräver att man bokar i det man faktiskt heter så är det ju det som gäller, dessutom - men där kan säkert praxis vara olika. Jag har alrig bytt namn men tycker jag hör om många som bokar i ett framtida namn. Däremot så MÅSTE namnet på pass och biljett stämma när man väl ska resa, annars har flygbolaget rätt att neka en att resa. Man kommer inte ens så långt som till passkontrollen, det blir stopp i incheckningen. Flygbolaget är skyldiga att göra en id-kontroll.
  • jojanna

har man kopia på vigselbeviset med sig skall det inte vara några problem, oberonede efternamn..

• Fru G-lund

jojanna:
    Det måste vara SAMMA namn på resedokumentet/biljetten som på passet.Alltså, du kan inte komma med en biljett i ditt nya namn och ett pass i ditt gamla namn + ett vigselbevis för det betyder ingenting i passkontrollen..glasklart! precis som
    anne på grönkulla skrev.
    Ville bara förtydliga för jag begriper inte vad man ska med en kopia av vigselbeviset till..vigsel och namnbyte är ju två skilda saker man kan ju faktiskt byta namn utan att ha gift sig.

• Småland09

Tror ni det är i så fall bättre att vi åker nära inpå bröllopet och bokar i mitt gamla efternamn och åker på mitt gamla pass? (vi tänkte vara borta i 3 veckor och tänkte åka omkring lite i olika delar av världen.. :-S Kan det bli problem att komma in i ett land om namnbytet skulle gå igenom hemma i Sverige under tiden??????

• Swing

Nej, det kan inte bli problem att komma in i ett land om namnbytet skulle ha gått igenom hemma!
    Dom kollar som sagt bara om pass och biljett stämmer överens. Dom har INTE tillgång till svensk folkbokföring.
    Själv är man ju vanligen så uppfylld av att ha bytt namn att man tror att hela världen "vet" det. Tror att man på något sätt är olaglig om man en tid efteråt (tills man ordnat nya) använder sina gamla pass, id-kort, körkort osv. Men så är det ju faktiskt inte. Det är ju i princip bara ni och skattemyndigheten som vet att namnbyte gjorts.

Svar på tråden bröllopsresa med nytt namn