Fast man behöver väl inte boka resan i sitt gamla namn om man bokar nu innan? Så länge man har rätt namn på passet sen när man åker så är det väl lugnt.
Jag har bokat resan i mitt nya namn och räknar med att allt ska ha gått igenom tills vi åker två månader senare.
Fru AnnaSara Berglund skrev 2009-02-21 20:50:35 följande:
Hej!Vi flög till miami dagen efter vi gifte oss 2007. Min man skulle byta efternamn i samband med giftermålet och jag hade ungefär samma fundering som du.Jag frågade på resebyrån när vi bokade resan hur vi skulle göra och hon svarade att man var tvungen att boka resan i de namn man hade när man bokade. Så det gjorde vi. Sen var det det här med passet... Hon på resebyrån sa att det måste vara exakt samma namn i passet som i resehandlingarna / bokningen ( vilket iofs känns ganska naturligt ) Vi fick också informationen att det kunde ta 2 -3 veckor innan det registrerades hos skatteverket, beroende på hur snabba handläggarna är. Det kan nog variera sig lite beroende på hur mycket de har " på bordet".Vi var borta 2 veckor, och jag var lite rädd ( eftersom det var USA ), att det skulle bli problem när vi skulle hem, att det skulle vara registrerat och inte stämma överens med passet.Men i passkontrollen kollar de ju bara att det är samma person som i passet. Skulle det bli något problem får man väl förklara att man precis gift sig och är på bröllopsresa. Säkert inga problem.Ditt fall skiljer sig ju lite eftersom ni reser en månad efter vigseln. Antar att ni har, eller kommer boka resan innan ni reser och då måste det ju bokas i era "gamla" efternamn. Jag skulle nog göra så att vänta med att byta pass och körkort tills man kom hem. Man kanske kan prata med någon på skatteverket och vänta med namnbytet tills då också. Och ta allt det med alla byten och så när man kom hem i lugn och ro. Antar att det är mycket ändå att fixa med innan bröllopet.Lycka till med bröllopet och hoppas att Ni får en mysig resa!!Kram AnnaSara, Fru Berglund