Inlägg från: anne på grönkulla |Visa alla inlägg
  • anne på grönkulla

bröllopsresa med nytt namn

På en månad BÖR du hinna få ett nytt pass i det nya namnet, men har ni kortare tid mellan vigseln och bröllospresan än så brukar jag råda att det är enklare att åka i det gamla namnet. Först ska vigseln och namnbytet registreras hos skattemyndigheten (kan ta upp till 2 veckor normalt sett beroende på säsong/arbetsbelastning) och du får besked om det. Sen ska du söka nytt pass vilket tar 5 arbetsdagar om du söker i Sverige hos polisen.

• anne på grönkulla

Jag tror att man får nån sorts besked men att om man har bråttom lönar det sig att ligga på och kolla själv. Har man e-leg via banken kan man ju kolla på nätet.

EmMa09 skrev 2009-02-21 22:51:31 följande:
    får man automatiskt besked om när namnbytet är registrerat eller får man kolla upp det själv?anne på grönkulla skrev 2009-02-21 19:31:49 följande:
    Om resebyrån kräver att man bokar i det man faktiskt heter så är det ju det som gäller, dessutom - men där kan säkert praxis vara olika. Jag har alrig bytt namn men tycker jag hör om många som bokar i ett framtida namn. Däremot så MÅSTE namnet på pass och biljett stämma när man väl ska resa, annars har flygbolaget rätt att neka en att resa. Man kommer inte ens så långt som till passkontrollen, det blir stopp i incheckningen. Flygbolaget är skyldiga att göra en id-kontroll.
Svar på tråden bröllopsresa med nytt namn