• sommarbrud2010

Går dessa praliner att frysa?

Hittade detta recept från ett inlägg av Arwen75
    Ska göra en liten låda till varje gäst och stoppa i fyra praliner. Eftersom de är så dyra att köpa tänkte jag göra dem själv. Men det blir ju ett par stycken och därför undrar jag hur länge dessa står sig i kylen eller om man kan frysa dem???? Någon som vet? Eller någon som har ett annat recept som går att frysa?

Dajmtrüffel
    Ca 40 bitar

1 dl vispgrädde
    50 g smör
    300 g mörk choklad, minst 50 % kakaohalt
    1 dl Kesella
    2 msk konjak eller likör
    ca 100 g dajm
    kakao

Gör så här
    Koka upp grädden och smöret i en kastrull. Ta kastrullen från plattan.
    Bryt chokladen i bitar, rör ner i grädden och låt smälta.
    Rör i Kesella och konjak.
    Låt smeten kallna i kylen ca 1/2 tim.
    Hacka dajm och rör ner. Häll smeten i en form, 10 x 15 cm och låt stelna i kylen ca 1 tim.
    Skär i bitar eller forma tryffeln till runda kulor.
    Pudra över kakao och förvara kallt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-22 12:13
    Glömde skriva att jag tänkte rulla dem till kulor och doppa dem i mjölkchoklad, vet inte om det har någon inverkan men ändå :D

• Svar på tråden Går dessa praliner att frysa?
  • Aleta

Du kan prova om de går att frysa.
    Se till att inte ha någon luft i påsen du lägger dem i. Ha gärna flera lager med påsar, luft förstör dem snabbare.
    När de väl är i frysen, så får de inte bli stötta eftersom de går sönder jättelätt när de är frysta.
    Lägg dem först ett dygn i kylskåpet så att du inte chockfryser dem.
    När du tinar dem så låt dem tina i två dygn i kylskåpet och sedan ligga i rumstemperatur ca 6 timmar innan de ska ätas.

Det är viktigt att du tempererar chokladen som du doppar i perfekt. Har den fel kristallstruktur så kommer den garanterat att bli vit.

Vit choklad som är feltempererad blir matt och tråkig.

Choklad ska vara glansig och vacker!

• marsros

klart man kan ha choklad i kylen. Det har jag för jag gillar när den är hård. Chokladen blir inte vit av kylan utan av att den torkar och kylen och frysen är de torraste platsena i huset. (tänk på hur vita tex kycklingfileer blir i frysen om man glömt stänga påsen) Så sålänge du packar dem väl in är det inga problem.

• Aleta

Luft och vatten är chokladens fiender!

• sommarbrud2010

Har hittat ett annat recept där man "smörjer" in en ischokladform med choklad och sedan häller i en chokladsmet. Detta kanske fungerar bättre, om man då låter dem ligga kvar i formen tills man tar upp dem ur frysen. Dessutom lägga dem i en lufttät burk i frysen. Eller vad tror ni?

• sommarbrud2010
    bongen80 skrev 2009-02-22 14:43:45 följande:
    alltså....ni kanske kan göra själva pralinerna UTAN att doppa dem i choklad o så frysa in dem. Sen 2-3 dagar innan ni gifter er kan ni ta upp dem o doppa.
    Detta skulle ju också kunna funka...
  • sommarbrud2010

En annan fråga... när man nu har löst detta med frys eller inte osv. haha... hur tidigt vågar man stoppa dem i kartonger och sätta ut dem på bordet?? Tror ni de får lätt för att smälta eller svettas om det är varmt ute??

• Emmas syster

man måste temperera chokladen som ska vara runt om

har man frusit choklad så förstörs den - ytan blir matt och vitflammig inte blank och fin.

innehållet går att frysa om man absolut vill göra ngt i god tid innan

en färdig tryffel håller MINST några veckor i rumstemp (18-24 grader)

smälter de eller svettas är de felaktigt gjorda eller felaktigt förvarade (för kallt)

• Aleta

Det går faktiskt att frysa praliner och tryfflar, men man måste vara mycket försiktig och noggrann.

Jag förklarade nog inte tillräckligt tydligt att man inte får ta av de lufttäta påsarna förrän chokladen har nått rumstemperatur (ca 6 timmar efter att de har tagits ut ur kylskåpet efter upptiningen där i två dygn).

Kommer chokladen i kontakt med luft eller fukt under hela den här processen så går det som Emmas syster skriver.

Om man inte tempererar chokladen som ska vara runt om så blir den matt och vitflammig i vilket fall.

Det är ganska mycket grädde i den här tryffeln och man kan inte säga att alla sorter håller i flera veckor. Tillverkare av fina handgjorda tryfflar brukar rekommendera att man äter dem inom två veckor.

• Emmas syster

mkt sant
    men lufttäta påsar är inte lätt att ordna i ett hem med mkt hög luftfuktighet

minst några veckor - det beror ju förståss på vilken sort

ju mer sprit och socker och/eller kakao det är i fyllningen desto längre håller tryfflarna

• Aleta

Sprit är alltid bra.

Minst tre tjocka fryspåsar ska det vara!
    Emmas syster skrev 2009-02-22 21:39:42 följande:

mkt sant men lufttäta påsar är inte lätt att ordna i ett hem med mkt hög luftfuktighetminst några veckor - det beror ju förståss på vilken sortju mer sprit och socker och/eller kakao det är i fyllningen desto längre håller tryfflarna
  • sommarbrud2010

Ni pratade om tryfflar som höll mist ett par veckor och att de inte svettas eller smälter.
    Har ni något exempel på ett sådant recept?

• Aleta

Två veckor skulle jag säga att de flesta praliner håller i ett svalt skafferi, 12-13 grader är optimal förvaringstemperatur.

Om de svettas så kan det bero på att man har ett litet, litet hål eller en spricka någonstans i chokladen runt om. Eftersom tempererad choklad krymper när den stelnar så presses fyllningen ut genom de små, små hålen.
    Annan svettning kan bero på fukt och snabba temperaturväxlingar.

• sommarbrud2010

Nu har jag bestämt mig för hur askarna ska se ut. Har gjort en på prov och lagt ut en bild i galleriet, säg gärna vad ni tycker

Svar på tråden Går dessa praliner att frysa?