• jisberg

Samtal med prästen

Hej!
    Man ska ju träffa prästen innan vigseln och gå igenom allt, men jag undrar om jag ska kontakta prästen eller om han ska kontakta mig?
    Jag gifter mig den 4/4-09 och jag har inte hört något.
    Ska jag ringa och boka en tid?? Jag vet inte.

• Svar på tråden Samtal med prästen
  • Lady o Lufsen

Hmmmmm...försöker komma ihåg hur vi gjorde...
    Jag tror att den bokade prästen kontaktade oss faktiskt...

• ElinPierre

Jag mailade och frågade hur du gjorde, och våran präst ringde då upp och berättade att han brukar ringa ett par veckor i förväg.. Men ring och kolla om du oroar dig, det är nog inget ovanligt!

• En till präst

Det där är väldigt individuellt... tyvärr, höll jag på att säga.
    Själv hör jag av mig så fort jag får en vigselblankett, även om vigseln ska ske ett halvår senare. Men en del präster ringer någon eller några veckor före vigseln. Och en del pinsamma exemplar dröjer så länge att det nervösa brudparet hinner ringa först.

Så - den 4/4... tja - JAG skulle redan ha tagit en kontakt med er. Och somliga präster kan vänta till slutet på mars. Vill ni ha en kontakt snart så kan ni själva ringa upp - vet ni vad "er" vigselpräst heter så har de allra flesta präster en mailadress som är

rnamn.efternamn@svenskakyrkan.se

• Jeez

I en högst ovetenskaplig gallup jag gjort med mina andra prästvänner så ligger de flesta kring att man ringer ca en månad innan.

Jag har också brukat göra så -alternativt när jag får blanketterna om det är senare. Det är dessutom olika i olika församlingar om man tar ut blanketterna själv som präst eller om man får dem av expeditionspersonal och i så fall när man får dem...

• Ore

På bokningsbekräftelsen stod det att vi skulle kontakta prästen, så det gjorde vi.

• ElinPierre

Förlåt TS om jag lånar tråden lite men jag skulle vilja veta- Ni som är präster- Vaddå för blankett?

• En till präst
    ElinPierre skrev 2009-02-27 15:18:25 följande:
    Förlåt TS om jag lånar tråden lite men jag skulle vilja veta- Ni som är präster- Vaddå för blankett?
    En vigselblankett som vi får från församlingsexpeditionen - kan liknas vid en "beställningssedel" på en vigsel.
    Där står parets namn och födelsedatum, om de är döpta och konfirmerade, vilken adress de har och kyrka, datum och tid för deras vigsel. Och deras telefonnummer så vi kan nå dem.
  • En till präst
    Jeez skrev 2009-02-27 15:11:41 följande:
    I en högst ovetenskaplig gallup jag gjort med mina andra prästvänner så ligger de flesta kring att man ringer ca en månad innan.Jag har också brukat göra så -alternativt när jag får blanketterna om det är senare. Det är dessutom olika i olika församlingar om man tar ut blanketterna själv som präst eller om man får dem av expeditionspersonal och i så fall när man får dem...
    Jo. Många tar kontakt en månad eller några veckor i förväg. Jag tycker det är för sent. Paren hinner både bli nervösa och själva planera ihop konstiga saker som inte går att genomföra och som man i så fall ska försöka avstyra med bara någon veckas varsel. Det blir inte bra för någon.
  • Stardusty

Vår präst tog kontakt med oss två veckor innan och det är tydligen vanligt att det är så. Men ställ frågan i tråden "fråga prästerna", där finns fler präster som kan svara.

• ElinPierre

Tack för svaret! Kändes lugnt att det inte var något som vi själva skulle ha koll på

En till präst skrev 2009-02-27 15:38:26 följande:

En vigselblankett som vi får från församlingsexpeditionen - kan liknas vid en "beställningssedel" på en vigsel. Där står parets namn och födelsedatum, om de är döpta och konfirmerade, vilken adress de har och kyrka, datum och tid för deras vigsel. Och deras telefonnummer så vi kan nå dem.
Svar på tråden Samtal med prästen