Inlägg från: En till präst |Visa alla inlägg
  • En till präst

Samtal med prästen

Det där är väldigt individuellt... tyvärr, höll jag på att säga.
    Själv hör jag av mig så fort jag får en vigselblankett, även om vigseln ska ske ett halvår senare. Men en del präster ringer någon eller några veckor före vigseln. Och en del pinsamma exemplar dröjer så länge att det nervösa brudparet hinner ringa först.

Så - den 4/4... tja - JAG skulle redan ha tagit en kontakt med er. Och somliga präster kan vänta till slutet på mars. Vill ni ha en kontakt snart så kan ni själva ringa upp - vet ni vad "er" vigselpräst heter så har de allra flesta präster en mailadress som är

rnamn.efternamn@svenskakyrkan.se

• En till präst
    ElinPierre skrev 2009-02-27 15:18:25 följande:
    Förlåt TS om jag lånar tråden lite men jag skulle vilja veta- Ni som är präster- Vaddå för blankett?
    En vigselblankett som vi får från församlingsexpeditionen - kan liknas vid en "beställningssedel" på en vigsel.
    Där står parets namn och födelsedatum, om de är döpta och konfirmerade, vilken adress de har och kyrka, datum och tid för deras vigsel. Och deras telefonnummer så vi kan nå dem.
  • En till präst
    Jeez skrev 2009-02-27 15:11:41 följande:
    I en högst ovetenskaplig gallup jag gjort med mina andra prästvänner så ligger de flesta kring att man ringer ca en månad innan.Jag har också brukat göra så -alternativt när jag får blanketterna om det är senare. Det är dessutom olika i olika församlingar om man tar ut blanketterna själv som präst eller om man får dem av expeditionspersonal och i så fall när man får dem...
    Jo. Många tar kontakt en månad eller några veckor i förväg. Jag tycker det är för sent. Paren hinner både bli nervösa och själva planera ihop konstiga saker som inte går att genomföra och som man i så fall ska försöka avstyra med bara någon veckas varsel. Det blir inte bra för någon.
  • En till präst
    Luucie skrev 2009-02-28 00:46:26 följande:
    En till präst skrev 2009-02-26 23:59:36 följande:
    Det tycker jag låter jättebra. Skulle gjort mig trygg och glad om vi fått en så engagerad präst. För mig finns det ganska mycket att fundera på också eftersom jag inte riktigt vet vart jag står i min tro...har massa frågor men inte på rak arm utan mer sånt som kommer upp när man diskuterar.När vi bokade kyrkan så sa de att de skulle återkomma till oss två veckor innan vigseln...Men jag undrar, vad händer om man inte alls funkar med den prästen man får?Har ni varit med om det nångång?!Förlåt TS nu snodde jag lite tråd...
    Men det är inte säkert att man är mer engagerad för att man har en tidig kontakt. Det kan också vara som Jeez säger att man vill ha paret i färskt minne när man viger dem.

Jag vill ha den tidiga kontakten för att det funkar för mig och brukar vara uppskattat av paren. Men jag har så klart ingen aning om vem de är när de sen kommer till kyrkan 3 månader senare, för precis som för Jeez har några hundra dop/begravningar/vigslar och andra människor passerat revy under vägen. Så då får jag titta på post-it lappar för att veta vilka det är som gifter sig... alla sätt har sina fördelar och nackdelar

Alla präster kan sitt jobb och kan viga. De gånger par kräver ny präst handlar det inte om att han/hon inte funkar utan att paret inte fått sin vilja igenom till 100% och tror att de ska lyckas bättre med en annan präst.
  • En till präst
    Luucie skrev 2009-02-28 23:51:14 följande:
    Jag tänker nog inte så mycket på att få viljan igenom...vi har inga ovanliga önskemål kring vigseln. inga hundar som ska gå med ringarna, ingen brudöverlämning etc. Jag tänkte mer på om kemin inte stämmer. Så kan det ju vara med husläkare, revisor eller vem som helst som man träffar.Fast det kanske man får ta och bortse ifrån då...jag bara funderar för jag skulle vilja tycka om den präst som ska viga oss.
    Jo, det är klart man vill. Jag blev bara nyfiken på hur viktigt det där med kemin är - för det är klart att alla inte är perfekta för alla. Jag vill gärna ha en hårfrisörska som jag gillar, inte bara att h*n gör ett bra jobb, utan också att h*n pratar "lagom" mycket och känns trivsam.

Skillnaden mellan hårfrisörskor och präster är att det finns oändligt många fler av de förra, så man KAN prova sig fram tills man hittar sin perfekta hårfrissa. På samma sätt tror jag man gör med präster om man ska inleda en längre själavårdsrelation och kanske gå i en serie samtal om något som berör en djupt. Men om man inte går i kyrkan någonsin annars, utan gör ett engångsbesök för en vigsel. har jag så svårt att förstå varför prästens personlighet skulle vara viktig.

Präster finns det oftast bara några stycken i en församling. Det är inte alltid möjligt att hitta någon man ÄLSKAR, men jag vill tro att de flesta av mina kollegor är tillräckligt bra på sitt jobb för att duga som vigselförrättare under de 25 - 40 minuter en genomsnittlig vigsel tar.
  • En till präst
    Luucie skrev 2009-03-01 13:16:46 följande:
    Ja, jag tvivlar inte på att de kan genomföra själva arbetet. Men jag inbillar mig att den dagen kommer att vara lite viktigare för mig än de tremiljoner gånger jag går till frissan
    Jag hoppas verkligen vigseln blir mer viktig och minnesvärd för Dig och Din blivande make än ett vanligt besök hos frissan.

Men det är ju ändå inte prästen Du gifter Dig med
Svar på tråden Samtal med prästen