• smill

    Svårt med inbjudningslistan

    Vi planerar att gifta oss i juni och jag har ett problem ang vilka vi ska bjuda.
    Min pappa har 7 syskon men jag skulle bara vilja bjuda två av dem, de två som jag har haft mest kontakt med och är de som har uppvaktat när vi har fått våra barn. Nu är det så att båda mina fastrar har 2 barn var med respektive. Jag har bara umgåtts med en av dem (tjejen), de andra killarna har jag inte haft så mycket kontakt med de senaste 15 åren! Skulle det vara konstigt att bjuda fastrarna med resp och min tjejkusin med resp? Då kommer alltså alla utom en få en inbjudan i den familjen, nu bor de inte ihop eller så, men det känns lite konstigt, men av min andra fasters barn kommer ju ingen bli bjuden...klurigt!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-27 07:14
    Vi planerar att gifta oss i juni och jag har ett problem ang vilka vi ska bjuda.
    Min pappa har 7 syskon men jag skulle bara vilja bjuda två av dem, de två som jag har haft mest kontakt med och är de som har uppvaktat när vi har fått våra barn.
    Nu är det så att båda mina fastrar har 2 barn var med respektive. Jag har bara umgåtts med en av dem (tjejen), de andra killarna har jag inte haft så mycket kontakt med de senaste 15 åren!
    Skulle det vara konstigt att bjuda fastrarna med resp och min tjejkusin med resp? Då kommer alltså alla utom en få en inbjudan i den familjen, nu bor de inte ihop eller så, men det känns lite konstigt, men av min andra fasters barn kommer ju ingen bli bjuden...klurigt! Hoppas ni hänger med på vad jag skriven, lite rörigt ser jag. =)

  • Svar på tråden Svårt med inbjudningslistan
  • Hemlig2009

    Jag vet att det är svårt. Jag har varit gift förut och den gången bjöd jag alla släktingar (mina föräldrar har också många syskon och man umgås ju inte med alla). Denna gången bjuder jag som jag känner för, men vi har också ett mindre bröllop.

    Både min syster och min kusin som ska gifta sig snart har bjudit alla efter tanken att bjuder man en, så bjuder man alla. Men så är vi också ganska "vett-och-etikettiga" i vår familj.

    Jag kommer alltså undan med det nu för att detta är nr 2. Något gott ska väl det tråkiga med en skilsmässa ha med sig.

  • Lilla Fru L

    Ett tips, bjud de du vill bjuda! Tänk så mkt på andra måsten. Var dock öppen med att ni ska gifta er och betänk om ni kanske kan skapa ngt annat forum för alla dessa andra att komma och uppvkata. Kanske bjuda på "vi har gift oss"-fika ett par veckor efter bröllopet...

  • Corona

    Har man stor släkt måste man få sålla, speciellt om man inte umgås speciellt mycket. Jag hade förmodligen bjudit den som skulle vara den ende i sin familj att inte få inbjudan, men det är jag. Om den personen känner likadant så tackar han eller hon förmodligen nej i vilket fall, men då slipper man pratet.

    Inbjudningslistan tycker jag har varit det svåraste med hela grejen! Vi var inte alls överens om "urvalsprinciperna", min m2b har dessutom ofantligt stor släkt (som han dock inte umgås med). Till sist gjorde vi varsin lista - max 30 personer var (räknade då inte barn under 10 år). Tror att det var enda sättet att komma vidare. Då behövde inte jag känna att jag ville ha med för många kompisar och han behövde inte känna press att bjuda kollegor bara för att det ska vara ungefär lika.

  • mahlins

    Vi hade liknande problem. Sambon har galet stor släkt jämfört med mig och det är inte väldigt varierande hur mycket vi träffar dom.. Det slutade med att vi bara har middagen för vännerna + närmsta familjen och sedan får ALL släkt (även mina typ 3 stycken) komma senare till tårtan helt enkelt.

  • Plugghäst

    Personligen: Okej att bjuda två fastrar men inte övriga syskon- men när du bjuder tjejkusinen så skulle jag nog även bjuda hennes bror.

    Jag försöker se till hur jag hade känt det och jag hade tagit rätt illa upp om min syster och mina föräldrar blivit bjuden till någon av mina kusiners bröllop men inte jag (även om hon haft bättre kontakt med dem), då hade jag nog känt mig rätt ratad. Din pappas syskon förstår nog när de är så många och ni inte haft kontakt.

Svar på tråden Svårt med inbjudningslistan