• Elide

Hur långt före vigseln tar prästen kontakt?

Får ett tag sedan ringde jag till den församling där kyrkan som vi ska gifta oss i, ligger. För att fråga när prästen skulle kontakt oss ang vigseln. Fick då svaret nån vecka innan bröllopet. Det tyckte jag lät lite väl sent. Är det så eller kan man möjligen kan begära att få träffas tidigare för att diskutera vigeslcermonin?

• Svar på tråden Hur långt före vigseln tar prästen kontakt?
  • guldlockm

Vi ska gifta oss i september men vi har redan bjudit hem vår präst på middag, det var väldigt trevligt och vi ska ses igen ca 1 månad innan och då ska vi gå igenom hur vi vill ha det.

För oss är det viktigt att det blir en personlig vigsel, så att lära känna prästen är viktigt för oss.

• Vill nu

2 veckor innan ringde vår. Tycker det känns rätt lagom...

• jajapaja

Vår präst ringde i veckan, och vi ska träffa henne tre veckor innan vigseln och vi gifter oss inte från den 18/4.

• Elide
    guldlockm skrev 2009-02-28 20:44:34 följande:
    Vi ska gifta oss i september men vi har redan bjudit hem vår präst på middag, det var väldigt trevligt och vi ska ses igen ca 1 månad innan och då ska vi gå igenom hur vi vill ha det. För oss är det viktigt att det blir en personlig vigsel, så att lära känna prästen är viktigt för oss.
    Vi vet inte ens vilken präst vi kommer att ha. Så det är lite frustrerande. Men tycker det låter som en bra grej att bjuda hem på middag för att diskutera vigseln. Vi vill också väldigt gärna ha en personlig vigsel. Vi känner också att ska någon viga oss så måste den ju känna oss lite för att kunna prata om "oss". Känns annars lite fel. Ska nog ringa till församlingen igen för att höra efter.
  • En till präst
    Tessisen skrev 2009-02-28 22:11:52 följande:
    Vi vet inte ens vilken präst vi kommer att ha. Så det är lite frustrerande. Men tycker det låter som en bra grej att bjuda hem på middag för att diskutera vigseln. Vi vill också väldigt gärna ha en personlig vigsel. Vi känner också att ska någon viga oss så måste den ju känna oss lite för att kunna prata om "oss". Känns annars lite fel. Ska nog ringa till församlingen igen för att höra efter.
    Jag tycker nog att det låter i artigaste laget, och framför allt onödigt tidskrävande att bjuda prästen på middag.

Jag träffar mina brudpar i god tid före vigseln, och avsätter 1.5 timme till vigselsamtalet. Skulle man också äta middag skulle det förmodligen ta närmare en timme till, och så mycket tid kan de flesta präster inte lägga på en sådan sak som vigselsamtal.

Man kan alltid som par ta en egen kontakt med prästen om man tycker det dröjer. Även om prästen inte har tid att träffa er förän några veckor innan vigseln är det skönt att ha ett datum inbokat.
  • Elide

En till präst skrev 2009-03-01 23:44:14 följande:

Jag tycker nog att det låter i artigaste laget, och framför allt onödigt tidskrävande att bjuda prästen på middag. Jag träffar mina brudpar i god tid före vigseln, och avsätter 1.5 timme till vigselsamtalet. Skulle man också äta middag skulle det förmodligen ta närmare en timme till, och så mycket tid kan de flesta präster inte lägga på en sådan sak som vigselsamtal. Man kan alltid som par ta en egen kontakt med prästen om man tycker det dröjer. Även om prästen inte har tid att träffa er förän några veckor innan vigseln är det skönt att ha ett datum inbokat.
    Tack för svaret. Då vet jag liter mer hur vi ska gå till väga.
  • En till präst
    Tessisen skrev 2009-02-28 22:11:52 följande:
    Det är jätteviktigt att man har träffats.

Däremot är det inte prästens skyldighet att prata om "er" - en del präster försöker hålla tal som anknyter till det aktuella paret, men det är inte självklart. Alla gör inte det.

Jag försöker göra det, eftersom jag vet att det är uppskattat, men ibland känns det bara "krystat" - egentligen är det ju vännernas och släktens uppgift att prata om paret, inte min.
  • Elide

Tack för tipset. Svårt att veta hur allt går till. Alltid bra med råd och tips från den som står på andra sidan så att säga. Nu har man ju lite mer "kött på benen" vad gäller tillväga gångs sättet.

• En till präst
    Tessisen skrev 2009-03-02 00:14:48 följande:
    Tack för tipset. Svårt att veta hur allt går till. Alltid bra med råd och tips från den som står på andra sidan så att säga. Nu har man ju lite mer "kött på benen" vad gäller tillväga gångs sättet.
    Anledningen till att ni inte fått något namn på er vigselpräst är förmodligen att sommarsemestrarna inte är riktigt klara i alla församlingar så här tidigt på året och ni gifter er ju mitt i semesterperioden. Men bara lugn - ni kommer få en präst, säkert som Amen i kyrkan
Svar på tråden Hur långt före vigseln tar prästen kontakt?