• MV85

Storlekar

Är det bara jag som är fruktansvärt trött på att alla dessa underbara finklänningar man hittar överallt bara finns i väldigt begränsade storlekar?

Jag har varit med om sidor på nätet där inget säljs över storlek 40, eller varför inte påminna om de "underbara" sidorna där en XL är storlek 38??

Marelyn Monroe hade storlek 42 (!) Varför i hela fridens namn kan inte dagens kvinnor få ha det?!

För att inte tala om när man ska köpa brudklänning o har över storlek 42... oj oj oj... Direkta kommentarer från försäljare om att man borde banta inför bröllopet, eller kommentarer om att de inte tar hem klänningar som är "så stora" är inte ovanligt...

Är det bara jag som är less på denna hysteri från klädindustrin, eller är det fler?

• Svar på tråden Storlekar
  • älskarlivet

Jag var tvungen att beställa min bröllopsklänning i 44 och sen sy in den, detta till stor del p.g.a. mina bröst. Men inte har jag fått kommentarer från någon om det..

• bongen80

Tror nog du har råkat på mycket inkompetenta försäljare. Jag har bara blivit bra bemött. "inga problem med strl, det vi inte har hemma, beställer vi så du får prova". I övrigt känns det ganska pissigt på marknaden, för att inte tala om underkläder o särskilt till bröllopet. Finns det överhuvudtaget prisvärda korsetter eller liknande i Sverige? Har hittat på nätet i england, man jag fattar inte deras strl så jag vågar inte beställa ändå. Det finns en uppsjö push-in o ut o fram o tillbaks till i små strl men allvarligt...behövs det verkligen på en redan smal människa?

• MV85

bongen80, beror på var i sverige du bor, men ja det finns mycket kompetenta säljare av äkta korsetter i sverige. Finns även flera ställen som måttsyr efter ens figur.
    Annars så håller jag med om det med underkläder... Förstår inte vad en mycket mycket smal människa har att hålla in.. Har en kompis som har rutor på magen utan att träna så smal är hon, vad ska hon köpa korsett för? Men det är likförbannat bara sådana det finns att köpa i den vanliga handeln...

• Soon and very soon

tror att bride to be i spånga har ganska mycket för "större" kvinnor, (missförstå mig rätt)

• bongen80

Soon and very soon skrev 2009-03-01 18:19:54 följande:

tror att bride to be i spånga har ganska mycket för "större" kvinnor, (missförstå mig rätt)
    inge missförstånd... jag sticker inte under stolen med att jag drar stor strl, det är ju bara fånigt! haha det är ju inte som att försöka dölja ett födelsemärke....
  • bongen80

tack för tipset förresten, det är ju en djungel

• elsi

Jag tycker detsamma... jag hörde en hemsk historia om en tjej som gick till en butik i stockholm med sin något smalare vännina och säljerens kommentar var " va är det DU som ska gifta dig? nej du vi har inte en klänning i din storlek"

Hon hittade vägen till BridalOutlet vid Ropsten, och lyckades

men, en korsett är inte för att bara hålla in mm det är oxå för att "forma" kroppen på ett sätt som inte träning kan fixa, och det är ju lite sexigt oxå! Och vissa klänningar sitta bättre på en korsett än bara bar hud.

Engelska storleker? 70= 32 75= 34 80=36 osv. ABC mm är detsamma, och där kan man oxå köpa tillex 75 AA!!! och 70G

• MV85

Korsetter säljs inte i bhstorlekar!!!! Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah! Jag vet inte hur många gånger jag förklarat det på den här sidan redan, men en korsett säljs inte efter de storlekarna, en korsett säljs i midjemåttsstorlekar!
    Annars är det inte en korsett! Då är det en korslett eller torslett, det är INTE samma sak!!!!!!!

• elsi

ok förlåt, det visste jag inte, fast jag vet att det är skillnad mellan en korsett och torslett eller vad all nu kallas för på svenska.

jag borde kanske inte lägga mig i men 1 inch = 2.5 cm eller kanske 2.4 eller 2.6

lycka till

• primulakarlsson

Jag bär stor storlek och hittade min klänning på BridalOutlet på nätet. Det är en gravidklänning men satt toppen. Har konstaterat att man kan använda grav kläder när man är överviktig. Den kostade 1500 inklusive frakt. Och det är min drömkläning.

• MV85

ptimulakarlsson: Det beror ju på vilken kroppsform man har...
    jag kan t.ex inte använda gravidkläder då jag har problem nog att få "vanliga" kläder att sitta som de ska över magen... Jag har helt enkelt för liten mage kontra hur stora lår och höfter jag har...
    Så köper jag gravidkläder blir det bara ännu mer fel eftersom de har ännu mer plats för en mage jag inte har...

• 28 Aug

Jag är gravid nu och gick in i en butik i sthlm med information att jag gifter mig först nästa år och ville kolla deras reaställning (ifall man hittar något). Hittar en i 46 varpå tanten tittar på min mage och säger "diskret" att jag nog behöver en 50!! Jag blänger på henne och svarar surt; Jag tänkte inte vara gravid i över ett år till! Jag VET min storlek, jag är inte dum.

Svar på tråden Storlekar