• Pink flamingo

Hjälp! Blir jag hemlös nu - Nån som kan lagen?

Jag vet inte vad jag ska göra, slut med killen och nu vill han kasta ut mig ur vår lägenhet... Är det nån som vet vad sambolagen säger? Känner mig rädd, förkrossa och framförallt överkörd av nån jag ville leva resten av livet med...

Så här är läget i all fall. Jag och min kille flyttade ihop för ungefär ett år sen. Vi sålde då våra respektive lägenheter och la in lika mycket i handpenning på den nya lägenheten. För en månad sen kom jag hem från jobbet och möttes av honom som sa att han var osäker på förhållandet, men vi kom överrens om att försöka lite till. För en vecka sen fick jag reda på att han redan köpt en ny lägenhet och tänker flytta dit.

Varken han eller jag vill sälja vår gemensamma lägenhet eftersom den sjunkit i pris med finanskrisen, men han vill att jag ska köpa ut honom utifrån en ny värdering. Det känns ju okej. Men nu vill han dessutom att jag ska betala tillbaka de amorteringar han hunnit göra + handpenning. Jag har inte så mycket pengar, och då blir det ju så att han bott utan att betala nåt i ett år!

Han säger att om jag inte kan betala så ska han sälja lägenheten. Kan han göra så?

Förlåt att det blev långt...

• Svar på tråden Hjälp! Blir jag hemlös nu - Nån som kan lagen?
  • Pink flamingo

Det var nåt tekniskt fel. Får ringa senare

• Corona

Jag har ingen som helst information att tillföra men vill skicka dig en stor kram! Fy 17, lider med dig!

• 090208

Om ni bada star pa kontraktet kan han val inte bara ga och salja??

• JustMeAndMyLove

Tycker du ska ta hjälp av någon myndighet, kuratorer brukar ha bra koll på lagar vad det göller ekonomi etc. Jag fck mycket hjälp av en här i Gävle.
    Sen borde din bostadsrättsförening kunna hjälpa dig med vad han får och inte får begära.
    Att gå till en advokat kan vara kostsamt så det är värt att se sig omkring efter lite gratishjälp hos kommunen med!

Hoppas allt löser sig för dig!

*Kram*

• monkay

Så vitt jag vet så får han inte sälja på eget bevåg utan ditt medgivande. En seriös mäklare skulle aldrig gå med på detta förfarande.

Juristjouren lät som ett bra första steg i detta, de om ngn kan ju sånt här

• Birana

Hej.
    Det är inte nåt litet problem du har men det ordnar sig alltid, kom bara ihåg det.

Han har inte rätt att kräva något av dig som han redan betalat och vi har båda skyldighet att betala eftersom ni står på kontraktet båda två.
    Jurister är dyra men du har väl en hemförsäkring? Då får du hjälp av dem. Som sagt, oroa dig inte allt löser sig ALLTID! Du blir inte hemlös men du kan väl bli otroligt stressad och ledsen, det behöver man vara också när sådana saker händer.

Lycka till!

• troddealdrig

Om ni inte har skrivit några papper mellan er så är det sambolagen som gäller. Skumma igenom den så får du ett litet hum om vad som gäller.

• JustMeAndMyLove

Sambolagen är väl upplöst?
    Min vännina har varit sambo med sinkille i 1 år, men får inte nått av hans saker nu när han dött.
    Nu är hans föräldrar så pass hygglig att de låter henne behålla det hon vill.
    Det handlar egentligen inte om värdesaker utan minnen som smycket hon gett honom, nån möbel som de käpte tillsammans etc.
    Men hade hans föräldrar inte gått med på dethade hon inte ens fått behålla förlovningsringen hans.

• tonårsmorsa

Fast det har inte med sambolagen att göra utan arvsrätt och som sambos ärver man inte varandra.

JustMeAndMyLove skrev 2009-03-01 21:36:04 följande:
    Sambolagen är väl upplöst?Min vännina har varit sambo med sinkille i 1 år, men får inte nått av hans saker nu när han dött.Nu är hans föräldrar så pass hygglig att de låter henne behålla det hon vill.Det handlar egentligen inte om värdesaker utan minnen som smycket hon gett honom, nån möbel som de käpte tillsammans etc.Men hade hans föräldrar inte gått med på dethade hon inte ens fått behålla förlovningsringen hans.
  • Luucie

Tror att man kan få 30 minuters gratis rådgivning av jurist via medborgarkontoret där man bor. Så var det iallafall förut, kan vara värt at kolla upp.

Förövrigt tror jag som andra också uttryckt att han inte kan få igen det han betalat av amorteringar och månadskostnad för året som ni bott ihop...det blir ju lite som att man ska få tillbaka hyran man betalat för en hyresrätt när man flyttar isär och så funkar det ju inte! Tack och lov!!

Lycka till med allt! Stor kram till dig

Svar på tråden Hjälp! Blir jag hemlös nu - Nån som kan lagen?