Inlägg från: hujjedamejj |Visa alla inlägg
  • hujjedamejj

Dyr brudbukett

Frågade på en blomsteraffär vad en brudbukett kostade som jag vart kär i, med murgröna och ca 16 rosor. Hon ville ha betalt mellan 1600-2400 beroende på vad rospriserna låg på... Men hallå? Det är en skillnad på 800 kr???? Beroende på vad rospriset ligger på då???
    Sen en corsage med lite murgröna och en ros skulle på gå 150 kr? Lät inte det dyrt?
    En tärnbukett med 3 rosor och murgröna 250 kr...

Tänkte på corsagen, kan man inte binda den själv?

2 st slingor murgöna skulle gå på 50 kr som jag hade tänkt ha i håret...

Tyckte att det lät dyrt...

• Svar på tråden Dyr brudbukett
  • hujjedamejj

Ok, så då kan alltså 1 st ros öka 50 kr??
    Låter helt sjukt.

• hujjedamejj

passionsblomman.
    Det gäller ca 16 rosor
    Det som stod i mailet var:
    Beroende på rospriset så får du betala 1600-2400 kr för brudbuketten.
    Alltså nu gissar jag hejvilt vad det är hon tar betalt för.. Detta är bara ett exempel.

Billigt rospris
    HANTVERK, MURGRÖNA; ARBETSKOSTNAD m,m: 1000 kr
    ROSOR; 600 KR, ca 37,50 kr/st
    = 1600 kr

Dyrt rospris
    HANTVERK, MURGRÖNA; ARBETSKOSTNAD m,m: 1000 kr
    ROSOR; 1400 KR ca 87,50 kr/st
    = 2400 kr

Alltså om buketten går upp till 2400 kr beror ju det enligt floristen för att rospriserna har gått upp. Arbetskostnaden måste ju kosta lika mycket oavsett vad rosen kostar eller hur? Och då betyder ju det att rosen går upp 50 kr i pris, i värsta fall.

• hujjedamejj

Ja, det är ju beroende vad rosorna kostar enligt floristen, alltså kan det skilja 800 kr på samma bukett hos samma florist beroende på vad rospriset ligger på..

Tindragull skrev 2009-03-01 21:36:43 följande:
    Vi har också fått olika prisuppgifter, men d på olika ställen... Känns ju lite extremt att det skulle kunna skilja så mycket som 800:- på samma bukett...
  • hujjedamejj

Ja, visst gör det???

Tindragull skrev 2009-03-01 22:32:42 följande:
    Låter helt galet, men det kanske kan vara så... I mina öron låter det knasigt med en skillnad på 50:- per ros i pris, men jag har inte stenkoll på hur mycket en blomma kan skilja i pris från dag till dag...Som du själv skriver så är det ju arbetskostnaden den samma oavsett pris på blomman.
  • hujjedamejj

Ja, jag kanske ska göra det, alltså höra efter. Jag förstår självklart att dom msåte ta betalt för arbetet också! Men tycker inte att arbetskostnaden ska öka bara för att rosorna är dyrare.
    Buketten var med på en bröllopsmässa och dom kanske känner att JAG verkligen vill ha just den buketten när jag har sett den live. Men annars då... (du verkar ju kunna det här) är det ett vettigt pris, säg det lägsta priset hon sa 1600 kr, för just en sån bukett. Vad är det som gör att den blir så dyr?

passionsblomman skrev 2009-03-01 22:45:54 följande:
    Ja, det låter som att hon har gett en hög övre gräns. Fråga henne vettja, hur hon räknar om du vill veta mer...Det skulle jag gjort!
  • hujjedamejj

Ja, vilken bra idé. Men jag gifter mig 13/6 när skolan har sommarlov. Menar du att dom skulle göra det privat?

jenli skrev 2009-03-02 08:20:16 följande:
    Ett tips är at kolla om det finns floristgymnasie där du bor. Jag hade bara rosor i min bukett ca 25 st, min tärna ca 10-15 st roser och två corsager till brudgum och best man. För allt detta betalade jag 600 kr eftersom jag då bara betalade vad blommorna kostade dem.
  • hujjedamejj

Lingon82. Men det är ju bara det att ingen kan undgå att det är en bröllopsbukett. jag menar med mrugröna och röda rosor som hänger. Den är formad så att man ska hålla den i handen och inte stoppas ner i en vas. Sen vill jag även att den ska hålla hela kvällen, och inte börja vissna. Det är bara det.
    Men förstår dig.. vissa tar betalt bara för ordet bröllop. Men annars så kan man ju höra med någon annan affär, jag har ju en bild från en tidning, och försöka få dom att pressa ner priserna. "den här butiken tog så här många kr, hur mycket tar du?"

• hujjedamejj

lingon82.
    Ja, men jag tror nog att dom kommer att se igenom det hela när jag säger att det är en festbukett och ta samma pris för en bröllopsbukett iaf... eller vad vet jag...

Svar på tråden Dyr brudbukett