Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Dyr brudbukett

Nej det är inte orimligt och tyvärr helt sant. man vet inte som florist i förväg vad priset blir på de blommor man i de flesta fall är tvungen att förbeställa. Priserna skiftar kraftigt. Du kan stå i butik och titta på en fin ros som den dagen ligger på 25 spänn i butiken. Den kan vid specialbeställning ligga på nästan det dubbla.

De flesta florister tar inte ut mer för blommorna än de måste ha ut, så därför måsta man gardera sig tills man ser var det landar. (alternativet vióre ju annars att alltid rälkna med och också ta betalt för "värsta" scenariet, vilket verkligen skulle leda till dyra buketter.)

När det gäller corsage, så är det mer arbetstid än blommor man betalar för, för ett riktigt corsage är ett pillerjobb.

• passionsblomman

Man antinge limmar eller trådar dem och sedan beror det ju på hur arbetat det ska vara med blad och sådant. Det är ståltråd, nålar och floratape inblandat. Inget jag vet hur jag ska beskriva så här i text...

Kajsalisan skrev 2009-03-01 21:11:34 följande:
    Nu blev jag nyfiken! Hur gör man en corsage?? =)
  • passionsblomman

Ja, i princip, även om det är ovanligt att det blir så mycket.
    Det funkar som en omvänd auktion. Priset är högst i början av budgivningen, och alltefter som klockan tickar ner så sjunker priset.
    Det betyder att den som har is i magen längst får lägst pris, medan den som inte får bli utan blommorna den dagen, är tvungen att stoppa klockan väldigt tidigt för att inte behöva meddela sin beställare att dennes kund /(dvs du som brud i det här fallet) inte får sin särskilda blomma, för den tog tyärr slut.

Du vet ju aldrig om någon plötsligt trycker och tar rubbet nämligen. Tillråga på allt så är det ju inte B-kvalité blommorna som budas på till specialbinderier. man köper ju det bästa så kunden verkligen ska få blommor värdiga ett bröllop.

Att rosen ökar med 50 kr vet jag inte riktigt hur du räknar? för det är ju inte bara blommorna du ska betala för. Det är en arbeskostnad med i priserna för det hantverk som brudbuketter utgör. Den florist som ska stå med den och jobba, kan inte utföra ngt annat den stunden, och hon kostar företaget pengar, lika självklart som personalen på vilken firma sm helst.

Du kan alltså inte räkna att tärnbukettens tre rosor kostar 80 kr st. Däremot finns det rosor som bara en vanlig dag i butik, mycket väl kan ligga på 50 kr st och det är fantastiska rosor. det finns de som kostar 20 också, och de brukar man se skillnad på i längd och storlek.

Ska du ha mellan 25-35 rosor i buketten så är det ju inte alls felräknat av floristen att det kan skilja på uppemot 800. Om du antar att den blir bliig, klarar du dig kanske med 25 kr st för rosen, blir det dyrt, kanske den hamnar på det dubbla alltså 50 kr. 25 kr gånger 30 är 750.

Låt oss däremot hoppas att det inte drar iväg, utan att "dina" rosor finns i överflöd den dagen de ska tjingas på auktionen!

hujjedamejj skrev 2009-03-01 21:18:36 följande:
    Ok, så då kan alltså 1 st ros öka 50 kr??Låter helt sjukt.
  • passionsblomman

Ja, det låter som att hon har gett en hög övre gräns. Fråga henne vettja, hur hon räknar om du vill veta mer...
    Det skulle jag gjort!

hujjedamejj skrev 2009-03-01 22:23:25 följande:
    passionsblomman.Det gäller ca 16 rosorDet som stod i mailet var:Beroende på rospriset så får du betala 1600-2400 kr för brudbuketten.Alltså nu gissar jag hejvilt vad det är hon tar betalt för.. Detta är bara ett exempel.Billigt rosprisHANTVERK, MURGRÖNA; ARBETSKOSTNAD m,m: 1000 krROSOR; 600 KR, ca 37,50 kr/st= 1600 krDyrt rosprisHANTVERK, MURGRÖNA; ARBETSKOSTNAD m,m: 1000 krROSOR; 1400 KR ca 87,50 kr/st= 2400 krAlltså om buketten går upp till 2400 kr beror ju det enligt floristen för att rospriserna har gått upp. Arbetskostnaden måste ju kosta lika mycket oavsett vad rosen kostar eller hur? Och då betyder ju det att rosen går upp 50 kr i pris, i värsta fall.
  • passionsblomman

Jag har ingen aning om vart du har varit och kan omöjligt stå för hur de sätter sina priser. Jag hör ju att du inte kommit till den billigaste, men är det kanske en av branschens mer meriterade butiker vad gäller brudbinderier? En innerstadsbutik? För sådana saker påverkar ju.

När jag pratar priser för egen del har jag inga hemlisar om vad som är arbetet och vad sim är material och så.De bör ju kunna förklara och redovisa för vilka delar som är vad.

Att spela ut butiker mot varandra tror jag inte man kommer vidare långt med. Du får nog helt enkelt jämföra vem som verkar hålla vilken kvalité och vad du tycker det verkar värt. Det finns ju billighetsbutiker såväl som finbutiker.

Det där med att ljuga eller utesluta ordet bröllop, får mig att se rött och bara vilja skita i att ens säga nå´t längre...men ok: Det ÄR färskvarupriserna som varierar högst väsentligt melan de blommor du som florist kjkan stå och deala om nere i partihallarna, och dem du MÅSTE förbeställa. De flesta brudar ätr rätt noga med hur det ska vara, bla m färgtoner osv. Det är också mer arbete frånn beställning till leverans med brud OCH andra specialbinderier, än med det man bara knyter ihop rakt över disk.

Det är en jäkla skillnad också på att tex säga "jag vill ha tio långa vita kallor, punkt slut" än att säga "jag vill helst ha det, men blir de jättedyra, så ta vita Liljor eller annat likvärdigt istället" I första fallet måsteju floristen ta hem blommorna till vilket pris som helst, medan det i andra exemplet finns utrymme för alternativ.

Jag vet att det är mycket som kostar mer runt bröllop, och en del är nog överdrivet, men ingen av de butiker jag arbetat i jobbar så när det gäller blommor. Snarare står man och känner det lite pinsamt och tycker synd om bruden och nästan säger i mungipan vad det kostar. Oftast har man då inte alls tagit betalt för all tid man lagt ner, och ofta jämnat ut blompriserna till kundens fördel.

Nu ska jag sluta mala....

• passionsblomman

Det ÄR normala priser, men det som var grundfrågan var nog hur såpass få rosor som 16 st kan variera så pass mycket så att skillnaden kan bli upp till 800 mer.Jag tror att de dragit till i överkant för att vara på säkra sidan.

Lissdaniels skrev 2009-03-02 18:19:10 följande:

Jag kanske är konstig men jag tycker det låter som normala priser?
  • passionsblomman

DET var väldigt konstigt sagt tycker jag!! VEM var det???
    Aldrig någonsin hört någon som jobbar på ett sådant sätt, och då har jag ändå koll på rätt många i branschen...*jätteförvånad*

Cisslan skrev 2009-03-07 10:38:52 följande:
    När vi skulle beställa blommor erkände floristen direkt att i de populära bröllopsmånaderna (sommaren) var brudbuketter mycket dyrare! Och detta berodde enbart på att efterfrågan var så stor dessa månader....
  • passionsblomman

Då står den floristen och jobbar helt gratis kan jag säga. Det är helt orimligt lågt. Bara hennes arbete skulle mycket väl kunna kosta 650 kr för det jobbet utan att på något sätt vara orimligt.

f1bride skrev 2009-03-07 10:43:38 följande:
    Fick min bukett (se galleri) för 650 kronor inklusive 2 corsager.. Hade murgröna och rosor i buketten och corsagerna. Då var det 25 rosor vi använde, har jag för mig..
  • passionsblomman

Jo, det förstås, men jag tycker buketten i f1bride´s galleri ser fin ut, så jag tror det som så ofta är ngn som inte riktigt kan sin företagsekonomi som gjort den...

20th century fox skrev 2009-03-07 16:36:12 följande:

Ja men hon kanske har tagit 3 st paket med buntrosor för 95 kr /st och gjort en handbunden av det med lite grönt på 15 min...?Det går ju lixom att göra en "brudbukett" på det sättet men den är ju inte lika vacker som en arbetad bukett med kvalitetsblommor. Kunderna ser ju inte alltid skillnad på vad som är kvalitet och inte och för vissa är priset viktigare.
  • passionsblomman

Nä, om hon själv säger att hon gjorde jobbet gratis, då vet hon ju hur hon valde... Och då gjorde hon ju det av en anledning.
    På vilket vis du är en reklampelare för henne och hur den överenskommelsenser ut vet ju bara ni.
    Men som du säger, så är normalprisern MED arbetet bra mycket högre, så du fick en brudbukett för bara materialkostnaden. Det Var ju det jag reagerade på från början.
    Det blir ju väldigt missvisande i en tråd på bt om folk tror att det är ett rimligt pris, för det är det inte.
    Inte om man ska försörja sig på att göra brudbinderier.

f1bride skrev 2009-03-08 11:44:32 följande:
    Ja, hon jobbade gratis. För att vara snäll? Men att det skulle betyda att man inte har koll på sin företagsekonomi, vette tusan om jag skulle säga Nu går jag ju runt som en vandrande reklampelare (vad kostar inte reklam idag? Dessutom ganska effektiv reklam) och så kommer jag utan att tveka att alltid handla mina blommor där! Summa kardemumma så är väl mitt tips att gå till en liten blomsteraffär, för där får man bättre service (och ibland pris)! Aldrig att någon i stan hade gett mig det priset!Sen kommentarer till övriga så skulle jag nog inte kunna se nån alltför stor skillnad på slarvgjord bukett eller inte, men den var superfin och den höll alldeles perfekt vilket jag inte tror att en tvärgjord är.. Och jag hade ju själv räknat att den skulle kosta omkring 2000-2500 så jag kan ju säga att jag vart jätteförvånad (och sa det) när hon sa priset!Men rospriserna är alltså 20 eller 25 kr/st, för hon tog 20x25 när hon räknade ut priset.. (för rosorna)
  • passionsblomman

Ja, visst, fast jag tycker det hade varit värt att notera redan från början i första inlägget att det inte var frågan om fullpris. Annars gödslar man myten att alla andra tar fullständiga överpriser. Annars är det såklart bra med många olika tips!

f1bride skrev 2009-03-08 15:15:08 följande:
    Så sant, så sant allt det du skriver! Men det ÄR ju faktiskt möjligt att få det priset, jag är ju tydligen ett bevis på det.. Om man jämför i förväg, kanske inte väljer en stor affärskedja i en stad kan man få billigare. Det är ju ett tips som jag tror, och hoppas, någon kan ha anvädning av!
  • passionsblomman

Hihi,ja, det är så ibland...

f1bride skrev 2009-03-08 18:09:42 följande:
    Självklart och det var INTE meningen att påstå att alla som tar mer än 650 kr är hutlösa!! Bara poängtera det Var lite stressad då jag skrev, vilket ju också är bevis på att jag postade en rad under vanliga inlägget (och knappt kom på att jag måste synliggöra galleriet)!
Svar på tråden Dyr brudbukett