• Red Scarlet

Bidrag till bröllopsresa = resecheckar?

Det finns säkert liknande trådar men hittade ingen exakt!

Vi vill önska oss bidrag till vår bröllopsresa, men exakt VAD önskar man sig då? Vi vill inte ha presentcheck på Fritidsresor för resan kommer ju redan att vara betald när vi åker (Vi åker dagen efter bröllopet). Önskar man sig resecheckar då utställda på sitt eget namn? Hur sjutton fungerar det? Eller ska vi bara önska oss pengar? Pengar känns så himla tråkigt för folk att ge, det ser liksom trevligare ut med en 'presentcheck' iallafall. Hur har ni gjort? Har ni några tips?

• Svar på tråden Bidrag till bröllopsresa = resecheckar?
  • Eran

Ett par kompisar till oss önskade sig bidrag till bröllopsresan i from av pengar. De skrev med ett kontonummer på inbjudan och även att man inte behövde fylla i vem det va ifrån eftersom summan va valfri. På så sett behöver ingen känna sig "dum" pga hur mycket man gav. Ett bra sätt tycker jag.

• Red Scarlet

Ah men det är ju smart!

Dock har vi redan skickat iväg inbjudningarna så kan inte göra det där.. vi har en bröllopshemsida iof kanske kan skriva det där :7

• breakdance

Vi önskade oss presentcheckar från Ticket, där finns ju alla researrangörer samlade. Om man ringer och pratar med dem så går det att ordna. Man får betala resan först coh sen lösa in checkarna efteråt.

• rottizz1

vi hade ingen presentöppning då vi endast önskade oss pengar till resan. Skrev det i info brevet. Valde att ej öppna på bröllopet så ingen skulle känna dum, folk gav oss det de kunde lägga.

• Thewedding

Vi ska oxå önska oss pengar och vi ska inte öppna kuverten på bröllopet. Utan vi tänkte ha en stor låda som man har pyntat lite som folk kan lägga i sitt kuvert och sen vill vi öpnna dom när vi vaknar efter bröllopsnatten och sitta i sängen och läsa och kolla på alla fina kort

• Red Scarlet

Oh ja det låter smart! Vi tänkte inte heller ha någon presentöppning på bröllopet och det blir ju bra för då slipper gästerna sitta och lyssna på öppning av allas och jämförande.

Jag tycker bara att det är så himla svårt att formulera mig, jag haatar att önska mig saker..tycker egentligen att det är lite 'fult' men vad fasen, alla gör ju det så..;) Hur tycker ni som utomstående att den här formuleringen låter? (tänkte skriva på vår bröllopshemsida under flik 'önskelista'.

"
    Vi hade verkligen inte tänkt önska oss något för den största presenten är självklart att ni är med och firar vår stora dag med oss! (Det kommer alltså ej ske någon presentöppning under själva bröllopsdagen)

Meeeeen efter mycket påtryckningar nämner vi ändå något vi önskar oss. ;) Vi arbetar som galningar för att kunna åka på en bröllopsresa till Thailand och ett litet litet bidrag till denna skulle vara en perfekt present.

Vi önskar oss alltså:
    - Bidrag till bröllopsresan i form av presentkort på Forex eller resecheckar
    "

• rottizz1

vi öppnade oxå korten när vi kom till hotellet på natten- var supermysigt att ligga o läsa allt gulligt folk skrivit =)
    Vi skrev ett rim,( finns många olika)då låter det lite "bättre"

• Red Scarlet

anne på grönkulla skrev 2009-03-03 04:33:39 följande:

Resecheckar? sv.wikipedia.org/wiki/Resecheck Tror jag inte ni vill ha, särskilt inte som är köpta av (och därmed utställda på) nån annan. Rätt dyrt/knepigt att lösa in dem är det också numer.Önska er pengar isåfall...
    Hmm okej man kanske inte ska önska sig resecheckar då längre. o_O
  • Jag och frugan

Jag skulle inte rekommendera resecheckar. Dels är det dyrt att köpa (avgift plus sämre kurs) sen är det dessutom en avgift när ni löser in dem, jobbar nämligen med valuta!
    Det där med att be gästerna sätta in pengar på konto ska vi göra. Sen på bröllopet kan man bara nämna hur mycket man har fått in, om man vill. På så sätt slipper man öppna alla kuvert och framför alla gäster säga vad mycket var och en har gett, vilket jag tycker är jobbigt och säkert gästerna också som tycker det är pinsamt om de inte kunnat ge så mycket.

• Davids Anette

Vi ska också önska oss pengar - men vi har tänkt skriva att pengarna ska läggas i anonyma kuvert i en fin låda som vi ska göra. Sen kan de lägga ett vanligt kort på "presentbordet" med en hälsning om de vill det.
    Jag tycker själv väldigt illa om att ge pengar i såna här sammanhang för det är så svårt att veta hur mycket man ska ge. Jobbigt om man inte har råd att ge så mycket som man "tror" att de andra kommer att lämna.

Vi har ingen anledning att veta vem som gett hur mycket heller. Allt är givet utefter förutsättningar och med omtanke. :)

• capu

Har aldrig tänkt på hur resecheckar funkar men då måste det vara bättre med presentkort på tex resevaruhuset eller ticket? Vi vill också ha bidrag till resan och vet att vissa tycker det är tråkigt att ge pengar.

• Red Scarlet

Jo men presentkort på resevaruhuset eller ticket tror jag bara fungerar om man inte köpt något än. Så var det iallafall på Fritidsresor, det gick inte att inkassera ett presentkort i efterhand, och eftersom vi åker dagen efter bröllopet kommer ju allt redan att vara betalt. Förlorar lite poängen om vi ska få pengar innestående till en NY resa.

Men NU har jag lyssnat på alla era råd och snott hejvillt. Jag har nu skrivit så här på vår bröllopssida:

"Vår tanke var att inte önska oss något alls, den största presenten för oss är att ni är där och firar vår stora dag med oss. Men när så många ändå undrar är det väl bäst att berätta vad vi önskar oss! Något att ha i åtanke är dock att vi inte kommer att ha någon presentöppning på bröllopet.

Vår högsta önskan är att bli make och maka, och att släkt och vänner ska vara med och bevaka.
    Vi vill på bröllopsemester resa men efter vår bröllopsfinansiering är våra bankkonton ganska glesa,
    Vi önskar därför inget att ställa i vår hylla, hjälp oss i stället drömmen om en bröllopsresa uppfylla!

Om ni vill bidra till vår bröllopsresa:
    - Kan ni sätta in ett bidrag på vårat sparkonto i XXbanken (XX XXX..0)
    - Eller ge presentkort från Forex
    "

Fungerar det tror ni? Känns lite dumt men måste ju ändå berätta att det inte blir någon presentöppning på bröllopet osv. Vill helst undvika kontanter på bröllopet, tänk om de kommer bort osv (ingen kommer att ha möjlighet att passa allt). Och om folk sätter in pengar på vårat sparkonto kan de ju välja om de vill skriva vem det är från eller inte. Men du "Jag och frugan", presentkort på Forex är det också krångligt? Jag ville ju ha alternativet kvar att man skulle kunna ge NÅGOT presentkort iaf om man tycker att det är hemskt tråkigt att ge pengar.. men jag vet inte..:7

Svar på tråden Bidrag till bröllopsresa = resecheckar?