Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Har du skrivit testamente?

Häromdagen pratade Malou i efter tio med en man som tagit hand om sin brors båda små barn efter att båda föräldrarna till barnen helt oväntat omkom i en bilolycka en helt vanlig dag på väg till affären.
    Det här fick mig att tänka på vem jag skulle vilja tog hand om vår son ifall vi skulle dö medan han fortfarande är omyndig.
    Fast jag vet att man ju borde, har jag inte skrivit något testamente, däremot har jag pratat med min svägerska och svåger redan när vår son var nyfödd om det här.

Har du tänkt på sådant här och ordnat saker och ting ifall det hemska skulle hända?

• Svar på tråden Har du skrivit testamente?
  • passionsblomman

Ja, jag insåg när de pratade att det faktiskt rent lagligt inte är självklart att släktingar får vårdnaden helleeeer. I princip kan vem som helst annan också lämna in anspråk om att vilja bli vårdnadshavare istället och då måste det utredas. likaså om flera släktingar säger att just de vill.Efter Tsunamikatastrofen blev det visst många sådana tvister...

Förresten tror jag vi i det här landet rent allmänt är skitdåliga på att prata med varandra om hur vi vill ha det med allt möjligt runt det faktum att vi kommer att dö. Jag har pratat rätt mycket med mina föräldrar, för jag vill absolut veta hur det vill ha det med begravningar och allt möjligt.

Humlan66 skrev 2009-03-05 10:35:37 följande:
    Eftersom jag inte har egna barn har det inte vart aktuellt för mig , men min syster har 3 kottar och då har vi sagt att jag ser efter dom om det händer henne nått- fast dom är så pass stora nu så jag tror dom klarar sig själv. Men finnas där är det klart man görMen man skulle väl kanske skriva något papper och förklara hur man själv skulle vilja ha det ifall något händer.En olycka händer fortare än man tror
  • passionsblomman

Gudmor/gudfar eller "faddrar" som det väl heter i Sverige har ingen som helst laglig betydelse. man tar överhuvudtaget inte på sig något som helst sådant ansvar om man säger ja till att bli fadder.

• passionsblomman

Ja, är det inte lite märkligt att vi har så himla svårt att prata om de här sakerna? Ta bara det att vi säger OM jag dör....Det är ju typ det anda vi med säkerhet vet ATT vi gör!

Får känslan när jgag tar upp det i samtal med folk att de genast tror man är en dysterkvist som bara tänker på döden...
    (vilket verkligen inte är fallet)

Tooticki skrev 2009-03-05 11:54:13 följande:
    Vi har inga barn. Vi har dock varit noga med att anmäla oss till donationsregistret och prata om hur vi vill ha våra begravningar, sista vilan etc. Jag har sagt till min mamma att jag vill att hon ska skriva något om hur hon vill ha det inför begravning och sista vilan i och med att jag kommer vara den som tar hand om sånt när den dagen kommer. Hon vill inte riktigt prata om det men nu har hon i alla fall funnit sig i att jag kommer donera bort hennes organ om hon inte anmäler annat.
  • passionsblomman

"Bara"detta med organdonation är ju en tillräckligt viktig sak att ta reda på hur ens nära resonerar runt. Min sambo vill INTE donera organ, vilket överraskade mig lite, men då vet jag ju det iallafall!

• passionsblomman

Jo, jag tror det, men jag vet faktiskt inte när det isåfall ändrades. Det är ju olyckligt om man tror saken är ordnad för att man har faddrar, och så ligger det inte alls till så...

chokladflingan skrev 2009-03-05 12:16:44 följande:
    nej men visst var det väl så det fungerade förr, att gudföräldrna skulle ta hend om sina gudbarn om föräldrarna gick bort?
  • passionsblomman

Har ni också klart vem som skulle ta hand om era (nu iofs rätt stora men ändå)barn?

didis skrev 2009-03-05 12:21:55 följande:
    Vi har skrivit inbördes testamente men som gifta blir det ju så automatiskt ändå.Vita arkivet har vi båda fyllt i men jag säger som min mamma - lägg mig i en pappkartong! Alla organ skall doneras också om någon får användning av mig Vi är inte så sentimentala i min ursprungsfamilj, ingen tror på ett liv efter döden och det förenklar ju en del. Vi ser begravning etc som vikitgt för de efterlevande men inte för den döda. Så "pappkartong" eller snarare plywoodkista gäller för oss och sedan kremering och minneslund.
  • passionsblomman

Å herregud vad det plötsligt känns viktigt att jag själv ska leva!

Bara TANKEN på hur någon skulle berätta för min lilla pojke att han inte har någon mamma eller pappa mer, får mitt hjärta att slitas i bitar...shit! *levalevalevaleva*

• passionsblomman

Det är väl så att faddrarna skulle/ska ta ett ansvar för barnets kristna fostran, så det har ju innebörden att denne fadder ska vare ett föredöme och en ytterligare vuxen som tar del i barnets liv förutom föräldrarna. Men det är det nog inte alla som vet...Vilket gör ibland att vissa inte alls kan begripa varför kyrkan fordrar att fadderna själv är döpt.

didis skrev 2009-03-05 13:29:12 följande:
    Hammerman1 - ingen. Det är väl mest en fin gest, tror jag. Vi har aldrig haft den traditionen i familjen, jag har inga gudföräldrar/faddrar och det har inte barnen heller.Maken har haft en, varje år fick han en silversked i julklapp. Så nu har vi en hel låda full med svartnande silverskedar som ingen ids putsa...
  • passionsblomman

Hihi,ja kanske inte vad du behöver tänka på när du redan deppar...MEN en superviktig sak ju!

Jag vet ju att det inte är jag själv som får bestämma vem det skulle bli, men det skadar ju inte att fundera över och prata om sånt här.

MulleNuh skrev 2009-03-05 16:32:24 följande:
    Fy va deppig tanke! Nej jag har inte skrivit något sådant, men kanske skulle fundera på det. Vi har många som kan ta hand om våra barn om vi skulle kola...
  • passionsblomman

Du måste välja dina trådar med omsorg dina deppiga dagar Mulle lilla!

Tänk ut en glad sak, bara en liten, och gå du vet vart!

MulleNuh skrev 2009-03-05 16:58:25 följande:
    haha nä jag blev inte gladare.. Men som du säger så är det ju en viktig sak!!!
  • passionsblomman

ja, det kan faktiskt vara riktigt livsbejakande att prata om döden tror jag...

Jag måste säga att i mitt yrke är det ingenting som berör så mycket som att få göra begravningar till något vackert för de som tar farväl! Visst, det är jättekul att göra fina brudbukettr och smycka till fest, men begravning, det kan verkligen vara så otroligt betydelsefullt, hela kontakten och ibland har jag stått i butiken med människor som bara storgråten i ens famn när man visat blommorna de beställt..

Då känner man sig som att det spelade roll att man gick till jobbet den dagen!

Aleta skrev 2009-03-05 22:21:27 följande:
    Mamma och jag pratade lite om begravningar och sån't. Då sa hon:"Ja, det spelar ingen roll hur ni gör för mig när den dagen kommer, men Ave Maria tycker jag är fin, så du kan väl sjunga den?"Jag:"Ledsen mamma, men sjunger på din begravning gör jag INTE!"Sedan skrattade vi gott. Jag har ett testamente, någonstans, men var? Det är nog bäst att jag skriver ett nytt tror jag. Däremot har vi inte funderat på vem som skulle ta hand om barnen om det värsta skulle hända. Det var bra att du startade tråden Passionsblomma, det tål att tänkas på.
  • passionsblomman

Ja, faktiskt! Trots att många klagar över slöseri för bara någon timme.

Man kan ju se det som "överdåd för att hedra ett helt liv" också. Så har man ju tagit avsked och skickat vidare, i de flesta kulturer, alltså med hyllningar och hedrande.

Aleta skrev 2009-03-05 22:35:28 följande:
    Ja, vackra blommor är verkligen viktiga på begravningar!
  • passionsblomman

Instämmer med understrykningar! Jag säger jämt att jag tycker det är att bädda med blommor för den man älskar.
    I synnerhet i de fall då det fortfarande jordfästs och graven täcks med jord där och då, då är det så fint med blomtäcket...

Aleta skrev 2009-03-05 22:45:31 följande:
    Fast den där timmen minns man väldigt länge efteråt och det gör mindre ont ju vackrare det var på något sätt. Man vilar ju verkligen ögonen på blommorna när man inte gråter tycker jag.
Svar på tråden Har du skrivit testamente?