• Tooticki

Har du skrivit testamente?

Vi har inga barn. Vi har dock varit noga med att anmäla oss till donationsregistret och prata om hur vi vill ha våra begravningar, sista vilan etc. Jag har sagt till min mamma att jag vill att hon ska skriva något om hur hon vill ha det inför begravning och sista vilan i och med att jag kommer vara den som tar hand om sånt när den dagen kommer. Hon vill inte riktigt prata om det men nu har hon i alla fall funnit sig i att jag kommer donera bort hennes organ om hon inte anmäler annat.

• Tooticki
    passionsblomman skrev 2009-03-05 11:58:32 följande:
    Ja, är det inte lite märkligt att vi har så himla svårt att prata om de här sakerna? Ta bara det att vi säger OM jag dör....Det är ju typ det anda vi med säkerhet vet ATT vi gör!Får känslan när jgag tar upp det i samtal med folk att de genast tror man är en dysterkvist som bara tänker på döden...(vilket verkligen inte är fallet)
    Jag brukar också fundera på det. Vill hellre att man är medveten om och tar med det i beräkningen nu i livet, då tror jag man har mycket vunnet när den dagen kommer och någon nära dör och man ska ta alla beslut. Pratade med en vän som är präst häromdagen och hon berättade att hon brukar fråga sorgehusen om de hade möjlighet att fråga den avlidne vad h*n hade för önskemål. De flesta svarar nej, även om personen i fråga fått besked om att h*n har 2/4/6 mån kvar att leva t ex. Då tycker man att det borde vara ett ganska naturligt samtalsämne, men vi är så stela inför tankarna på döden!

Jag har pratat med min man för ingen av oss vill ligga på en kyrkogård under en sten utan vi vill blir spridda någonstans, och då skulle jag såklart önska att vi blev det på samma ställe! I och med att han är man och 7 år äldre än jag är det gandka rimligt att tro att han kommer dö före mig.
  • Tooticki

Vill bara informera alla om att man kan gå till närmaste bgravningsbyrå och hämta ut papper att fylla i inför sista vilan. Man lämnar sedan in det och de arkiverar det åt en. När man så dör finns allt efterlevande behöver veta sparat (det är ett nationellt arkiv så man behöver alltså inte "välja" begravningsbyrå redan nu).

Svärfar är begravningsentreprenör

• Tooticki
    didis skrev 2009-03-05 12:30:57 följande:
    Tooticki - är det bara Fonus´ variant som kallas Vita Arkivet eller är det ett gemensamt namn? Vita Arkivet fanns förut på fonus.se, bara att skriva ut (var några år sedan vi gjorde det).
    Vita Arkivet gäller bara Fonus. Livsarkivet gäller alla begravningsbyråer anslutna till SBF.
Svar på tråden Har du skrivit testamente?