• didis

VARFÖR gifter ni er?

Ibland hör man i diskussionen att många tycker att äktenskapet har spelat ut sin roll idag. Då har de aldrig varit inne på BT!

Några skäl till att gifta sig som jag stött på här på BT:

- det är romantiskt
    - man vill visa släkten och världen att "det är vi två nu"
    - av juridiska skäl
    - det är tradition

Så vad är skälet till att ni valt att gifta er? Och varför gör ni det just nu?

• Svar på tråden VARFÖR gifter ni er?
  • DanKat

För oss är nog den största orsaken den religiösa, för oavsett om vi hade fått exakt samma juridiska ställning utan äktenskap och om omgivningen skulle vara likgiltig till om vi var gifta eller inte, så skulle vi ändå vilja gifta oss.

Fast det är förstås inte den enda orsaken, jag vill gifta mig med min fästman både för den juridiska säkerheten och för att visa att vi verkligen känner att vi hittat rätt och vill dela resten av våra liv ihop. Att man flyttar ihop (och "bara" är sambor) visar att man tycker det känns bra NU, men gifter man sig säger det en hel del mer, då har åtminstone dom flesta inställningen att man vill vara med varandra resten av livet och att man verkligen tror att förhållandet tål både det ena och det andra.

• Juis31

För vår del handlar de om att vi har barn tillsammans o varit tillsammans så pass länge nu,att vi känner att de är dags..;)

Vi gör de för att vi älskar varandra,givetvis..o vill leva med varandra för evigt..men de hade vi gjort ändå..vare sig vi gifter oss eller inte!

Vi ser fram emot FESTEN,mest..få umgås med alla som står oss nära..

Självklart spelar de juridiska in..mycket..vi har hus gemensamt bilar,barn osv..skulle de hända nån av oss nåt så är de ju trots allt enklare o lösa när vi är gifta!

Lycka till alla som ska gifta sig!!

• Tooticki

Pratar med en kompis på msn som gifte sig en månad efter oss, hon svarar såhär på frågan "En bekräftelse på vår kärlek och att vi tror på den". Det var fint tycker jag!

• konstigabaralillajag

Vi gifter oss för att vi älskar varandra. Sedan spelar det juridiska in eftersom vi har både hus och barn...

• Sesamy

För att vi vill!

Så enkelt är det.... För att vi båda vill väldigt mycket.

Anledningen till det är.... För att hedra känslan vi har för varandra. För att uppmärksamma att det här är något annat än det andra och de andra som funnits innan i våra liv. För att bekräfta för oss själva och omvärlden att det är vi. För att visa att vi ska kämpa för vår kärlek och för varandra resten av livet.

För att när jag tänker på min framtid kan jag inte tänka på någon annan att dela den med.

• SweetSun

Vi gifter oss för att vi har hittat den underbaraste människan i världen! Vi känner att vi hittat "hem" och vill gifta oss för att dels visa omvärlden och varandra att det är vi för all framtid, och som en säkerhet för våra framtida barn.

• sindri

vi gifter oss dels för att vi har två barn och man kan inte få den säkerheten på nått annat bättre sätt. pluss att vi älskar varandra och vill leva ihop.

• Villnu

Har faktiskt aldrig velat gifta mig har aldrig drömt om något bröllop sen jag va liten som en del kanske gjort. Jag kan verkligen se mig själv bli gammal å åldras mä min gubbe. Älskar allt som har med han att göra :) Därför vill jag gifta mig...

• anne på grönkulla

Jag har nu varit gift i flera år redan, men kan tycka att om man antingen har eller avser försöka få barn eller om man äger egendom (typ sin bostad) ihop så finns det rätt få skäl till att INTE gifta sig. Att manifestera det åtagandet under offentligt erkända och högtidliga former är nåt alldeles extra dessutom.

• Aleta

Riskfyllda liv!
    Nu drar du igång min fantasi här med spioner, bergsbestigare, rififikupper osv.

MV85 skrev 2009-03-07 12:53:58 följande:
    *För MIG känns det som ett stort och viktigt steg som visar inte bara de omkring (och världen) att vi vill vara tillsammans, utan det är främst något vi visar varandra."Jag VÄLJER att älska dig resten av mitt liv" typ...*Sen är det för mig viktigt att ha samma efternamn, något jag inte växt upp med i min familj - kanske därför det är så viktigt...*Det juridiska spelar så klart in, särskilt som han har ett ganska riskfyllt liv, och jag med så småningom...*För att jag hittat mannen som alltid får mig att le - oavsett hur ledsen eller arg jag är, på honom eller nått annat. (den romantiska delen antar jag)*För att det är viktigt för honom att vårt förhållande välsignas så vi inte längre lever i synd (är man troende så är man)Så för mig blir listan ganska lång, men kan ändå inte sätta fingret på exakt varför jag vill gifta mig med honom... Det finns så mycket som inte går att förklara i ord som påverkar.
Svar på tråden VARFÖR gifter ni er?