Inlägg från: Blina |Visa alla inlägg
  • Blina

Någon som varit i Dublin?

Ja, jag har bott i Dublin i ett år. Har mycket förslag.
    Hur länge är ni där?
    Jag kan skriva en lista på roliga saker att göra/se.
    Vad tycker ni om ?
    Öl, wiskey, museer, vacker natur, god mat, shopping, historia?

• Blina

Ok, få se nu...(en karta är bra att ha)
    Jag rekommenderar er att bo i det som heter Dublin 1 eller Dublin 2 (kolla hotelladressen)då kan ni gå överallt (Dublin är inte så stort, iaf inte stadskärnan)
    Dublin 2 är lite finare.
    Det är lätt att ta sig runt med LUAS (spårvagn) och till fots. Undvik bussarna, jättemycket trafik

Shopping: (bra shopping i Dublin faktiskt)är bra på Henry Street och Grafton street.
    Pubar: *Mary's Abby (church bar) cool bar i en ombyggd kyrka, i slutet av Henry street/Mary street (gatan byter namn lite innan).
    *Brazen Head, traitionell Irlänsk bar med mysig innegård. ligger ca 20 min promenad från centrum längst med floden), på Bridge foot street.
    *Porterhouse på Parliament street, ofta bra musik och de har ett eget micro bryggeri.

Sevärt: 'Stephens green, fin park.
    'Kilmainham Goul (ett gammalt fängelse där revolutionskämpar satt) ta en guidad tur.
    *Tempelbar, fint(gammalt)område med mkt pubar och restauranger. Strosa gärna omkring, men det är en riktig turistfälla, så undvik att äta där. Un öl och lite musik på en Pub räcker.

Pubmat: *JP Smith på Jervis street.
    *Brazen Head: jätte goda musslor
    *Fooleys på Merrion Row/Upper Merrion Street.

Mat: Ha inte för höga förväntningar på maten, men på Talbot 101 (Talbot street) är den prisvärd, och på Yamamori Noodles (S Great Georges Street) har de jätte god japansk mat.

Sen tycker jag att ni ska ta en dag och åka ut till Howth. Ta pendeltåget (ca 30 kr) från Connolys station till slutstationen Howth (ca 40 min)och ta en promenat längst kusten (ca 2h totalt om ni går hela vägen till fyren) Super vackert, med fårhagar, branta klippor och dramatiskt hav. Nästan som på västkusten. Absolut värt en dag. Ät gärna på "The oar house" som ligger i hamnen nära tågstationen. God seafood, men boka bord innan ni börjar promenaden.

Har inte varit på whiskeyprovning men vet att det finns destilleriet på O'Connel street.
    Guinness storehouse är en riktigt turistfälla, man får inte ens se bryggeriet, bara bilder från tillverkningen. Så skippa det.

Fråga gärna om det är nåt spesivikt du undrar över. Som sagt, em karta är bra.

• Blina

Just ja, om ni gillar kaffe och choklad, måste ni ta en mocca eller varm choklad på Butlers chocolate cafe. Och några praliner. Finns på Henry Street/O'Connel street, på Grafton street (nära partken) och på Nassau street.

Svar på tråden Någon som varit i Dublin?