• Duchess

Sprack er budget?

Vi inte bara höll budgeten - vi gick under totalsumman. Tror att det berodde på flera saker.

* Vi fick några oväntade bidrag. Några goda vänner betalade eldkonstnären som underhöll sent på kvällen. Vi fick alla dekorationerna i lokalen som gåva av några andra vänner (som också dekorerade åt oss). Det var oväntat men uppskattat

* Jag ägnade mycket tid åt att redan från början göra en detaljerad budget. Jag gjorde en enkel mall i Excel där jag skrev upp alla kostnader jag kunde tänka mig, beräknad summa samt faktisk summa. Allt eftersom vi fick definitiva priser så förde jag in det i budgeten. Om någon post drog över så försökte vi hela tiden hitta en annan där vi kunde dra ner.

Vi räknade också in ALLT i budgeten. Då menar jag allt från våra förlovningsringar (som var relativt dyra), porto till tackkorten, dricks till serveringspersonalen, resan till platsen där vi gifte oss (bor i Umeå men gifte oss i Linköping), nya manschettknappar till maken osv. Summan blev ganska hög, men att ha stenkoll på utgifterna är bra ändå.

• Duchess

Jo, det är lätt att det drar iväg... :)

Om någon är intresserad av en excelmall för bröllopsbudgeten kan ni skriva en rad:
    spock318 at hotmail.com

• Duchess

Tja.. om man har råd att spräcka budgeten (och är överens om att det är OK) så är det ju inga problem.

Men om man har en tight budget, eller är oense om hur bra det är att spräcka budgeten, så kan det ju vara bra att försöka hålla koll på pengarna.

Att köpa saker allt efterhand går ju utmärkt, men de kostar ju pengar ändå. Vi tyckte att det funkade bäst för oss att spara på ett separat konto och betala alla bröllopsutgifter från det kontot.

Svar på tråden Sprack er budget?