Sprack er budget?
Vi inte bara höll budgeten - vi gick under totalsumman. Tror att det berodde på flera saker.
* Vi fick några oväntade bidrag. Några goda vänner betalade eldkonstnären som underhöll sent på kvällen. Vi fick alla dekorationerna i lokalen som gåva av några andra vänner (som också dekorerade åt oss). Det var oväntat men uppskattat
* Jag ägnade mycket tid åt att redan från början göra en detaljerad budget. Jag gjorde en enkel mall i Excel där jag skrev upp alla kostnader jag kunde tänka mig, beräknad summa samt faktisk summa. Allt eftersom vi fick definitiva priser så förde jag in det i budgeten. Om någon post drog över så försökte vi hela tiden hitta en annan där vi kunde dra ner.
Vi räknade också in ALLT i budgeten. Då menar jag allt från våra förlovningsringar (som var relativt dyra), porto till tackkorten, dricks till serveringspersonalen, resan till platsen där vi gifte oss (bor i Umeå men gifte oss i Linköping), nya manschettknappar till maken osv. Summan blev ganska hög, men att ha stenkoll på utgifterna är bra ändå.