Sprack er budget?
Höll ni er till bugdet eller sprack den rejält eller blev det kanske tom mindre än vad ni räknat med?
Höll ni er till bugdet eller sprack den rejält eller blev det kanske tom mindre än vad ni räknat med?
Red Scarlet skrev 2009-03-10 18:14:18 följande:
Vi örjade på 50000, som snabbt skenade iväg till 67000, men på något konstigt sätt, nu när allt är betalt, så hamnade vi på runt 55000, så vi måste ha räknat jättehögt på vissa saker!
Vi inte bara höll budgeten - vi gick under totalsumman. Tror att det berodde på flera saker.
* Vi fick några oväntade bidrag. Några goda vänner betalade eldkonstnären som underhöll sent på kvällen. Vi fick alla dekorationerna i lokalen som gåva av några andra vänner (som också dekorerade åt oss). Det var oväntat men uppskattat
* Jag ägnade mycket tid åt att redan från början göra en detaljerad budget. Jag gjorde en enkel mall i Excel där jag skrev upp alla kostnader jag kunde tänka mig, beräknad summa samt faktisk summa. Allt eftersom vi fick definitiva priser så förde jag in det i budgeten. Om någon post drog över så försökte vi hela tiden hitta en annan där vi kunde dra ner.
Vi räknade också in ALLT i budgeten. Då menar jag allt från våra förlovningsringar (som var relativt dyra), porto till tackkorten, dricks till serveringspersonalen, resan till platsen där vi gifte oss (bor i Umeå men gifte oss i Linköping), nya manschettknappar till maken osv. Summan blev ganska hög, men att ha stenkoll på utgifterna är bra ändå.
När man väl har kalkylerat på slutsumman så brukar det bli 8-10% till...så blev det för oss men det hade vi räknat med
Det är så mycket smått som "behövs" som man lätt glömmer att ta med i beräkningen, som man bara ramlar över på shoppingturer
Jag väljer att inte se de små utgifterna som vi ändå betalar med vanliga inkomsten. Känns lite lättare då.
Jag tror våran spricker men det beror på hur många av våra kompisar som kommer. Fast om jag räknar ut ett pris per gäst så håller vi det nog. Bara det att vi bjöd fler än vi hade tänkt och flera hade skaffat familj som vi glömt räkna med från början...
Visst får man räkna lite som man vill ;)
Hahaa..ja..jag började på 37 är uppe i över 50 nu..o än är det inte augusti..:-O
Jo, det är lätt att det drar iväg... :)
Om någon är intresserad av en excelmall för bröllopsbudgeten kan ni skriva en rad:
spock318 at hotmail.com
ja än så länge är vi i vår budget, men jag hittar fler o fler poster som kommer till så risken e nog stor att den spricker
Hm... ja, så har jag också försökt tänka. Vad det exakta summan blir kommer vi nog inte att veta. *vill inte veta*