Tärnans uppgifter?
Alltså, vilka uppgifter har Er tärna(/Era tärnor) egentligen haft? Före, under och efter bröllopet.
Alltså, vilka uppgifter har Er tärna(/Era tärnor) egentligen haft? Före, under och efter bröllopet.
möhippan och ta hand om bruden på den stora dagen. hjälpa till med saker, vara med hos frissan, hålla blommorna i kyrkan och sen hålla tal under middagen. lite sånt.
Ok. Undrar om syrran vet det. ;) Hehe. Jag har inga större förväntningar på henne, men kanske borde prata lite med henne. Jag vill jag absolut ha hjälp under den stora dagen.
Ett tips är att ni verkligen går igenom det med den som får den äran.
Det är en av de få saker som jag känner mig missnöjd med - fel val av tärna....
Hon satt o skrev talet under hela våran sminkning o håruppsättning, höll inte reda på våra rekvisita mm till fotograferingen, ville hellre sova än hjälpa till kvällen innan, hjälpte mig aldrig med klänningen på toa tex mm mm mm
Så gå igenom vad DU vill ha o INTE vill ha så hon vet.
Personligen så tycker jag tärnan egentligen inte ska ha så mkt jobb för hon ska ju finnas där för DIG den dagen. Hjälpa till med klänning, hämta dricka kanske mm mm Småsaker som behövs göras liksom.
LYCKA TILL!!
Mmm. sant. =)
Jag förväntar mig en hel del av min tärna och det tror jag också att hon vet. Jag har inte sagt rakt ut men hon verkade med på noterna direkt när jag frågade om hon ville vara min tärna.
Jag förväntar mig...
Före:
Hjälp med val av klänning, hårupsättning och sminkning. (min m2b kommer inte få köänningen innan så nån måste ju hjälpa)
Planering av några moment av den stora dagen
Smakråd vid val av lokal
Hjälp att ordna inbjudningar, festhäften och annat pyssel
Allmänt småprat och bubbel runt den stora dagen
Möhippa - förväntar mig är kanske ett för starkt ord men tror att det blir en i alla fall
Under:
Sällskap och hjälp med förberedelser dagen/kvällen innan
Sällskap och hjälp under Dagen med klänning osv
Efter:
Tja... ungefär där slutar nog mina förväntaningar och jag kanske låter som en riktigt bridezilla men jag kommer nog luta mig mor min tärna ganska mycket och jag tror att hon uppskattar det (hitils iaf).
Hmmm, inte visste jag att tärnan skulle hålla i så många grejor. Jag är jättenöjd om min tärna går framför mig i kyrkan och håller buketten under vigseln. Det är nämligen min dotter som ska få vara min tärna och min bonus-son som ska vara "best-man" o lämna över ringarna. Låter det underligt? Vad är egentligen etiketten för detta? Tips o råd.
Jag ska inte ha någon tärna som går fram med oss under vigseln, däremot kommer jag be om hjälp med lite olika saker. Den jag tillfrågar för respektive uppgift blir den jag tror passar bäst och har inget med vänskap att göra. Tror t.ex. inte jag kommer be min bästa vän om hjälp med någonting eftersom hon säkert har fullt upp med familjen. De uppgifter jag önskar hjälp med:
Som stöd under dagen
Hålla buketten
Hjälpa till vid fotografering
Och vad gäller möhippa så är det inget jag styr över. Är iofs ganska säker på att en av mina arbetskamrater kommer se till att det blir något.
Sen kommer syskon och föräldrar förmodligen hjälpa till med att fixa lokalen inför festen, viss matlagning, ta emot när gästerna anländer, dela ut program osv.
Ja, det blir säkert jättefint. Min dotter är 17 år och ca 175 hög och kommer säkert att vara vackrare än jag, min bonus-son är snart 14 och inte lika hög (än så länge). Men vi ville ha en från varje med därframme.
Vi har fler barn oxo men de får titta på
johanna anders skrev 2009-03-24 20:31:30 följande:
Jag har världens sötaste tärna, men vi ha iof inte pratat om kostnader ännu. Jag ser de dock som att saker som jag önskar/kräver av henne betalar jag och det hon vill göra utöver betalar hon.. Å andra sidan så har jag inga krav på henne. Hon var med och kollade klänningar och ja hade inte valt tärna innan men då insåg jag vilken toppentärna det var :) Det roliga med henne är att hon har så mycket idéer samtidigt som hon är omtänktsam och mån om att det blir VÅRT bröllop och inte hennes.
Jag ska se till att min tärna ser till att jag får i mig något under dagen så jag inte blir stupfull redan efter brudskålen ;) Sem är hennes uppgift att se till att jag ser okej ut. Typ ;) Samt hålla sig undan så hon inte hamnar på samma kort för hon är så söt. (nä jag skojar bara, hon är jättesöt, men klart hon får vara med på samma bild)
Jag har valt sambons brors tjej som tärna. Första jag tänkte på var barndomsbästisen men hon bor så långt bort och sen tänkte jag på syskonbarnen men samma där, de bor långt bort. Sen kom ja på denna tjej som är helt perfekt! Skulle kännas konstigt om hon inte var det faktiskt! Passar dessutom utmärkt då hennes kille är bestman :)
Haha. jag läste "Utgifter" och inte "uppgifter" :) Skyller på det goda viner och chokladen som jag har bredvid mig då jag surfar runt :)
Ett tips: Vad ni än önskar och förväntar er av era tärnor så tjänar ni och de på ett RAKT samtal om det INNAN ni frågar och de tackar ja till uppgiften.
Många brudar tänker sig en massa saker "underförstått" som tärnan inte har en aning om. Om den ena förväntar sig en ganska rejäl arbetsinsats och den andra förväntar sig att hålla brudbuketten och i övrigt ha det kul på festen så är det upplagt för konflikter och besvikelser från bådas sida.
Många väninnor och systrar lägger med glädje ner många många timmars arbete och engagemang i brudens klädsel, dukning och andra praktiska detaljer. Men om man INTE vill det blir det inte roligt om tärnan får veta "på vägen" att hon förväntas lägga tid och kraft på detta.