• RhjärtaJ

Malaysia, tips!

Vi funderar på att åka till malaysia, är det någon som varit där ??? Tips på hotell o vad man kan göra, och hur vädret brukar vara i augusti. Vi tänker åka mellan 4-19 augusti. LÄNGTAR!!!!

• Svar på tråden Malaysia, tips!
  • TinkieWinkie

Åh ja! Bra val! Älskar Malaysia:) Urtrevlig befolkning! Har inte så bra tips har mest bott på budgetställen..

I KL finns allt, men det bästa är shoppingen! Vi var på Perhentian Islands -åh ljuvligt! *drömmer mig bort* Det var juli/augusti och det regnade nån skur varje kväll i stort sett. Skyfall och åska/blixtar. Men som på de flesta ställen drog det bort fort, på dagarna var det inte ett moln -men VARMT.

Hoppas nån annan kan ge dig bättre tips! Jag ville bara säga att det är ett bra val!

• breakdance

Måste bara hålla med...Perenthian islands är paradiset på jorden!!! Vi var också där i juli/augusti...visst det kom skyar men det var bara skönt, och som sagt, de drar snabbt bort. Malaysia i övrigt är bara positivt...billigare än Thailand och så kan de engelska betydligt bättre än thailändarna.
    Guuud vad hälrigt ni kommer att ha!!!

• MissTiny

Va kul med en Malaysiatråd!! Vi var i Malaysia för 2 år sedan. Då var vi i KL 4 dagar, sedan åkte vi buss till ön Penang och bodde där i 5 dagar, sedan tillbaks till KL en natt innan vi åkte hem igen. Det var en fantastisk resa. Nattmarknaden i Penang är något man absolut inte får missa om man är där.

Nu har vi satt igång planerna för bröllopsresan och då är det givet att det blir Malaysia igen. Tänkte vara borta 2-3 veckor, men vi vet inte vart vi ska åka än. Har läst lite om Tioman Island och det lockar väldigt. Vi vill nog spendera 5-6 dagar i början i nåt Malaysiskt paradis, gärna där man bor i privat bungalow på stranden. Sedan åka vidare till ett par andra platser innan vi återvänder till KL där vi vill vara 3-4 dagar och shoppa!

Någon som har tips om någon paradisö i Malaysia där man kan njuta av vår honeymoon några dagar?

• Snuttis2

vi var i malaysia i nov-dec förra året och älskade det..vi satsade på en riktig lyx resa och bodde enbart på 5 stjärniga hotell..bodde två veckor på langkawi på ett spa hotell som hette pelangi beach resort( de har en bra hemsida)...på ön spenderade vi tid i djungeln titta på apor och red på stranden..där finns krokodilfarm och mycket örnsafari då ögruppen är känd för örnarna...åkte cable car uppe i bergen och gjorde spa behandlingar på hotellet.snorkling med hajar var inte heller fel....vi var super nöjda...

sen tog vi en vecka på ett hotell i kuala lumpor kommer tyvärr inte på namnet nu men vi bodde mitt i shopping smeten i den gyllene triangeln ...toppen bra och hade the twin towers utanför fönstret..jag älskar staden och människorna de är fantastiskt ödmjuka och hjälpsamma..bra shopping finns i twins towers galleri- suria KLCC... eller i något av de andra 5-6 gallerierna inom gångavstånd..jag gillade speciellt en affär/galleri som heter isetan den finns på flera ställen i stan och är prisvärd...sen ska ni absolut fara och pruta på china town....

vi träffade en malaysiska familj som visade oss en helig stad kallad melaka söder om KL.. de spenderade en heldag med att guida oss och vi fick till och med besöka ett indiskt/malaysiskt bröllop med dem..det var helt otroligt.....vilket svensk kommer på att göra det med någon de via slumpen stött på utanför hotellet.

men ska ni åka så kolla noga resemålet kopplats till den årstid ni väljer för regnperioderna är lite luriga där..det är viktigt att bo på rätt sida väster-öster beroende på val av månad på året....
    jag hoppas ni far ..det lär bli fantastikt.

• Miss Moneypenny

Ja, vad roligt med en sån här tråd. Vi åker också till Malaysia och även Maldiverna på bröllopsresa. Vi är en vecka på Maldiverna och sen tänkte vi åka till KL och Borneo och nåt mer i Malysia. Någon som varit på Borneo?

Perenthian islands låter ju mysigt. Men det kanske är ganska likt Maldiverna? Eller är det värt att åka dit också?

• NY09

Malaysia och framförallt Borneo e underbart!
    Var där på vår backpacking resa 2006 och kan inte säga annat än att jag kan tänka mig att åka tillbaka!

På Borneo i Kuching(en av huvudorterna) bodde vi på Singgahsana Lodge som ett hotell och hostel i ett. kolla deras hemsida www.singgahsana.com
    Glöm för all del inte att kolla in orangutangerna på de olika ställen som hjälper fångade apor tillbaka till dess rätta miljö. Helt otroligt!

Våra kompisar var på en resort som ligger utanför kusten på västra delen av ön, ett kanon ställe om man vill dyka.

Hoppas ni får en kanon resa!

• lilyrose

Pangkor Laut ar en rikitg paradiso - kolla upp det! Perfekt for honeymoon. Privat o, dvs bara hotellet finns pa on sa det ar mycket enskilt. Stranden emerald beach ar helt fantastisk, sa nara paradiset man kan komma. De har aven ett helt otroligt spa - maste upplevas!
    Pangkor Laut ar inte sprillans nytt sa kanske inte lika tip top som andra 5 star hotels, men just spa och stranden ar hur bra som helst. Satsa pa en spa villa sa far du ett nyrenoverat rum.

I KL (Kuala Lumpur) kan man bo pa varldsklass hotell for inga pengar alls. Jag skulle rekommendera Mandarin Oriental - stort affarshotell precis bredvid petronas towers, fin pool med utsikt over den gamla galoppbanan. Jattebilligt och varldens basta frukostbuffe, finns bade croissanter och curry att valja pa.

Hoppas ni far en fin honeymoon!

• Miss Moneypenny

Tack för tipsen! Ska kolla upp allt det här! Vi kommer åka i juni när det är regnsäsong så vi får hoppas att det är mest skurar. Vilken sida ska man välja då?

• Miss Moneypenny

Var bokade ni hotellet Mandarin Oriental någonstans? På en hotellsida eller? Vilken?

lilyrose skrev 2009-03-18 12:21:56 följande:
    Pangkor Laut ar en rikitg paradiso - kolla upp det! Perfekt for honeymoon. Privat o, dvs bara hotellet finns pa on sa det ar mycket enskilt. Stranden emerald beach ar helt fantastisk, sa nara paradiset man kan komma. De har aven ett helt otroligt spa - maste upplevas! Pangkor Laut ar inte sprillans nytt sa kanske inte lika tip top som andra 5 star hotels, men just spa och stranden ar hur bra som helst. Satsa pa en spa villa sa far du ett nyrenoverat rum.I KL (Kuala Lumpur) kan man bo pa varldsklass hotell for inga pengar alls. Jag skulle rekommendera Mandarin Oriental - stort affarshotell precis bredvid petronas towers, fin pool med utsikt over den gamla galoppbanan. Jattebilligt och varldens basta frukostbuffe, finns bade croissanter och curry att valja pa.Hoppas ni far en fin honeymoon!
  • lilyrose

Svarar pa detta aven fast det ar en gammal trad: vi bor i england sa bokade genom trailfinders (engelsk agent). Men man borde kunna boka genom olika foretag - google sa kommer det sakert upp massor.

Lycka till!

• Miss Moneypenny

Vi har faktiskt bokat det hotellet! Läste på massa sidor att det skulle vara det lyxigaste och finaste. Kollade massa priser överallt men oväntat nog hade Ving det bästa priset på det hotellet. Ska bli underbart verkligen! Det tråkiga är bara att man säkert vill shoppa en massa men vi ska ju vidare sen och vill inte ha ännu mer att släpa på.

lilyrose skrev 2009-05-18 14:26:52 följande:
    Svarar pa detta aven fast det ar en gammal trad: vi bor i england sa bokade genom trailfinders (engelsk agent). Men man borde kunna boka genom olika foretag - google sa kommer det sakert upp massor. Lycka till!
  • MissTiny

Vi har äntligen bokat vår Malaysia resa nu!! Eller ja, flyget i alla fall.. Tre veckor i september blir det! Funderar på Perhentian, så det lutar åt att vi spenderar första veckan där. Någon som har tips på nåt bra hotell på Perhentian?

• RhjärtaJ

Vi har också bokat flyget. 11 augusti. JIPPI! Vad kul det ska bli. Forskar runt var det är bäst att vara bara. Tack för alla tips..!!

• kullaberg

Jag älskar Malaysia och KL! Mandarin Oriental är ett riktigt bra val! Jag har haft turen att få vara i Malaysia en hel del då mina föräldrar bott där i fem år. Så här kommer lite av mina tips:

Gällande öar så rekommenderar jag nog Tioman Island eller Perenthian Island, Redang Island eller Lang Tengah. Alla ligger på östkusten. Jag skulle inte vilja rekommendera Penang eller Langkawi till bröllopsresa. Dessa öar ligger även på västkusten och östkusten är bättre på sommarhalvåret med tanke på regnperioder etc. Pangkor Laut har jag tyvärr aldrig varit på, men mina föräldrar var där två gånger. Det är tydligen väldigt fint och mysigt och privat, men också relativt dyrt jämfört med vad man får för pengarna på andra ställen.

I KL finns det hur mycket som helst att göra, shopping i KLCC och närheten är en rekommendation. China Town också som någon skrev, även om det är väldigt mycket folk. Men värt att se! Att åka upp i Twin Towers kan också vara en rolig grej. De delar ut biljetter gratis varje dag men man får köa från tidigt på morgonen för att få tag på dom (för något år sen var det så i alla fall). Eye of Malaysia (typ London Eye) är också en upplevelse. Det ligger vid en väldigt fin park där man också kan strosa rundor lite.

Detta kan bli ett hur långt inlägg som helst, så jag slutar nu. Men jag hoppas ni får det riktigt härligt och jag vill gratulera er alla som valt Malaysia som resmål till ett mycket bra val!!

• Snäckan4

Hej, vi var i Malaysia och luffade runt i början av 2003. Det är jättefint och KL är en underbar storstad. Vi gick till Botaniska trädgården som var jättefin och så var vi i Twin Tower (Petrona) samt gick till shoppingcentrena som var jättefina. Nattmarknaden är också jättekul att se. Penang är ingen ö jag rekommenderar men däremot var Langkawi jättefint, en väldigt bullig och grön ö med mycket öar utanför. Vattnet är dock inte lika klart som i Thailand. Vi var inte på öst-sidan då det ej var säsong för det när vi var där.

Svar på tråden Malaysia, tips!