• GalnaBruden

    Hur skulle ni reagera?

    Bjöd in min sambos morbror med familj till vår bröllopsfest som går av stapeln om några veckor. Vi har bara bjudit de allra närmaste, d.v.s. föräldrar, syskon och de kusiner vi träffar regelbundet till en mysig middag, och våra vänner är inbjudna till fest vid ett senare tillfälle. Skrev "familjen xxxxxx" på inbjudningskortet, men nu får jag höra av svärmor att min sambos 17-åriga kusins pojkvän ska med, det var ju självklart tyckte hon??? Vi har träffat killen en gång tidigare, men knappt utbytt något ord, så jag förstår inte vad han ska med på vår bröllopsfest att göra? Hur är man funtad om man tror att han är medbjuden? Hur tänker föräldrarna till tjejen?

    Jag är riktigt irriterad och funderar på vem jag ska ta kontakt med? Svärmor? Föräldrarna till tjejen? Tjejen? Kanske ingen big deal tycker säkert många, men jag vill inte ha med någon kusins kille jag ej känner hur trevlig han än må vara...

  • Svar på tråden Hur skulle ni reagera?
  • Luucie

    Fattar inte alls folk som tar saker för givet och bara kör på! Man får väl kolla först hur det är tänkt? Är man osäker på vem som är inkluderad i "familjen blablabla" så måste man väl fråga brudparet innan man börjar bjuda in folk?!

    Vilka puckon! Fattar absolut att du är sur. Instämmer med Hubba, prata med föräldrarna.

  • Pearldrop

    Ja är man osäker så ska man definitivt fråga, alltid bättre att höra sig för om hur det är.

  • didis

    Jag träffade maken när jag var 17 och blev genast medbjuden till deras släktfester.

    Dotterns pojkvän var med på vårt bröllop, de är 16 och har snart varit tillsammans 1 år. Han har också träffat släkten vid flera tillfällen. Det är väl trevligt om man blir flera?

    På bröllopet var det flera jag aldrig träffat förut - makens arbetskamrater med respektive, några nya "kusinrespektive" och så en bröllopstorgare med familj! Det är ju roligt att träffa nytt folk, speciellt på fest!

  • Pearldrop

    Klart det är roligt med nytt folk men å andra sidan så kostar bröllop en hel del..

    jag skulle gärna bjuda hela världen ;)
    men det blir nog de närmsta "bara" ;)

  • Miss Moneypenny

    Jag har ungefär samma problem vad gäller "respektive" Vi vill verkligen bara ha våra nära där och folk vi känner och tyvärr finns det flera respektive som vi inte känner. Men det anser ju oartigt att inte bjuda respektive så man måste väl, eller? Men det kostar en massa pengar och det blir svårt med bordsplaceringen när alla andra känner varandra. Man vet ju inte hur sociala de människorna som man inte träffat är heller. Vill ju inte skapa grupperingar utan blanda folk men vill ju inte ha "partypoopers" i sällskap där alla känner varandra och har jättekul..

    Någon som är 17 år är väl också ganska svår att placera om det inte finns flera i samma ålder? Hur kul kommer hon ha på festen? Jag förstår ditt dilemma och jag skulle nog inte själv klarat av att säga nej, även om jag skulle blivit irriterad över hur de beter sig.

  • BelleA

    "Någon som är 17 år är väl också ganska svår att placera om det inte finns flera i samma ålder? Hur kul kommer hon ha på festen?"

    Håller med, låt henne ta med sin kille, det minns man väl själv hur viktigt det var i den åldern. Han lär väl inte förstöra hela budgeten? Och om han är hennes kille så tillhör han faktiskt familjen.

    Dålig stil hade varit att bara ta med honom utan att säga det. Men nu vet du ju om det i förväg och kan planera efter att han också är en gäst.

  • 20080719

    Vi skrev också "Familjen xxx" på våra inbjudningskort, men oj så många objudna det var som kom!

  • HurraViSkaGiftaOss

    Vad spelar det för roll om han kommer?
    Slappna av!!

  • Hoffsennanen Tottoplex

    håller helt med dig.fast jag gillar inte Miss Moneypenny vinkling på att 17-åringen inte kommer att ha kul. om hon från början inte vill gå på bröllopet för att hon tror det blir tråkigt går hon väl troligtvis inte alls?sen undrar jag varför det är så svårt att placera ut henne?


    BelleA skrev 2009-03-16 11:38:28 följande:
    "Någon som är 17 år är väl också ganska svår att placera om det inte finns flera i samma ålder? Hur kul kommer hon ha på festen?"Håller med, låt henne ta med sin kille, det minns man väl själv hur viktigt det var i den åldern. Han lär väl inte förstöra hela budgeten? Och om han är hennes kille så tillhör han faktiskt familjen. Dålig stil hade varit att bara ta med honom utan att säga det. Men nu vet du ju om det i förväg och kan planera efter att han också är en gäst.
  • yessa76

    Det kan ju spela roll på flera vis: pengarna och ev bordsplacering. Visst, det är många som träffar sin livs stora kärlek när man är ung men det är också många tonåringar (även vuxna, men nu är det tonåringar det här gäller, inga snipiga kommentarer om att även vuxna kan ha kortare relationer nu, håll er till ämnet!) som bara är ihop ett
    par veckor, ett par månader eller kanske flera år, men sen tar det slut. Visst tonåringars kärlek ska tas på allvar, absolut, men att bjuda att respektive som man aldrig träffat, hur nära släkt det än gäller, med så kort varsel - nej det tycker jag inte att man kan kräva av TS och hennes m2b. Och även om det inte "spräcker hela budgeten" så kan det ju ändå vara så att TS och hennes m2b pga av ekonomin fått skära i gästlistan och inte bjudit såna som dom kanske hellre hade velat med, ska dom då "tvingas" bjuda den här kusinens respektive för att visa att man tar tonåringarnas kärlek på allvar? Nä!
    Jag skulle så aldrig bjuda in kusinens respektive,aldrig att jag skulle lägga ut pengar på det, bjuda på mat och dricka, tårta osv. Ja, jag kanske är snål - men va tusan - "mina pengar -jag bestämmer"....

  • Fjällstjärna

    Det är rätt och slätt oförskämt av dem! Ta kontakt med kusinen och berätta läget. Hon kommer att förstå... hoppas jag. Det är ER dag och inte de andras. Ni firar med de ni vill ha där. Stå på dig.

  • Glimta

    Tycker det är stooor skillnad om barnen bor hemma eller inte! Om hon bor hemma och ni skickat att familjen är bjuden så tycker jag det är glasklart att hennes kille inte är bjuden!!

    Stå på er!!

  • Red Scarlet

    Han är inte bjuden, meddela föräldrarna detta. Du ska inte behöva betala för honom om du inte vill ha honom där.

    OCH har ni som bara rycker på axlarna tänkt på hur det kan bli på middagen? Tjejens pojkvän som resten av släkten säkert VET att TS aldrig/knappt träffat är medbjuden men 'den och den' fick inte komma. Klart att det alltid kan bli diskussioner om vem som bjudits och inte men TS lär ha bra motiveringar om det enbart är hennes närmaste familj/släkt som är bjuden. Pojkvännen kommer ju att förstöra hela grejen.

    Vi har bjudit med respektive till de som hade stadiga sällskap vid inbjudningarnas utskick, och då står personen på inbjudan. De som skaffade sig någon efteråt eller de som skaffade sig en NY får inte ta med dem, det är personliga inbjudningar och de gäller. De får deal:a with it. ;) Håller också med om kuvertavgift nu till viss del, jobbiga en del ska vara då!

Svar på tråden Hur skulle ni reagera?