• Sonja68

Gerberabukett

Gerberabukett i vårens färger (se mitt galleri) har jag antagligen bestämt mig för. Rund stavbukett med vitt sidenband. Nu visar det sig att min väninna och tillika frissa tycker jättemycket om att binda blommor och buketter och har gått kurs i detta. Hon säger att hon jättegärna skulle vilja få hedersuppdraget att göra buketten åt mig. Kan man beställa blommorna till buketten "löst" s a s och vad ska man tänka på? Är orolig att hon inte fixar det. Men hon är otroligt konstnärlig! Behöver hon några andra tillbehör för att binda,typ ståltråd eller vad binder man med (det vet hon iofs själv säkert, men vill kolla med er experter)? Har man nå't mellan sidenbandet och stjälkarna så att bandet inte missfärgas? Tips på var jag kan få tag i sidenband? Vore ju roligt om hon kunde göra buketten, särskilt som hon så gärna vill det själv, det blir ju mer personligt då. Samtidigt skadar det ju inte om det blir lite billigare för mig

• Svar på tråden Gerberabukett
  • skille

Man ser ikke ditt galleri....

• Sonja68

Puffar, ingen som har tips ang att binda sin gerberabukett själv. Är det möjligt över huvud taget?

• passionsblomman

Du beställer blommorna hos floristen till den dag de ska bindas och sidenband brukar de också ha.
    Det är ingen skillnad på att binda gerbera än något annat. Däremot tvivlar jag starkt på att det blir nämnvärt biligare för dig, för den typen av bukett brukar inte innebära någon större arbetskostnad.
    Det här handlar mer om att det kanske är roligt om någon du känner gjort buketten-förutsatt att du litar på att hon kan.

• Humlan66

Håller med passionsblomman där fullkomligt.
    Du kan lika gärna be floristen binda buketten.
    Dock ska du veta att gerbera är lite känslig och om du slår i buketten eller ngt så blir den lätt ful. iaf dom yttersta blommaorna

• Sonja68

Var in till floristen idag. Den jag var hos förut, som skulle ha 350 kr i konsultationsavgift och sedan från 800 kr och uppåt, gick jag inte tillbaka till. Av den anledningen att där alltid är så mycket folk som "nyfikar" sig (bor i en småstad) och man känner sig så stressad. Jag har därför varit i kontakt med vår Interflorabutik istället. Frågade direkt rakt ut om de tar konsultationsavgift om man redan vet ungefär vad man vill ha, har bilder osv. De svarade att självklart får man fråga om råd ang buketten utan någon avgift. Däremot tar de betalt för jobbet att binda buketten. Fair enough! Vågade mig in idag och insåg att Gerbera är större än jag tänkt mig, och dyrare!! Germini var mer i rätt storlek. Tjejen som normalt gör brudbuketterna var inte där så jag ska in dit imorgon igen. Men jag lämnade mina bilder, beskrev vad jag ville ha och de föreslog en blandning med Gerbera och Germini för att få "rätt" färger, storlek och pris på buketten. Jag var ärlig och sa hur mycket min budget tillåter att jag lägger på buketten. Spännande imorgon och få höra vad hon föreslår. HÅll tummarna att det går bra. De sa precis som Humlan66 och Passionsblomman att själva jobbet för buketten inte är det allra dyraste, det är ingen svår eller speciellt tidsödande bukett.

• passionsblomman
    då får vi hoppas att du får bra besked nu då!
    Sonja68 skrev 2009-03-17 22:04:11 följande:
    Var in till floristen idag. Den jag var hos förut, som skulle ha 350 kr i konsultationsavgift och sedan från 800 kr och uppåt, gick jag inte tillbaka till. Av den anledningen att där alltid är så mycket folk som "nyfikar" sig (bor i en småstad) och man känner sig så stressad. Jag har därför varit i kontakt med vår Interflorabutik istället. Frågade direkt rakt ut om de tar konsultationsavgift om man redan vet ungefär vad man vill ha, har bilder osv. De svarade att självklart får man fråga om råd ang buketten utan någon avgift. Däremot tar de betalt för jobbet att binda buketten. Fair enough! Vågade mig in idag och insåg att Gerbera är större än jag tänkt mig, och dyrare!! Germini var mer i rätt storlek. Tjejen som normalt gör brudbuketterna var inte där så jag ska in dit imorgon igen. Men jag lämnade mina bilder, beskrev vad jag ville ha och de föreslog en blandning med Gerbera och Germini för att få "rätt" färger, storlek och pris på buketten. Jag var ärlig och sa hur mycket min budget tillåter att jag lägger på buketten. Spännande imorgon och få höra vad hon föreslår. HÅll tummarna att det går bra. De sa precis som Humlan66 och Passionsblomman att själva jobbet för buketten inte är det allra dyraste, det är ingen svår eller speciellt tidsödande bukett.
  • kohwai

Hej, jag funderar oxå på gerberabukett, tittar gärna på din bild för att få idér men ditt galleri syns ej.

• Sonja68

www.sunshinefloral.com/images/rainbow-gerbs.jpg

Hej, prova länken om den fungerar.
    Det är en bukett i vas, det är färgerna som jag vill ha.

kohwai skrev 2009-03-17 22:56:38 följande:
    Hej, jag funderar oxå på gerberabukett, tittar gärna på din bild för att få idér men ditt galleri syns ej.
  • Sonja68

Finns även här på BT i Galleriet en massa fina gerberabuketter. Eller på Google om man söker på bilder.

kohwai skrev 2009-03-17 22:56:38 följande:
  • Sonja68

Halli-hallå! Har varit och träffat floristen och det kändes BRA!! Hon verkar förstå vad jag var ute efter och föreslog 3 Gerbera och resten Germini för att få ner priset och få en rundare, snyggare form. Dessutom fler nyanser att välja mellan (jag skulle gärna vilja ha något inslag av lila nämligen)! Hon sa att det kommer hamna på mellan 700 och 800 kr. Coursage (eller vad det heter) går på 75 kr.
    Ska beställa tulpanerna som jag ska ha på borden i timmerlogen där vi ska äta efteråt, av dom också.
    Hoppas allt blir bra...

• Susanna och Fredrik

Varför blir det så dyyyyrt....jag vill inte lägga massa massa pengar på blommor...!!!

Jag vill för övrigt också ha gerbera eller gerbemini bukett...finns i mitt galleri

• Sonja68

Jo, tycker också det blir lite dyrt.
    Din bukett är verkligen jättesöt!!
    Det verkar inte vara så många Gerbera i den, så den borde inte bli så himla dyr, tycker man.
    Visa bilden åt en florist och hör vad den skulle kosta.
    Här på BT finns många duktiga i branschen som kanske vet vad den skulle kosta på ett ungefär.

Susanna och Fredrik skrev 2009-03-20 03:33:25 följande:

Varför blir det så dyyyyrt....jag vill inte lägga massa massa pengar på blommor...!!!Jag vill för övrigt också ha gerbera eller gerbemini bukett...finns i mitt galleri
Svar på tråden Gerberabukett