• wed09

göra egen bukett?

Är det någon som gjort sin egen brudbukett eller haft en vän som gjort den med blommor ni valt ut?
    Isåfall, har det blivit fina buketter och är det något ni kan tipsa om?
    Vi försöker hålla våra kostnader nere så gott vi kan så jag tänkte detta var en bra idé, eller?

• Svar på tråden göra egen bukett?
  • lipaj

jad tänkte plocka pioner i trädgården och binda vitt siden band kring, enklet men stiligt

• wed09

Låter vackert!
    Har ingen trädgård så jag måste köpa mina blommor dock. Finns det pioner i augusti förresten eller hör de tidigare till sommaren?

• lipaj

ja det är kanske lite sent!! men du kan ju köpa kallor, rosor, liljor eller solrosor och binda själv. hur svårt kan det vara??? Man sparar ju typ tusen kronor.

• passionsblomman

Ja hur svårt kan det va? HUR kan floristutbildning vara ett helt år??

Du sparar inte tusen kronor på den typen av bukett, det kan jag lova. Har du någon som helst vana av att binda buketter? Har du inte det-låt bli! Då är det bättre att gå in dagen innan bröllopet i en butik och välja bland det som finns hemma för dagen och be dem binda ihop rakt över disk för den slant du har råd med. Tro mig.

lipaj skrev 2009-03-17 10:27:26 följande:
    ja det är kanske lite sent!! men du kan ju köpa kallor, rosor, liljor eller solrosor och binda själv. hur svårt kan det vara??? Man sparar ju typ tusen kronor.
  • lipaj

Varje sommar tar jag in blommor och tänker, det här ser ut som en brudbukett!!! Att binda själv är tänkt för att hålla i inte för att spara. Det är inte bara för att spara pengear utan för att jag ser det som en kul grej att fixa allt. Jag får öva i sommar tills det är dags, fixar jag det inte får jag köpa tjänsten och ställa mig i skamvrån!!!! Tack för svar!!

• lipaj

Varje sommar tar jag in blommor och tänker, det här ser ut som en brudbukett!!! Att binda själv är tänkt för att hålla i inte för att spara. Det är inte bara för att spara pengear utan för att jag ser det som en kul grej att fixa allt. Jag får öva i sommar tills det är dags, fixar jag det inte får jag köpa tjänsten och ställa mig i skamvrån!!!! Tack för svar!!

• passionsblomman

Det är en sak att binda själv av romantiska skäl eller intresse. Att tro att man ska göra det själv för att spara är ofta ett misstag. Jag uppfattar det som att du har ett visst intresse, den som inte har det ska inte ens försöka tror jag. och besparing på tusenlappen för en vanligt bunden bukett är inte verklighetsförankrat. Så mycket betalt tar ingen florist jag vet om för att göra jobbet. Snarare kanske typ 300 spänn.

lipaj skrev 2009-03-17 10:42:43 följande:
  • lipaj

ok tack, bra att veta om allt faller sönder

• passionsblomman

Lycka till. Tänka på att plocka alla blommor minst ett dygn innan de ska bindas och se till att de har snittytor så de kan dra vatten. annars kommer det att sloka innan du ens hunnit til kyrkan.

lipaj skrev 2009-03-17 10:53:53 följande:
    ok tack, bra att veta om allt faller sönder
  • didis

En duktig florist kan också komma med nya idéer!

Själv tänkte jag mig först en rakt-upp-och-ner-bukett men fick en fantastisk och annorlunda bukett av "min" florist!! Den förhöjde verkligen både kläderna och stämningen!

Så mitt råd, om blomsteroerfaren, är att prata med en skicklig florist!

(en halvtaskitg bild på buketten finns i galleriet)

• Vena

Det är en mycket bra idé! Jag ska också binda min bukett själv, har en klänning i guld och ivory/champagne, och ska ha en bukett med champagnefärgade rosor och hängbjörk alt. murgröna.
    Ser verkligen fram emot att göra iordning den! Det kommer bli en mysig stund på dagen... Min syster plockade blommorna till sin bukett, och köpte rosa rosor. Vår mamma band den, med rosor, vit och rosa löjtnantshjärta, murgröna och brudslöja. Den var fantastiskt vacker, och höll sig hela dagen.
    Skulle aldrig drömma om att leja bort det. Så det så!

Lycka till! Kram

Svar på tråden göra egen bukett?