Inlägg från: Jojjo82 |Visa alla inlägg
  • Jojjo82

Jag lånar ut...

Ånej, det är jag som har gjort precis allt! Han är projektledare

giz83 skrev 2009-04-17 07:13:39 följande:
    jojjo82---> det är ju perfekt det här...va duktig du är!och din m2b för han hade väl haft ett finger med i spelet också?
  • Jojjo82

Jag ska försöka ordna så att det går att söka i beskrivningen också. Den funktionen kommer i en senare "release"

En liten uppdatering från gårdagen: Jag fick igång databasen, så ikväll kommer ni nog iaf att kunna registrera er och logga in. Jag hör av mig här när ni kan börja registrera er!

marriage09 skrev 2009-04-17 07:37:45 följande:
    Superbra sida!! En liten tanke bara, finns det en chans att kunna programmera så att sökningen sker både i titeln och i beskrivningstexten? Nu sker ju endast sökningen i titeln, vilket framgår av kommentaren ovanför. Tänkte att det blir lättare att hitta rätt objekt då.
  • Jojjo82

Skitbra idé! Det ska jag definitivt lägga till som sökkriterie

ElinPierre skrev 2009-04-17 09:47:12 följande:
    Nu har jag inte kollat jätte noga. Men en ide är ju att kunna söka efter färg, eftersom många(alla?) har färgtema på bröllopet..!?
  • Jojjo82

Jag tänkte att jag gör så här:

När man lägger in sina artiklar för utlåning, så får man där ange vilken färg de har (om de har någon färg) och sedan lägger jag till ett sökattribut "Färg", så att de som vill kan söka på färg, annars anger man bara "alla färger".

Francis skrev 2009-04-17 10:42:29 följande:
    Men man kan ju lägga de generella sakerna såsom glas och bestik på en del utav sidan, och de som är färgat på färgtema flikarna?
  • Jojjo82

Som det kommer att fungera nu för tillfället, så har jag inte satt någon begränsning som gör att man måste låna ut för att få låna. Det är en bra funktion, men lite trixig att implementera, så det tar nog en liten stund innan funktionen finns...
    Alltså tillsvidare, så kommer alla att kunna låna av alla utan krav på att man har lånat ut tidigare.

Diz skrev 2009-04-17 11:47:37 följande:
    Låter suveränt! Jag kommer definitivt att registrera mig på denna sidan. En liten kommentar dock, hur gör vi med vi som inte gifter oss ännu på ett tag. Jag kommer ju att låna ut allt möjligt när vi gift oss, men eftersom det är långt fram i tiden så vet jag ju inte hur mycket. Eftersom man måste låna ut innan man lånar (vilket jag absolut håller med om), ska jag då registrera "okänt antal lakan, att användas som duk" tex eller måste jag vänta tills jag vet precis vad jag har att låna ut (och då i praktiken redan "ordnat" det mesta redan)?
  • Jojjo82

Tycker att en depositionsavgift var en bra idé. Det är ju som sagt många som inte har gift sig än som kommer att använda sig av sidan (för de som redan har gift sig behöver ju inte låna...) och då är det ju lite olyckligt ifall man inte får låna för att man inte har något att låna ut; Lite av en ond cirkel...

Tanken med sidan var egentligen bara att förmedla information och inte att vara ett administrativt verktyg. Tror dessutom inte att jag har den tid det krävs för att kunna hålla en respektabel nivå på sidan (har ett heltidsjobb därutöver ), men jag ska göra mitt bästa för att det skall fungera så bra som möjligt såklart.

Min idé är att när man hittat något som man vill låna, så skickar man ett mail från sidan (från ett färdigt formulär) till den användare som man vill låna av. Användaren som lånar ut blir på så sätt anonym och kan själv välja att svara på mailet (mailadressen till den som vill låna bifogas i mailet) eller låta bli. Hur man väljer att sköta själva utlåningen tänkte jag överlåta till var och en att bestämma om.
    Man skulle kunna ha något sorts betygssystem också på "lånarna" där de som lånar ut kan kommentera hur låningen har gått; om lånaren har lämnat tillbaka i tid, om sakerna är hela osv. Detta skulle jag nog kunna ordna...

tomlinn skrev 2009-04-17 17:51:30 följande:
    man kan ju alltid testa att "bara" låna och se om det funkar?eller så kan man kanske ha en slags deponeringsavgift när man lånar, som man får tillbaks när man själv lägger ut saker till låns. fast det blir förstås a) en massa administration som någon måste ta hand om (vem har pengarna under tiden och ser till att de blir återbetalade?) och b) vad händer med de pengar som folk inte får tillbaks? plötsligt har delamedmig blivit ett litet företag =Dok, det kanske inte var en så bra idé som när jag tänkte den först. eller så var det det ifall siteägaren vill ha ett litet företag...
  • Jojjo82

Fasen, det blir bara knas med databasen. Jag försöker igen imorgon, nu är det helg!

• Jojjo82

Helt rätt! Jag tänkte då bara låna ut mina grejer, utan varesig deposition eller id-handlingar, men alla får ju såklart göra det på det sätt de känner sig trygga med.
    Man får väl räkna med ett visst svinn när man lånar ut. Men vad tusan, ska mina 78 champagneglas bara stå där och damma i hyllorna för evigt, för att sedan gå i kras på någon blöt tillställning som ingen har något minne av senare? Nä, då är det ju mycket roligare om mina glas får glädja någon som kommer ihåg det
    Sen är ju en liten dröm med mitt lilla projekt att något brudpar därute kan få låna ihop till ett helt gratis bröllop, tänk vad roligt det skulle vara!

TesshjärtaFred skrev 2009-04-17 22:33:28 följande:
    Kan det helt enkelt inte vara upp till den som lånar ut att bestämma om deposition eller inte? Det behöver ju liksom inte vara en allmän regel, kan jag tycka. Vissa kanske inte har problem med att "bara" låna ut, och andra kanske vill ha deposition. En del kan inte tänka sig att låna ut innan sitt bröllop och andra, som en tjej jag har haft kontakt med, kan tänka sig att göra det. Jag tycker att det är superbra att Jojjo har tagit sig på att göra en sida och grundtanken är så helt fantastiskt bra. Men detaljerna kan väl vara upp till var och en? Eller?
  • Jojjo82

Hoppsan, du var nog lite för snabb för mig Fixade registreringsfunktionen igår kväll, men har inte hunnit med inloggningsfunktionen idag. Troligtvis ikväll så kommer du att kunna logga in! Vad kul att du registrerat dig

miac skrev 2009-04-19 11:21:22 följande:
    Jag har registrerat mig och det fungerade bra. Men det går inte att logga in på sidan, vad gör jag för fel???
  • Jojjo82

Jag arbetar med sidan nu, så det kan fattas lite grejer...

20090725 skrev 2009-04-19 15:31:36 följande:
    hmm... e det bara jag, eller e det någon annan som inte heller kan regristrera sig???
Svar på tråden Jag lånar ut...