• Ore

nya zeeland + malaysia, någon som har tips eller gjort en sådan resa?

Varför vill ni till två olika länder? Jag skulle hellre valt att fokusera på ett land, och varit där i två veckor. Jag har inte varit i Malaysia, men på NZ. Det finns massor att göra och se, och såvida ni inte tänkt åka tillbaka dit någon mer gång så tror jag inte ni kommer känna att ni sett och gjort allt ni vill i landet på bara en vecka. Och det kanske känns likadant med Malaysia...?

Ffa NZ är ju ett land där man verkligen vill resa runt och se så mycket som möjligt av den varierande naturen, helst på båda öarna... Plus att det finns massa äventyrsgrejer att göra

• Ore

Tror att ni kommer få ut jättemycket av resan även om ni bara väljer ett land.

Är det sol och mys ni är ute efter så är nog Malaysia att rekommendera! NZ är ju ungefär lika vädersäkert som Sverige, som jag har fattat det. (Jag var där på sensommaren, i feb-mars)

NZ får man nog ut mest av om man tänker sig att åka runt i landet, titta på naturen och göra äventyrsgrejer (fallskärm, bungy, paddla kajak, glaciärvandring m.m.) Man kan nog inte räkna med slappa dagar på stranden.

Malaysia är nog mer vädersäkert, med sol och värme. Finns nog fortfarande mycket att göra (vi hade Malaysiska Borneo som ett resealternativ) men det är nog lättare att hitta det där litet lyxiga slappandet, och sedan sticka mellan med utflykter när man vill det.

• Ore

Nja, skulle jag nog vilja säga. Visst finns det säkert fina stränder i NZ, men kanske inte det man kommer dit för... Det är väl mest den säregna naturen, och den stora variationen på såpass liten yta som det är. Det finns gejsrar, forser, stränder, storskog, nästan "tropisk skog" med glaciärer mitt i, fjäll, fjordar m.m. Sagan om ringen-naturen, helt enkelt. Maten vet jag inget om, jag reste som backpacker. Mycket egenlagad mat på vandrarhemmet, alltså...

Jag ser väl kanske inte poängen med att åka till andra sidan av jorden för att hitta en fin strand? Vill man sola och bada finns det både billigare och närmare ställen. Ska man till NZ ska man nog ha siktet inställt på en väldigt aktiv semester, där man åker runt i landet under hela resan.

• Ore

Malaysia är nog ett jättetrevligt ställe. Hade jag fått med mig min man till något varmt och soligt ställe så hade vi valt mellan Malaysiska Borneo, Costa Rica eller Kuba.

Kanske något av dem som passar er?

• Ore

Den finaste stranden jag varit på, alla kategorier, är annars Whitehaven Beach (tror jag den hette) vid Whitsunday Islands i Australien. Superhärlig, finkornig och mjuk vit sand...

Ligger vid nedre kanten av stora barriärrevet, kan man säga.

Ett annat favoritställe är Tulum i Mexico, en bit söder om Cancun. Litet "layback" ställe. Vet inte vilka lyxigare alternativ som finns där, jag bodde i en strandhydda, vilket var trevligt fram tills det började blåsa

Men Mexikanska västkusten, och Belize, har väldigt fina stränder tycker jag.

Sedan finns ju de Västindiska öarna också... För egen del är jag dock inte så intresserad av att "bara" sola och slappa, så jag har inte tittat närmare på dem...

Svar på tråden nya zeeland + malaysia, någon som har tips eller gjort en sådan resa?