Nu ska ni få höra något SJUKT...
Hon vi köpte huset av har visat sig, inte tala sanning, om man säger så, i objektsbeskrivningen. Enligt mäklaren uppgav hon först en alldeles för låg månadsavgift, men detta upptäckte han sedan och ändrade. Däremot tog han hennes ord på att värme och vatten ingick i månadsavgiften. Detta står svart på vitt i objektsbeskrivningen och han har papper på att hon garanterar att allting i objektsbeskrivningen är korrekt.
ni minns allt det där m flyttstädningen och hur de hade tänkt slippa undan en sådan eftersom vi fick huset en månad tidigare (vilket vi betalade för)!
Det bara fortsätter..
Nu upptäckte vi att vi har värme coh flödesmätare och så vidare i grovköket i ett skåp och blev väldigt undrande! Så vi kollade upp med en granne och ordföranden i föreningen och med Lunds Energi och får veta att vi BETALAR för värme och vatten utöver månadsavgift! Detta blir en ganska saftig summa varje månad.
Sanning att säga så hade vi ju inte ens fått lån till denna bostad om vi hade uppgett detta hos banken och man hade räknat med det. Och vi hade ju aldrig gett så mycket som nästan 2 miljoner för en bostadsrätt med redan så pass hög avgift (den är på 7.000 i månaden utan värme o vatten).
Så mäklaren ringde till säljaren, som började skrika, svära och vråla om att hon minsann skulle häva köpet och sälja till någon annan DYRARE. (hon fick ju inte stället sålt tidigare pga att de hade det så jä..la slitet och ofräscht troligtvis).
Ni som läser min blogg vet ju att städfirman var CHOCKAD minst sagt över hur där såg ut. De hade ju bett säljaren om mer tid för att kunna göra en regelrätt flyttstädning, då de menade att detta mer liknade sanering och att de ej hann. Detta vägrade säljaren. De sa att det inte var så "noga".
Vi har allergier i familjen, men trots detta släpper säljaren in sin hund med LERIGA tassar, när hon ska överlämna nyckeln till mig. Jag blev helt stum coh sa ingenting. Men det är ju inte normalt. Man är ju inte klok om man gör så!
Iallafall så sade mäklaren till oss att vi ska skriva ett brev till säljaren och tala om för henne vad vi anser är en rimlig summa för kompensation.
Vi har talat med olika mäklare och de säger lite olika. En säger att hon ska betala några års värmeförbrukning. Men det är ju svårt att räkna på då vi inte har en aning om vad vi kommer ha i värmekostnad (går ej att jämföra med säljarna då de uppenbarligen är så "snåla" att de troligtvis inte har haft så höga kostader som vi kommer ha).
En annan mäklare sa att man ska titta på priset på bostaden, se hur mycket bostaden minskar i värde med denna vetskap och att hon ska betala oss mellanskillnaden.
Men vår mäklare vill inte medla i detta utan vill att vi ska ha kontakten m henne. Hon är så sjukt obehaglig att jag INTE vill ha någon kontakt m henne. (det tycker mäklaren oxå och han erkände väl mer eller mindre att han är "rädd" för henne, typ). Men han sa att han är HELT på vår sida i detta.
Men jag är ju livrädd att hon ska kunna häva köpet. NI vet, såna som skriker tillräckligt högt coh skrämmer folk lyckas ju ibland få som de vill även om det är fel.
Men vi har ju skrivit på kontrakt, och VI har inte brutit något avtal eller någonting i kontraktet. Det är ju hon som har felat! Så det borde verkligen inte gå. Speciellt inte som vi redan har renoverat övervåningen för runt 50.000 kr!
Vad tycker ni är en rimlig summa i ersättning för en sån här sak. Det är ju så svårt för det är ju en kostnad som kommer att följa oss år efter år. Säljaren ska såklart inte stå för våra värmekostnader ALLTID men hon ska ju definitivt kompensera oss, för jag har en känsla av att hon utelämnade dessa utgifter ganska medvetet och sådant ÄR verkligen inte ok.
Mäklaren minns mycket väl när hon sa att värme och vatten ingick i månadsavgiften och det var liksom inget misstag från hennes sida. Hon ville bara få huset sålt.
Så hjälp mig... Vad f..n ska vi begära???