Här hemma är vi just nu väldigt oroliga för vår lilla femåriga tjej. Hon har varit sjuk så mycket hela denna terminen. Hon har tidigare i princip aldrig varit sjuk.
Hon fick den 8 maj jätteont i öronen och vi åkte in på natten för hon skrek av smärta och var helt borta. De sa att det var rött o svullet men att de ej kunde skriva ut något. Det skulle läka ut av sig själv. Vi väntade nästan en vecka. Inget hände, det blev inte bättre. Hon skrek hela nätterna och ingen fick sova och det var så synd om henne.
Daniel gick t öppna mottagningen på vc med henne. De tittade i öronen. Konstaterade att det var svullet och rött men sa att det var nog inte öroninflammation.
Ingenting hände, det blev inte bättre. Hon fick alvedon var fjärde timme, hela dygnet. (jag vet, inte bra att göra så för länge men vad SKA man ta sig till).
Jag gick ner t vc med henne på öppen mottagning, förklarade att nu får ni göra något. Berättade även om hur dålig hon varit hela terminen och att hon nu haft denna öronåkomma i 19 dagar, vilket är helt horribelt!!!
De tar hennes CRP som ligger på närmre 100 och som, när man är frisk, ska ligga under 8. Läkaren såg nästan chockad ut.
Plötsligt tar man prover (massor av sådana) på henne och hon får Amimox (penicillin). Vi tyckte att hon blev bättre efter typ 3 dagar, men sedan blev det värre igen. Vi är nu på dag 5 med penicillinet. Har två dagar kvar och hon gråter och skriker fortfarande pga ont i örat.
Ändå är Amimox ett bredspektrumpenicillin, så det BORDE ju bli bättre.
Jag är känner mig jätteorolig och man tänker allt möjligt jobbigt, sånt som man inte VILL tänka, just för att hon varit dålig så ofta under vintern/våren och för att vi inte TVINGAT läkare att kolla upp ALLT.
Hon har i princip dagligen under vintern/våren klagat på huvudvärk och ont i magen. Detta har vi tagit upp vid ett par tillfällen på vc och även på jourläkarcentralen.
Sedan hon fick penicillin har hon inte sagt något alls om ont i magen. Vi som t.om kört mjölkfri kost på henne ett tag för att testa. Nu kan hon äta glass, mjölk, grädde utan att få ont, så kanske har hon haft någon bakterie, typ i halsen?? eller nåt som har gjort att hon fått ont i magen, för att hon svalt ner den eller nåt?
Vet att man kan ha liknande symptom om man har problem m mandlarna? Jag hoppas verkligen att det är något lättåtgärdat. Vill inte se henne må så här dåligt. Vill att hon ska vara sitt vanliga pigga, busiga jag.
Hon har dessutom fått en massa blåsor i munnen och hon har så ont att hon ej har kunnat äta på två dagar nu. Vi tvingar i henne dryck hela tiden och mutar henne m allt möjligt.
På födelsedagen var hon så trött, så ledsen och hade så ont, att hon inte kunde äta sin efterlängtade tårta. Hon låg nästan över sin tallrik, och grät och sa -"jag orkar inte fylla år" -"får jag gå ohc lägga mig".
Detta kom från en tjej som i månader räknat ner dagarna till sin stora dag och som vaknat med frågan "hur många dagar är det kvar till min födelsedag idag".
Fasen vad ont det gör, vad ledsen man blir.
Om mindre än två veckor åker vi till Mallorca. Jag vill att hon ska vara frisk då. Jag vill att hon ska kunna bada, jag vill att flygningen ska gå bra, utan att hon får ont i öronen. Jag vill att hon ska vara pigg och må bra.
Håll tummarna hörni. Jag pallar knappt tänka på vad dom säger på jobb heller. Det har ju tydligen varit lite irriterat pga att jag VAB:at en del med dottern. Jag som aldrig tidigare ens behövt använda VAB:dagar. Har tagit ut MÅNGA med dottern denna termin. Varit hemma en hel vecka nu och kommer ju behöva vara hemma ännu mer troligtvis.
Eftersom Daniels chef är helt underbar och bara har två anställda och eftersom hans jobb blir så pass påverkat om han är borta och jag dessutom blivit så ruttet behandlad på mitt jobb, så är det ju ingen tvekan om vem av oss som ska vab:a just nu heller. Dessutom förlorar vi mer pengar när D vab:ar.
Detta blev mycket prat från mig, men fy så jobbigt det är att se någon man älskar så, må dåligt, och fy så många jobbiga tankar det väcker när man inte VET vad det beror på?
Varför tar inte penicillinet BORT detta?
Hon har nu haft det i 24 dagar med feber som går upp och ner, upp och ner! Det känns inte rimligt. NÅgon som har några idéer om vad man kan göra, vad det kan bero på.