Inlägg från: Anja 19 juli 2008 |Visa alla inlägg
  • Anja 19 juli 2008

Fruar i Lund - del 3

Shit tjejer. Daniel hämtade idag hem en massa post från de som köpt vår gamla bostad. Där låg bland annat ett brev från vår jurist i tvisten med vår säljare! En kopia på det kravbrev han har skickat till henne. Vi har inte kommit överens om några summor utan han skulle göra en beräkning och sedan skicka t henne. Säger bara att jag INTE hade velat vara hon just nu! Men å andra sidan har hon satt sig i denna sitsen själv.

Nu måste jag sova. Jobbar imorgon och sedan LEDIG I FYRA HELA HÄRLIGA dagar! Sååå skönt.

Idag satte vi upp tre garderober. De blev skitfina. Valde högglansluckor faktiskt och det blev superfräscht. Men fem garderober för 9.300 kr. Helt galet! Vanliga vita garderober m hyllplan, stång och trådbackar (22 trådbackar allt som allt, var det som kostade mest).

• Anja 19 juli 2008

Anne
    förlåt att jag var helt off och inte fixade att komma. Haha. Fasen tjejer, jag var så jä..la bakfull och snorförkyld när jag vaknade på fredagen, så det var banne mig tur att ni inte ändrade tid för min skull, då hade jag fått snuskigt dåligt samvete.

Ja, Anne jag VET hur jä..la skitont det gör. Idag har jag suttit på ett hårt trägolv hela dagen och skruvat och monterat garderober och skenor och trådbackar. Har snuskont och då är jag ju inte ens gravid, men fy sjutton ja. Blää...

Vi ses på måndag istället Anne. Glöm inte bort det för jag lovar att inte vara bakfull då och förkylningen är praktiskt taget borta. Bara lite täppt i näsan

kram kram

Gabbi
    Ja, alla tråkigheter har hopat sig ett tag, eller egentligen inte, för det händer ju en massa skoj oxå men jag tycker att vi förtjänar att ha de lite lugnt nu efter all turbulens. En del av mig önskar nästan att man vunnit lite pengar eller något, så att jag med gott samvete faktiskt hade KUNNAT vara arbetslös några månader. Behöver tid på mig att fundera på vad f..n jag vill och faktiskt läka mina sår o jobba upp mitt "självförtroende" igen. Detta knäckte mig rätt mycket, tyvärr.

Madde
    Din kommentar om jobbet var så skön att få. Bara att höra att någon annan vet hur sjukt där är. Tack gulliga du

• Anja 19 juli 2008

Anne

Du glömmer inte nu va... haha
    Ses imorgon.

kram kram

• Anja 19 juli 2008

Tack Anne och Gabbi för en superhärlig lunch, långfika i solen. Ni skulle se min vänstra arm. Värsta raggarbrännan!

Ser för jä..ligt ut, haha. (man skulle kunna tro att jag har körkort och har kört omkring m armen utanför rutan, verkligen! Och det gör ONT!).

Och vilka superfina magar ni har

• Anja 19 juli 2008

nu ska jag snart rusa t jobb. Idag får säljaren "krav"brevet från vår jurist. Ett krav på kompensation på 500.000 kr. Undrar hur hon tar det. Jag tänker stänga av min telefon idag. Det är ett som är säkert. Hon är så grymt obehaglig. Tänker att hennes mäklare kommer få det mycket varmt om öronen idag. Tycker verkligen synd om honom. Hon är inte lätt att ha att göra med. Håll tummarna för att detta går att sköta "någorlunda" snyggt och att det går snabbt. Skitjobbigt att lägga ner energi på sådant som egentligen är så onödigt. Om hon bara varit mer noggrann, tittat på vad hon uppgett, läst igenom ordentligt innan hon skrev på och intygade att allt stämde. Men hon är så nonchalant att det tyvärr behövde bli så här.

Är ju en massa annat oxå. Inget avloppsrör i grovköket, vattnet sprutar rakt ut på golvet!! Diskmaskinen går inte ens sätta igång, helsönder! Spisen fungerar bara 2 plattor på. Det mesta sitter löst överallt, inga telefonjack utan trådarna hängde rakt ut från väggen??? osv osv

För att inte tala om städningen, urk och att dom inte ens rensat ur kylskåpet. Där stod ju maten kvar så VI fick slänga den!

Sedan är det badrummet... Det är sååå uselt gjort och Daniel tvivlar på att det är gjort av ett proffs. Dessa papper har vi blivit lovade utav säljaren sedan långt innan köpet gick igenom. Vi tog upp det senast vid betalningen på banken och då skulle vi få papprena de följande dagarna eftersom säljaren skulle kontakta firman som gjort om badrummet.

Kan säga en sak, ÄR inte badrummet gjort som det ska, så kommer de få kompensera oss än mera. Jag är så trött på att bli lurad och överkörd.

Grrrrrrr...

Massor av kramar till alla i det vackra vädret

• Anja 19 juli 2008

Gabbi

Jag tyckte oxå att det var tur att vi var på stan när du ville ha lunchsällskap Var så länge sedan vi träffades!

Härligt att slippa resa mer. Det förstår jag verkligen...

Är ju inte alls långt kvar för dig, Anne och Emma nu. Hur spännande som helst. Ser verkligen fram emot att få höra allt om era förlossningar och era bebisar sedan

Är smått avis. Men jag nämnde för Daniel häromdagen att det hade varit såååå mysigt med ett barn till. Han replikerade SUPERSNABBT "du har fått tre barn, det räcker". Suck... (DU har FÅTT, eeeh?)...

• Anja 19 juli 2008

(som att han kom och GAV dem till mig lixom) *asg*

Vet ju att han inte menade så, men ändå.

• Anja 19 juli 2008

Anne

Åh grattis, det låter ju helt ljuvligt! Blir riktigt avis!!!

Jätteglad för er skull... Fasen så mysigt ni kommer ha det där i sommar med liten bebis och allt!

Jag vill oxå se bilder! Du, skulle inte du, som har all tid i världen nu, starta en blogg? Eller? Så du kan lägga in bilder på lilla bebisen sen oxå

kraaaaam

• Anja 19 juli 2008

Anne

Vi fick mail från juristen i förrgår. Säljaren hade kontaktat honom och ljugit sig blå.

Bland annat sa hon att hon minsann hade, vid överlämnandet av nycklarna den 30 mars, informerat mig om att värmen INTE ingick. STOR lögn, då jag blev misstänksam först när en värmemätare som fanns i ett skåp, skulle läsas av och därför ringde lunds energi samma eftermiddag. Sedan kontaktade jag mäklaren och talade om för honom att objektsbeskrivningen var fel, varpå han kontaktade säljaren som helt blev tagen på sängen och vrålade och skrek.

Sedan har hon även sagt till juristen att hon efter detta gav oss rätten att häva köpet. STOR lögn igen. Detta har hon aldrig gjort (och vem f..n gör det när man redan fått tillträde?) Däremot HOTADE hon med att själv häva köpet (skrek hon ju åt mäklaren) och att sedan sälja dyrare till någon annan iochmed att tiderna var bättre nu än när hon sålde t oss.

Inte nog med detta, hon hävdar vidare att det är mäklaren som gjort fel. Att hon skulle gett honom de korrekta uppgifterna men att han har skrivit fel och att hon sedan inte såg detta när hon skrev på att det stämde.

Hur som helst HENNES misstag och hennes ansvar, så hur hon ska kunna svära sig fri från detta är den stora frågan, men hon försöker med alla medel.

Mäklaren har ju två underskrifter, vid två olika tillfällen där hon intygar att allt stämmer så hon har inte mkt att komma med.

Iallafall så kommer hon att bestrida detta och hon tänker "INTE kompensera oss överhuvudtaget då vi gjorde en oförskämt bra affär" (citat), hehe.

Jaaa jättebra. 1.9 miljoner när räntan låg på 5,5 procent och INGEN ville köpa stället trots att det legat ute i typ 5 månader på hemnet och månadsavgiften är på 7.000 och ALLT, precis allt här var så skruttigt och nedgånget att man knappt trodde det var sant.

Att varken spis eller diskmaskin fungerade (spisen delvis och diskmaskinen inte alls) är ju bara små bonusfel, för att inte tala om att alla telefonjack var borta och det bara stod sladdar ut från väggen och att avloppsrör saknades i vasken i grovköket så det sprutade vatten på hela golvet när man satte på kranen coh att värmepannan var helt sönderrostad och höll på att typ explodera osv.

Japp, värsta superaffären.

Kommer ha kostat oss ca 250.000 kr när vi är färdiga m alla renoveringar för att få det beboeligt.

Men visst! DÅ kommer det att vara fint och vi kommer ha vårt drömboende. Det sticker jag inte under stol med!

• Anja 19 juli 2008

Hej allihop

Gabbi! Stort stort grattis igen, till gossen Satt vi inte och pratade om just det, att du faktiskt kunde bli den som fick först av dig, Anne och Emma? Har för mig det. Hur stor var han när han kom ut och vilken vecka+dag var du i? Hur var förlossningen och allt. Ser fram emot info med spänning

Labbråttan
    Jättegrattis, vad ROLIGT. Ni gör rätt i att vänta m flytt och spara lite pengar under tiden. Lovar att vara tyst som en MUS på jobb. Du får meddela när man kan gratta den blivande mormodern öppet

Hedebris
    Härligt, grattis! Du ville väl ha tätt har jag för mig. Blir väl helt perfekt det här

Anne
    Hur ÄR det nu i värmen!!! Hoppas verkligen att din bebis vill titta ut snart så du slipper gå höggravid i värmeböljan. STOR kram vännen.

• Anja 19 juli 2008

Här hemma är vi just nu väldigt oroliga för vår lilla femåriga tjej. Hon har varit sjuk så mycket hela denna terminen. Hon har tidigare i princip aldrig varit sjuk.

Hon fick den 8 maj jätteont i öronen och vi åkte in på natten för hon skrek av smärta och var helt borta. De sa att det var rött o svullet men att de ej kunde skriva ut något. Det skulle läka ut av sig själv. Vi väntade nästan en vecka. Inget hände, det blev inte bättre. Hon skrek hela nätterna och ingen fick sova och det var så synd om henne.

Daniel gick t öppna mottagningen på vc med henne. De tittade i öronen. Konstaterade att det var svullet och rött men sa att det var nog inte öroninflammation.

Ingenting hände, det blev inte bättre. Hon fick alvedon var fjärde timme, hela dygnet. (jag vet, inte bra att göra så för länge men vad SKA man ta sig till).

Jag gick ner t vc med henne på öppen mottagning, förklarade att nu får ni göra något. Berättade även om hur dålig hon varit hela terminen och att hon nu haft denna öronåkomma i 19 dagar, vilket är helt horribelt!!!

De tar hennes CRP som ligger på närmre 100 och som, när man är frisk, ska ligga under 8. Läkaren såg nästan chockad ut.

Plötsligt tar man prover (massor av sådana) på henne och hon får Amimox (penicillin). Vi tyckte att hon blev bättre efter typ 3 dagar, men sedan blev det värre igen. Vi är nu på dag 5 med penicillinet. Har två dagar kvar och hon gråter och skriker fortfarande pga ont i örat.

Ändå är Amimox ett bredspektrumpenicillin, så det BORDE ju bli bättre.

Jag är känner mig jätteorolig och man tänker allt möjligt jobbigt, sånt som man inte VILL tänka, just för att hon varit dålig så ofta under vintern/våren och för att vi inte TVINGAT läkare att kolla upp ALLT.

Hon har i princip dagligen under vintern/våren klagat på huvudvärk och ont i magen. Detta har vi tagit upp vid ett par tillfällen på vc och även på jourläkarcentralen.

Sedan hon fick penicillin har hon inte sagt något alls om ont i magen. Vi som t.om kört mjölkfri kost på henne ett tag för att testa. Nu kan hon äta glass, mjölk, grädde utan att få ont, så kanske har hon haft någon bakterie, typ i halsen?? eller nåt som har gjort att hon fått ont i magen, för att hon svalt ner den eller nåt?

Vet att man kan ha liknande symptom om man har problem m mandlarna? Jag hoppas verkligen att det är något lättåtgärdat. Vill inte se henne må så här dåligt. Vill att hon ska vara sitt vanliga pigga, busiga jag.

Hon har dessutom fått en massa blåsor i munnen och hon har så ont att hon ej har kunnat äta på två dagar nu. Vi tvingar i henne dryck hela tiden och mutar henne m allt möjligt.

På födelsedagen var hon så trött, så ledsen och hade så ont, att hon inte kunde äta sin efterlängtade tårta. Hon låg nästan över sin tallrik, och grät och sa -"jag orkar inte fylla år" -"får jag gå ohc lägga mig".

Detta kom från en tjej som i månader räknat ner dagarna till sin stora dag och som vaknat med frågan "hur många dagar är det kvar till min födelsedag idag".

Fasen vad ont det gör, vad ledsen man blir.

Om mindre än två veckor åker vi till Mallorca. Jag vill att hon ska vara frisk då. Jag vill att hon ska kunna bada, jag vill att flygningen ska gå bra, utan att hon får ont i öronen. Jag vill att hon ska vara pigg och må bra.

Håll tummarna hörni. Jag pallar knappt tänka på vad dom säger på jobb heller. Det har ju tydligen varit lite irriterat pga att jag VAB:at en del med dottern. Jag som aldrig tidigare ens behövt använda VAB:dagar. Har tagit ut MÅNGA med dottern denna termin. Varit hemma en hel vecka nu och kommer ju behöva vara hemma ännu mer troligtvis.

Eftersom Daniels chef är helt underbar och bara har två anställda och eftersom hans jobb blir så pass påverkat om han är borta och jag dessutom blivit så ruttet behandlad på mitt jobb, så är det ju ingen tvekan om vem av oss som ska vab:a just nu heller. Dessutom förlorar vi mer pengar när D vab:ar.

Detta blev mycket prat från mig, men fy så jobbigt det är att se någon man älskar så, må dåligt, och fy så många jobbiga tankar det väcker när man inte VET vad det beror på?

Varför tar inte penicillinet BORT detta?

Hon har nu haft det i 24 dagar med feber som går upp och ner, upp och ner! Det känns inte rimligt. NÅgon som har några idéer om vad man kan göra, vad det kan bero på.

• Anja 19 juli 2008

Ingenjörsbruden

I vårt fall fick vi KRÄVA penicillin till slut för att de inte trodde det var "klassisk" öroninflammation (inget var i mellanörat antar jag) utan bara rött o svullet. Men så ont som hon hade och så länge så ville vi ändå försöka. det var först när de tagit prover på henne o sett hennes höga CRP som de skrev ut Amimox.

Labbråttan
    Nä de har inte tagit något prov från örat. Det kanske man borde kräva! Funderar ju på om det skulle kunna vara några resistenta pneumokocker eller så. Om det är virus, borde hon inte bli frisk snart? Nu har hon varit sjuk i en månad snart med superont i örat, så att hon vaknar på nätterna, gråter och skriker. Sitter här i soffan nu m handen för örat och snyftar, HELA tiden, trots smärtstillande och trots penicillin.

Tittade precis på blåsorna i munnen. SHIT säger jag. Fattar nu varför hon inte kan äta. Halva gommen är typ som ett stort "kött"sår av blåsor. Flera stycken i kinderna o på tandköttet oxå. tror att det är pga att immunförsvaret är så nedsatt nu. Man vill ju verkligen inte lämna henne på dagis nu, innan vi ska åka heller för just nu skulle hon troligtvis smittas med ALLT som kommer hennes väg.

Ger henne massor av vitaminer och försöker verkligen få i henne mat. Ger henne vad helst hon vill ha faktiskt, vad det än är, bara för att hon ska få i sig något alls.

De tog ju massor av blodprover från henne när vi var på vårdcentralen. Men du menar kanske några speciella prover som man letar efter virus i? Vet att de tog leukocyter och annat, som jag inte kommer ihåg. Vet inte om resultaten kommit dock. Det var i onsdags och om något var konstigt så borde dom ju höra av sig tycker man.

Hennes crp var ju på över 90 så det är ju jättehögt. Det var därför vi fick penicillin. Antar att läkaren ville vara säker. Annars har vi upplevt precis tvärtom, att läkare är ganska restriktiva m penicillin o gärna vill att kroppen ska läka ut öi av sig själv (vilket är bra på många sätt).

Ska ringa vårdcentralen o fråga om proverna kommit och vad de visade och vilka prover det var. Ska även fråga hur vi ska gå vidare m detta.

Tack för era svar. Hej så länge

Anja

• Anja 19 juli 2008

Embo

Jag har ju inte sett dig gravid! Minns inte ens när vi sågs senast! Måste ha varit när du, jag och Gabbi fikade på Espresso House?? Eller?

En hel graviditet har iallafall gått sedan jag såg dig. Har du inga härliga magbilder man kan få se. Kan precis tänka mig hur fin du är

Har ju sett Gabbis och Annes vackra magar.

Nu antar jag att du räknar ner dagarna. Visst var det den 7.e för både dig och Anne. Kanske blir en nationaldagsbebis Ganska sjysst att alltid veta att man är ledig på sin födelsedag

kram kram

Anja

• Anja 19 juli 2008

Hej hej

Hemma efter en vecka på supervarma Mallorca. Vi lyckades pricka in att komma den varmaste dagen hittills på sommaren och det höll i sig hela veckan. Öborna sa att det var juli-augustivärme. Vi har haft mellan 35-45 grader i skuggan. Nästan FÖR bra. Vissa dagar orkade man inte annat än dricka, äta glass och bada (oj så jobbigt och hemskt det lät, hehe).

Nu ska jag läsa ikapp här inne.

Såg på FB att du fått din son Emma. Underbart! Stort stort grattis Vill supergärna höra om din förlossning ifall du orkar berätta.

kramar

Anja

• Anja 19 juli 2008

Anne

Du får säga till din lilla dotter på skarpen att nu är det verkligen dags

• Anja 19 juli 2008

Bilder från resan finns förresten i bloggen. Har inte hunnit uppdatera med alla bilder än. Men från dag 1-4 har jag lagt in.

Dag 5-8 kommer snarast!

Har lagt in betydligt flera på resdagboken.se. Heter där AnjaG74 om ni vill söka. Det är alltså inte Korsikaresan där, utan Alcudiaresan

Hej så länge...

Svar på tråden Fruar i Lund - del 3