• Ore

Vem ska leda mig?!

Bambi76 skrev 2009-03-24 12:45:58 följande:
    Ehhhhhhhhh... det kanske inte är så roligt att bli överlämnad till sin nya av sin gamla....
    Fast det följer ju symboliken väldigt väl, att man blir överlämnad från sin gamla överförmyndare till sin nya...
  • Ore
    TinkieWinkie skrev 2009-03-24 13:00:08 följande:
    Hm konstigt. Det är bara här, på BT, som jag stött på dessa starka känslor mot brudöverlämning, ingen annanstans. Då har jag varit på många bröllop och det har varit både brudöverlämning och inte. Sammanträffande?
    Jag har även diskuterat frågan med folk från diverse andra länder. Amerikanska tjejer som tyckte att "men, vilken häftig tradition, så vill vi också göra". En iransk tjej som bara skakade på huvudet åt alla svenska tjejer som "inte fattar att de borde slåss med näbbar och klor för att behålla den frihet de har, istället för att välja att lämnas över av sin pappa".

Däremot så diskuterar jag inte frågan om det är på tok försent att påverka. Som när min kompis dagen innan sitt bröllop sa att hon skulle överlämnas. Det är tradition i det landet där hon gifte sig. Har ett vagt minne av att några av oss efter att hon sagt det, sinsemellan konstaterade att vi var förvånade, men de hade ju bestämt sig för det så jag såg i alla fall ingen poäng med att diskutera frågan där och då.
  • Ore

Jag är inne på samma linje som feministbrud. Jag tror att varje persons handling, i vilken fråga det än är, bidrar...

Annars skulle jag inte sopsortera, skänka pengar till välgörenhet, ha ett fadderbarn m.m.

Och jag tror alltså att om fler tjejer säger ifrån vid ojämställdhet, vare sig det är symbolik eller annat, så bidrar det till att jämställdheten ökar. Och detta gäller åt båda håll. Man bör både kräva att han hjälper till med hushållsarbetet, och själv hjälpa till med att byta motorolja på bilen!

På samma sätt som jag tror att man som enskild person kan bidra till att minska mobbing, segregation och en massa andra grejer...

• Ore

Vid havet skrev 2009-03-24 13:40:42 följande:

För oss alla var det bara en romantisk handling, inte där bruden lämnades över som en handelsvara utan mer att hon kom med sin familj och han stod med sin (fast bror) framme vid altaret. Tror många tänker så...
    Fast varför är då inte hela familjerna med? varför bara vissa "utvalda delar" av familjen?
  • Ore
    Bambi76 skrev 2009-03-24 13:45:18 följande:
    Ja.. det är det ..Kan har varit lite otydlig :DJag önksar att jag kunde gå in med min pappa men har nu för mig och min m2b tagit det näst bästa alternativet för oss.Jag tycker att alla måste få göra som dom vill
    Alla får göra som de vill, såvida kyrkan går med på det om man gifter sig där.

Men samma åsikter som framförs här KAN delas av några av gästerna. Kan ju vara bra att veta det...
  • Ore

Vid havet skrev 2009-03-24 13:53:25 följande:

Bra fråga! Får nog skylla på hollywood och (bla de danska)kungabröllopen...
    hahaha, många blivande brudar brukar annars bli vansinniga om man ens antyder att deras beslut skulle ha något med amerikanska filmer att göra... Skönt att någon faktiskt kan erkänna att det spelar stor roll för den bild man har av sitt eget bröllop!

Jag har väl också någon gång, i yngre år, åååh:at åt vackra hollywoodbröllop. Men samtidigt tycker jag ju att den svenska traditionen, att brudparet går in tillsammans är otroligt vacker. Jag älskar fotona på oss där vi ser litet spända och sammanbitna ut på invägen, och med stora leenden på utvägen. Älskade att stå med honom, och se på varandra strax innan kyrkportarna slogs upp och ge varandra kärlekslöften med ögonen. Det är bästa minnet från hela bröllopet!

Så jag är glad att jag valde att göra det på det svenska sättet, och har så fina minnen från mitt bröllop tillsammans med min man. Jag har många fina minnen med min familj också, men jag tyckte inte att jag behövde fler sådana från just mitt och makens bröllop...
  • Ore
    Luucie skrev 2009-03-24 14:13:36 följande:
    Kan det inte vara så att betydelsen av brudöverlämning håller på att ändras?Att symboliken är förlegad och att man kanske ska strida för att det ska få en ny innebörd istället för att envisas med att hålla fast vid att det handlar om ojämlikhet och könsroller?Bara funderar om det inte skulle vara mer produktivt att försöka ändra ett synsett än att peka finger åt folk som är lite "nytänkande" kring en gammal sed...
    Vissa symboler är inte värda att strida för. T.ex. tänker inte jag försöka propagera för att hakkorset återigen skall ses som en solsymbol, och inget annat. Och så länge kvinnor, i egenskap av att de inte tillåts ha en egen vilja, överlämnas till äktenskap de inte vill ingå i så tänker inte jag försöka hävda att det borde få en ny innebörd...

Hellre värnar jag vad som här i Sverige är en gammal tradition (åtminstonde sedan 1300-talet) nämligen den att mannen och kvinnan gemensamt går uppför altargången till sitt bröllop. Den kan heller inte anses som något annat än jämlik!!!
  • Ore
    Bambi76 skrev 2009-03-24 16:12:37 följande:
    Jag har så sjukt svårt att se hur det ska kunna påverka jämnställdheten i vårt samhälle. (OM man gör det på lika vilkor, pratar alltså inte om tvångsgifte eller frikyrkor som tycker att kvinnor är längre stående än männen)
    Hur kan man överlämnas till någon på lika villkor. Har man gått med på att bli överlämnad så har man satt sig i en situation där symboliken är att man "styrs" av både den som överlämnar en och den som man blir överlämnad till.

Tänk själv vad man associerar till folk som leds... Om vi bortser från synskadade personer. Om du ser en ung, frisk person ledas av en annan - vad tänker du då?

Personligen tänker jag att den personen som leder bestämmer, och den som blir ledd vet mindre/vill mindre/blir dominerad typ... Inte alltid på ett negativt sätt. Ibland blir man ledd för att man inte hittar någonstans. Ibland för att det är något man gör motvilligt (äh, kom med här, säger någon). Litet samma som barn som absolut inte vill gå någonstans, som man får "tvinga".

Inget av det är något som jag skulle vilja förknippa med min bröllopsdag, och min relation till min man...
  • Ore
    MulleNuh skrev 2009-03-24 16:28:43 följande:
    Hur var det förut med att man skulle vara oskuld på sin bröllopsnatt?Var inte det lite av en "sed"??
    Det är det fortfarande på många håll i världen... ´

Relevansen???
  • Ore

Återigen, relevansen???

Att seder kan ändras, det förstår jag med.

Men att kvinnan skulle vara oskuld grundade sig ju mycket i att man skulle veta vem som var pappa till eventuella barn. Plus att kvinnor var beroende av att någon försörjde dem, och de behövde då ha en man som tog hand om dem och deras barn.

Nu för tiden då kvinnor tillåts jobba så klarar man försörjningen även utan en man. Och det finns tester för att visa vem som är biologisk pappa till barnen.

Jag kan inte riktigt se kopplingen mellan detta och brudöverlämning? Var ligger likheten???

Svar på tråden Vem ska leda mig?!