Inlägg från: Vid havet |Visa alla inlägg
  • Vid havet

Vem ska leda mig?!

För att svara TS så tycker jag att hennes son absolut kan överlämna henne.

Jag blir varje gång förvånad över denna diskussion som uppstår varje gång någon vågar andas ordet överlämning här.

Min bror hade det på sitt bröllop, två av mina väninna hade det och jag hade det när jag gifte mig (inte nu alltså, har varit gift en gång tidigare). Inte en endaste gång tänkte jag på att det skulle vara en icke-feministisk handling. Och alla gånger var det kyrkliga vigslar. För oss alla var det bara en romantisk handling, inte där bruden lämnades över som en handelsvara utan mer att hon kom med sin familj och han stod med sin (fast bror) framme vid altaret. Tror många tänker så...

Nu ska vi inte ha det så, men jag ska ändå inte gå in med min sambo utan jag ska komma sist av alla, i båt med min dotter och på bryggan står min m2b med sin son och väntar!

• Vid havet

Bra fråga! Får nog skylla på hollywood och (bla de danska)kungabröllopen...

Ore skrev 2009-03-24 13:44:38 följande:
    Vid havet skrev 2009-03-24 13:40:42 följande:
    Fast varför är då inte hela familjerna med? varför bara vissa "utvalda delar" av familjen?
  • Vid havet
    Haha. Klart man är influerad av både det ena och det andra. Var kommer annars gåvor till gäster och stora enstensringar ifrån? Inte är det nån svensk tradition inte...

Idag skulle jag inte välja att göra så, av många skäl. Vårt bröllop är väldigt mkt vi och inte alls så traditionellt eller påverkat av trender & måsten som det var när jag gifte mig första gången. Våra föräldrar är inte alls speciellt involverade tex. Det är vi som bjuder in och vi som betalar allt mm
    Ore skrev 2009-03-24 14:05:19 följande:
    Vid havet skrev 2009-03-24 13:53:25 följande:
    hahaha, många blivande brudar brukar annars bli vansinniga om man ens antyder att deras beslut skulle ha något med amerikanska filmer att göra... Skönt att någon faktiskt kan erkänna att det spelar stor roll för den bild man har av sitt eget bröllop!Jag har väl också någon gång, i yngre år, åååh:at åt vackra hollywoodbröllop. Men samtidigt tycker jag ju att den svenska traditionen, att brudparet går in tillsammans är otroligt vacker. Jag älskar fotona på oss där vi ser litet spända och sammanbitna ut på invägen, och med stora leenden på utvägen. Älskade att stå med honom, och se på varandra strax innan kyrkportarna slogs upp och ge varandra kärlekslöften med ögonen. Det är bästa minnet från hela bröllopet!Så jag är glad att jag valde att göra det på det svenska sättet, och har så fina minnen från mitt bröllop tillsammans med min man. Jag har många fina minnen med min familj också, men jag tyckte inte att jag behövde fler sådana från just mitt och makens bröllop...
Svar på tråden Vem ska leda mig?!