Inlägg från: Linadesign |Visa alla inlägg
  • Linadesign

Vem ska leda mig?!

Det där med brudöverlämning är så individuellt hur man känner kring. Jag tycker man ska göra helt vad man själv känner.

För mig skulle det kännas otroligt fjantigt att bli överlämnad av min pappa eller någon annan. Det skulle kännas som att jag lämnas från en ägare till en annan. Jag har ju själv valt min blivande make och vi har varit ihop i flera år, så därför skulle det kännas jättekonstigt att bli överlämnad. Men som sagt, det är så jag känner, och jag vet att många känner helt annorlunda.

Så kör på din magkänsla. Men hör med din son innan så att du är säker på att han är med på det om det blir aktuellt.

• Linadesign
    jönsson skrev 2009-03-24 11:54:09 följande:
    HELT SJUKT att någon inte kan ställa en fråga och få tips om hur man ska gå tillväga, utan att folk ska ge massa moral predikningar! Frågan var om hennes son kunde leda henne in... TS- Ja, jag tycker det låter perfekt... Är det så du och din man vill ha det, så gör det så!!!
    Inte alls konstigt att det blir massa diskussioner om detta tycker jag. För många är svaret mer komplicerat än bara ett ja eller nej. Aleta skriver sina argument för varför hon skulle svara nej på frågan.
  • Linadesign
    Bambi76 skrev 2009-03-24 13:35:52 följande:
    När vi bestämde att vi skulle gifta oss så pratade vi om hur vi ville ha det i kyrkan och både jag och min m2b önskade att att min pappa kunde vara med och att jag skulle gå in med honom men nu när det inte går så beslutade vi tillsammans att han går in först och sen kommer jag in med tärnorna.Så i mitt fall blir det väl så att mina tärnor ger bort sin bästa vän till den mannen hon älskar och vill leva med.
    Om det nu inte finns någon symbolik i det för er, skulle ni kunna tänka er tvärtom, att du står vid altaret och väntar när din make går längs gången?

Jag håller för övrigt med Feministbruden om att det är stor skillnad på att bli överlämnad mot att gå själv.
  • Linadesign

Vid havet skrev 2009-03-24 13:40:42 följande:

Jag blir varje gång förvånad över denna diskussion som uppstår varje gång någon vågar andas ordet överlämning här.
    Blir du verkligen förvånad? För många känns det väldigt fel med överlämning. Inte så konstigt att det diskuteras då...
  • Linadesign
    Fanasis skrev 2009-03-25 13:31:05 följande:
    Jämställdhet för mig, har inte med vem som går vid min sida under en minut av mitt liv (dvs i kyrkan när jag gifter mig) eller vems efternamn jag bär. Det är hur mitt liv ser ut i vardagen, hur hemarbetet fördelas, vilka förutsättningar jag har i arbetslivet osv. Där lägger jag min kraft och energi.. Inte på några yttepyttiga moment under hela mitt förhoppningsvis låååånga liv :o)
    Ok, jag förstår att brudöverlämningen inte har någon symbolik för dig. Men du bör ändå vara medveten om att många andra förknippar den med kvinnoförtryck.
    Skulle det vara OK om en person går runt med ett hakkors på armen trots att den personen hävdar att den inte alls ser nån symbolik i det, att den bara bär det för att den tycker det har snygg design? Jag tycker inte det, för den symbolen är förstörd.
    Likaså tycker jag att brudöverlämningen är förstört i dess syfte.
Svar på tråden Vem ska leda mig?!