Dert är väl precis i det som faran ligger, att man lever i självklarheter, som man tar så för givet att man kan kosta på sig lite gulliga saker som man tycker ser fint ut, och strunta i vad de har för historia.
Det verkar länge sedan nu människor offrade livet för rösträtt och andra självklarheter. Att kvinnan skulle bli myndig och äga bestämmanderätt över sitt egna liv, det är dock inte så länge sedan!
Ta bara Amalia , polkagrisgumman i Gränna, som stred för att få rätten att själv driva företag-det fick kvinnor inte ha nämligen, och så själv behålla pengarna. Hon blev änka väldigt ung och försörjde sig och sina barn och blev ju för tusan den som gjorde hekla den staden rödvitrandig och mintdoftande!
Om hon bara funit sig i vad "man " fick och borde, hade faktiskt den delaen av Sverige sett annorlunda ut. Och hon är EN kvinna! Tror du hon tyckt det var gulligt/rörande respektfullt mot pappa eller vad för något som helst om hon gift om sig och den mannen hade frågat sonen om de fick gifta sig och sonen skulle lett henne fram till altaret?
Det tror inte jag.
Hon skulle antagligen inte alls vara road av att moderna tidens kvinnor börjat med något som inte ens förekom då.
jag gissar att hon skulle skaka på huvudet och säga "dumheter"
Tindragull skrev 2009-03-26 11:46:35 följande:
För mig, i den kultur vi lever i, ska jag helt ärligt säga att tanken aldrig förefallit mig att "överlämningen" skulle vara nåt påtvingat. Det var först här på BT jag stötte på de tankarna. I de kretsar jag umgås är jämställdheten så självklar att en sån sak inte alls på nåt sätt underminerar min fria vilja och mitt lika värde. Det är bara en fin del av en ceremoni typ.Så jag kan helt ärligt säga att ingen vid vårt bröllop kommer ta det som en signal att min pappa "ger mig" till min m2b utan min tillåtelse...Men sen är det väl lite så...letar man efter fel och hemskheter, så är det precis det man hittar...