Inlägg från: Sebastiána |Visa alla inlägg
  • Sebastiána

Vem ska leda mig?!

Har inte läst inläggen men tycker rent instinktivt att det känns helfel att din son ska lämna över dig. Är han din förmyndare eller?

• Sebastiána
    feministbrud skrev 2009-03-24 12:51:49 följande:
    Nej, det skulle inte jag heller tycka. Men hur kul är det att bli överlämnad från sin far till sin blivande man? Lika illa skulle jag säga!
    Håller med. Själva symboliken i brudöverlämningen är ju att en förmyndare = fadern lämnar över bruden till nästa förmyndare = hennes make. Om bruden sedan gifter sig med en annan man och blir överlämnad ska då hennes förmyndare = make nummer 1 då lämna över henne till nästa förmyndare = make nummer 2. Logiskt.
  • Sebastiána
    MulleNuh skrev 2009-03-24 16:28:43 följande:
    Hur var det förut med att man skulle vara oskuld på sin bröllopsnatt?Var inte det lite av en "sed"??
    I det gamla bondesamhället var det inte alls fult att vara gravid vid bröllopet (så länge barnet kunde antas vara den blivande makens) eftersom man då visste att hon var fruktsam. Prästerna gillade det naturligtvis inte.
  • Sebastiána

TS. Det känns för mig, och många andra, som konstigt att en vuxen självständig kvinna måste få tillåtelse av sin son för att få gifta sig. Vem har uppfostrat vem? Och som någon annan skrivit: vad hade din blivande man gjort om din son sagt nej? Hade ni fortfarande varit tillsammans utan att gifta er eller hade ni gjort slut helt...eller hade ni gift er ändå - och i så fall varför då fråga?

• Sebastiána

Jag kommer att behålla mitt efternamn. Det är en del av min identitet.

• Sebastiána
    Shortvalleywoman skrev 2009-03-24 23:41:14 följande:
    Det är en väldig skillnad tycker jag. Den svenska traditionen är att brud och brudgum går in gemensamt i kyrkan. Att bli inledd är alltså att försöka skapa en ny tradition (rättare sagt importera en tradition)... en tradition som dessutom har kvinnoförtryckande förtecken...Att ta sin makes efternamn är inget nytt, utan är också en tradition. En tradition som väl ändå får anses vara på väg att luckras upp något, det spelar ju faktiskt inte någon roll ur juridisk synpunkt om man har samma efternamn (och i så fall vem som bar det först) eller om man har helt olika efternamn, man är precis lika gifta oavsett.
    Håller med!
  • Sebastiána
    MulleNuh skrev 2009-03-25 14:22:20 följande:
    Man går ju ändå UT tillsammans! Det är ju det som räknas tycker jag. Man har precis ingått äktenskap och går sen tillsammans ut för att påbörja det nya livet tillsammans!!
    Hmmm...de flesta började nog det gemensamma livet redan innan de gick in i kyrkan.
  • Sebastiána
    MulleNuh skrev 2009-03-25 14:46:13 följande:
    Fast även om min sambo vill att jag går in med pappa så kommer ju han aldrig dra vår dotter till altaret.. Och jag är HELT övertygad om att min pappa inte kommer dra mig fram heller.Jag känner ju dessa karlar och vet hur dom ser på saker och ting.
    Om din sambo vill att du går in med din pappa eftersom han inte vill stå i centrum kommer han väl inte heller vilja gå med en eventuell dotter till altaret eftersom han då kommer att stå i centrum.
  • Sebastiána

Kanske är det såhär: Många som är för brudöverlämning tycker att det är så gulligt att de inte förstår att andra kan ha en annan syn på det. När de märker det tycker de ofta att de blir påhoppade.

• Sebastiána
    allehanda skrev 2009-03-30 20:48:41 följande:
    Låg lön = har inte råd att stanna hemma. Lek med lönesiffrorna 18000 efter 10 år på samma jobb eller den höga summan 20250 som jah har efter 20 i yrket.OCH vi har villa(billig i inköp)2 bilar(vi bor på landet),i dagens läge 2 tonårs killar(som växer från kläderna och äter som hästar).Tala inte om att det inte är pengarna som gör det, för många vanliga människor så är det precis så det är.Jämlikt för mig är inte att göra exakt samma saker utan för mig är det det fria valet att KUNNA göra det som intresserar mig,att själv få välja mitt livs inriktning, inte styras av samhället.
    Hög utbiuldning ger inte automatiskt högre lön. En bibliotekarie med 20.000:- i lön har också en skuld att betala till CSN varje månad. ...till exempel...
  • Sebastiána
    MulleNuh skrev 2009-03-30 22:19:37 följande:
    Åhhh gud!! haha...Är du sann eller?På rosa moln skrev 2009-03-30 21:02:53 följande:
    'På rosa moln' är nog retorisk.
Svar på tråden Vem ska leda mig?!