Inlägg från: Shortvalleywoman |Visa alla inlägg
  • Shortvalleywoman

Vem ska leda mig?!

jönsson skrev 2009-03-24 23:23:05 följande:
    Till alla er som har en feministisk syn på "att bli inledd":Hur ser ni på att man i sverige och många andra länder oftast tar mannens efternamn? Vet att fler och fler inte gör så, men trots allt så är det fortfarande det vanligaste... Jag är bara nyfiken och menar absolut inte att ställa till med en större diskution i frågan. Är inte detta en tradition att kämpa emot med? Vad är det som gör att kvinnan ska behöva ge upp sitt namn med allt vad det innebär? Kan inte likaväl mannen göra det?
    Det är en väldig skillnad tycker jag. Den svenska traditionen är att brud och brudgum går in gemensamt i kyrkan. Att bli inledd är alltså att försöka skapa en ny tradition (rättare sagt importera en tradition)... en tradition som dessutom har kvinnoförtryckande förtecken...

Att ta sin makes efternamn är inget nytt, utan är också en tradition. En tradition som väl ändå får anses vara på väg att luckras upp något, det spelar ju faktiskt inte någon roll ur juridisk synpunkt om man har samma efternamn (och i så fall vem som bar det först) eller om man har helt olika efternamn, man är precis lika gifta oavsett.
  • Shortvalleywoman
    Luucie skrev 2009-03-25 22:54:31 följande:
    Jag vill inte se förbi det men det undgår mitt förstånd varför du automatiskt ser en dålig handling i detta?!Är det likadant när du ser en pappa lämna sin dotter på dagis eller...nej jag fattar verkligen inte vad det är du ser?
    Ja om jag hade sett en pappa lämna sin vuxna dotter på dagis, så hade jag blivit väldigt illa berörd. Att en vuxen lämnar sitt barn på dagis, är ju ett tecken på att barnet inte kan ta hand om sig själv, eller hur? Och vi har inte barnäktenskap tack och lov? För det är precis just den parallellen som du tar upp jag ser i brudöverlämningen, att en förmyndare lämnar över någon som inte förmår ta hand om sig själv till någon som ska ta hand om den omyndige...
Svar på tråden Vem ska leda mig?!