Inlägg från: jönsson |Visa alla inlägg
  • jönsson

Vem ska leda mig?!

HELT SJUKT att någon inte kan ställa en fråga och få tips om hur man ska gå tillväga, utan att folk ska ge massa moral predikningar!

Frågan var om hennes son kunde leda henne in...

TS- Ja, jag tycker det låter perfekt... Är det så du och din man vill ha det, så gör det så!!!

• jönsson

Till alla er som har en feministisk syn på "att bli inledd":

Hur ser ni på att man i sverige och många andra länder oftast tar mannens efternamn? Vet att fler och fler inte gör så, men trots allt så är det fortfarande det vanligaste... Jag är bara nyfiken och menar absolut inte att ställa till med en större diskution i frågan. Är inte detta en tradition att kämpa emot med? Vad är det som gör att kvinnan ska behöva ge upp sitt namn med allt vad det innebär? Kan inte likaväl mannen göra det?

• jönsson

Jo men det är väl inte första gången som vi "importerar en tradition" isåfall... Tradition som tradition! Lika illa vilket som om man ska se det ur en kvinnoförtryckande situation... Men det är ingen som debatterar så hårt i trådarna om vems efternamn som ska väljas!

• jönsson

Det är ju det som är så otroligt, ser tråd efter tråd där mannen ser det som självklart att kvinnan ska ta "hans" namn... Det handlar ofta inte om vilket som är finast utan helt enkelt om att det är självklart... Varför?

Svar på tråden Vem ska leda mig?!