Inlägg från: Fanasis |Visa alla inlägg
  • Fanasis

Vem ska leda mig?!

WOW.. vad härligt det är när människor har så olika åsikter.

Gamla traditioner i all ära, men det är åsikterna kring dem som gör dem till vad de är. Om min pappa vill leda mig fram till altaret så ser jag det som en charmig gest. Inte VÄLJER jag att koppla det till tvångsgifte och förmyndarskap i andra länder.

Men visst är det ojämlikt att den blivande mannen står där framme väntandes, att bruden är helt i centrum under den lilla promenaden. Att han har (i många fall) själv betalt ringarna. Och bruden kommer gåendes mot honom. Det man tolka som att hon väljer honom.

Asch, vad jag vill ha sagt att all tolkning och symbolik gör vi själva. Just därför så ska man välja det man själv vill och inte vad andra tycker. För det är bara att själv göra den tolkning som man vill göra.

• Fanasis

Aleta

Jag håller helt med dig. Inga människor är objektiva, det går inte att vara, vi är alla subjektiva!! Men jag förstår inte varför man ska anpassa sig efter andra. Jag tycker varje person själv ska välja vad som passar dem.

Jag har bevistat ett antal olika bröllop både svenska och från andra religioner. Och nog har jag vett att respektera alla deras olika val.

Jag förstår att detta blev en jämställdhetsfråga och det är synd, att inte bara saker kan få vara ibland, att man måste överanalysera.

• Fanasis

Möklintabröllop!

En liten småhetsig diskussion är bara uppfriskande och jag tycker alla har skött sig..

Jag vill egentligen bara önska dig lycka till med ditt val, oavsett vilket det blir.

:o)

• Fanasis

Vad gäller namn så handlar det om en tillhörighetsfaktor som jag själv gärna skulle ha. Vi väljer dock att behålla våra gamla namn i ett antal år (tills barnen växer upp) då våra barn har våra efternamn och deras andra förälder inte har det.

Sedan har vi ensats om att ta min fars släktnamn (som jag inte har idag).

Jämställdhet för mig, har inte med vem som går vid min sida under en minut av mitt liv (dvs i kyrkan när jag gifter mig) eller vems efternamn jag bär. Det är hur mitt liv ser ut i vardagen, hur hemarbetet fördelas, vilka förutsättningar jag har i arbetslivet osv. Där lägger jag min kraft och energi.. Inte på några yttepyttiga moment under hela mitt förhoppningsvis låååånga liv :o)

• Fanasis

Borde kanske låta bli.. men kan inte.... :O.

Detta med symboliker är ju sååå komplext. Det finns inga sanningar mer än för oss själva och de är olika..

Med risk att provocera, kan det vara så att de som driver "motståndsrörelsen" är de som ser till att den negativa symboliken finns kvar. Istället för att låta den negativa symboliken falla i glömska.

Hakkorset, tja, visst är det en effektiv liknelse. Dock skulle jag nog efter att ha rynkat på pannan försökt att se vad det är för människa bakom den tatueringen och förhoppningsvis inte döma den personen bara på grund av tatueringen.

Jag önskar att vi bara kunde respektera våra olikheter. Jag kan fullt ut förstå att vissa kan uppleva det som kränkande och ojämställt men tycker att det är onödigt att lägga den aspekten på andra.

Och i ett sådant här sammanhang måste man se till hela situationen. Ska veganerna bli kränkta över att man serverar djur till mat. Ska absolutisterna bli kränkta över att det serveras alkohol. Herrejösses om man ska ta hänsyn till alla våra olikheter så har bröllopet förvandlats från en fest till ett ångestladdat projekt.

• Fanasis

" Exempel är USA på 80-talet när 60-talets feministers döttrar gjorde revolt och jämställdheten gick tillbaka."

Förlåt att jag inte kan låta bli. Att diskutera är som en förbannelse för mig, kan inte sluta :o).

Är det inte intressant att döttrarna gjorde revolt. Vad kom det sig av?

Förde den med sig dåliga saker som de gjorde revolt emot?

I dagens samhälle så har man inom många sektorer lyckats släppa fram kvinnorna på ett bra sätt. Jämställdhetsarbetet har hjälpt till att låta mammor att vara yrkesarbetande istället för hemarbetande. Men problemet är att den flexibilitet som medföljer innebär i de flesta fall att man jobbar mer än tidigare. Man skiljer mindre på familjetid och arbetstid. Mobila kommnikationsmedel gör att vi är uppkopplade och tillgängliga hela tiden. Nu gör kvinnorna allt hemarbete + att den flexibla arbetstiden gör att de jobbar ytterligare ett par timmar mer bara för att de har möjligheten och vill visa framfötterna..

Allt arbete i jämställdhetens namn är inte enbart oss tillgodo..

Och jag lovar nu ska jag sluta, för nu är jag i helt fel forum... FÖRLÅT!!!!!

• Fanasis

Och jag är absolut FÖR jämställdhet, tro det eller ej :)

• Fanasis

Feministbrud

Förlåt att jag upprör dig, jag tycker det är intressant att tänka annorlunda, problematisera andras "självklarheter. Vet att det kan provocera. Sorry

Svar på tråden Vem ska leda mig?!