Inlägg från: Luucie |Visa alla inlägg
  • Luucie

Vem ska leda mig?!

Kan det inte vara så att betydelsen av brudöverlämning håller på att ändras?
    Att symboliken är förlegad och att man kanske ska strida för att det ska få en ny innebörd istället för att envisas med att hålla fast vid att det handlar om ojämlikhet och könsroller?

Bara funderar om det inte skulle vara mer produktivt att försöka ändra ett synsett än att peka finger åt folk som är lite "nytänkande" kring en gammal sed...

• Luucie
    Duchess skrev 2009-03-24 16:02:10 följande:
    * För att det faktiskt påverkar mig som kvinna om vi väljer att medvetet införa seder och bruk som avspeglar att kvinnan är underställd mannen.
    Inte om vi väljer att ändra innebörden av seden...

Sen skulle jag med glädje ha gått in med min mamma om hon levt idag. Hon var min inspiration, min glädje och min bästa vän. Och det hade hon fått fortsätta vara även efter min bröllopsdag..

Man pratar hela tiden om att ge bort och att man får en ny partner,förmyndare etc.
    Ingen kan ge bort mig?! Men man kan får sällskap på en ganska nervös promenad...Och jag kan inte få någon ny för jag har redan min sambo. Han byter bara namn. Han blir inte min chef...
  • Luucie

Nä jag tror inte alls att det handlar om separationsångest. Jag har heller inte fått det intrycket av någon jag läst om här.

Men det betyder inte att det inte är så...
    Jag har själv feltolkats massor i såna här diskussioner. Men det skiter jag i.
    Det bara tydliggör för mig hur svårt det är för folk att förstå varandra i skrift. Och att man gärna plockar ut ett ord eller en mening som man stör sig på och sen attackerar den.

Nu tex kommer någon förmodligen att välja "attackerar" och svara på mitt inlägg: "Vaddå attackerar, det är väl ingen som attackerar någon blablablablabalbalblablablablablabla"..snark

• Luucie

Jag hoppas att präster kommer att fortsätta tillåta och att folk kommer att fortsätta vilja ha brudöverlämning av de skäl som anges här på BT.

För att förändra något måste man börja med sig själv och man måste välja att tänka annorlunda.
    Det kanske inte är gjort i en handvändning, det är ju sällan förändringar som håller i längden och som är värda att kämpa för...

Och visst det blir såklart svårare när folk envetet hänger sig fast i gamla tankegångar... men ja vi får se helt enkelt

• Luucie

Nr 1: jag tycker att din jämförelse i din 1 är helt åt pipan.

Och jag skulle vara dölycklig om du faktiskt höll med mig...förutsatt att du faktiskt förstod något av det jag skrev

För mig känns det bara otroligt bakåtsträvande att inte vilja ändra sitt synsett till något positivt och istället fullkomligt begrava sig i den negativa betydelsen...
    Jag tror på förändring inte förnekelse men det är jag det !

• Luucie
    feministbrud skrev 2009-03-25 22:39:05 följande:
    Kopplingen är att jag ser en ful handling som jag, utan att veta bakgrunden, blir illa berörd av. Detta är någon som ni förespråkare verkar vilja se förbi. Mao, man måste inte veta bakgrunden och symboliken för att ogilla och bli illa berörd av brudöverlämning.
    Jag vill inte se förbi det men det undgår mitt förstånd varför du automatiskt ser en dålig handling i detta?!

Är det likadant när du ser en pappa lämna sin dotter på dagis eller...nej jag fattar verkligen inte vad det är du ser?
  • Luucie

Nej det var inte alls så jag menade...
    Förstod faktiskt att det skulle feltolkas så fort jag postat det.
    Men jag orkar verkligen inte ens försöka förklara vad jag menar.

Däremot undrar jag fortfarande vad feministbrud ser?
    Gärna utan rappa svar om min "felaktiga" jämförelse...

• Luucie

Det jag säger handlar också om att trygga allas döttrars och söners framtid!

Jag tror inte ett dugg på att man bara kan säga nej och lämna det vid det när det är ett sånt omtvistat ämne.
    Att bara säga nej har aldrig någonsin funkat. Man måste alltid jobba för att förändra synsett för att få till en varaktig förändring. Inte minst hos motståndarsidan. Och med motståndarsidan menar jag i det här fallet de som förespråkar den ofrivilliga typen av detta ämne.

Man kan börja som några här inne föreslår att inte kalla det för överlämning och absolut inte för att "ledas" fram.
    Pappan eller vem det nu gäller ingår i brudföljet, eskorterar eller följer eller går tillsammans med bruden till exempel.

Om fler människor gör det av "rätt" anledning kommer gammal symbolik att försvinna tillslut.

Någon drog upp hakkorset som exempel och det är alldeles utmärkt, i omvänd bemärkelse.
    Tänk att man kunde ta något som var en positiv symbol i så många kulturer och göra det så vansinnigt fult...
    Kanske kan man faktiskt göra tvärtom också..?

• Luucie
    Tindragull skrev 2009-03-26 22:20:28 följande:
    Luucie:Du är klok som en bok och jag bara håller med! Det går ju faktiskt att vända negativa saker till positivt! :D
    Tack vad skönt det är att bli förstådd!
    Att inte någon bara tror att det handlar om "jag vill" och "min dag, jag bestämmer, åt helvete med kvinnoförtryck och jämstäldhet".
    Skönt att det finns någon som inte blundar för att man faktiskt kämpar för samma sak fast på ett annat sätt...
    Tack Tindragull!
    Nu kan jag lämna den här tråden...tror jag
Svar på tråden Vem ska leda mig?!