Inlägg från: BelleA |Visa alla inlägg
  • BelleA

Vem ska leda mig?!

Hur kan man här i Sverige tycka att det är romantiskt och fint, det som i andra länder är förknippat med förtryck och tvång? En kvinna som gifts bort till en man som hennes far har valt åt henne, som kanske dessutom är MYCKET äldre. Fadern lämnar bort henne som en ägodel. Och detta förknippar en del med romantik?

Ja jag VET att det inte fungerar på samma sätt i Sverige men varför varför vill man använda sig av en gest som anspelar på detta? Att kvinnan är lägre stående än mannen och tillhör sin far tills dess hon tillhör sin man.

Och om ni vänder på det, hur skulle ni tänka om mannen blev överlämnad av sin mor? Jag tror många skulle tänka att det vore absurt, eller löjligt. Vad är skillnaden undrar jag?

• BelleA

"om vi som vill att pappa ska följa en till altaret gör det av den enkla anledningen till att vi vill..."

Förlåt men jag var tvungen att lyfta fram det. Dem som är emot brudöverlämning har en massa olika skäl till det, men så får man motargumentet "för att vi vill". Hur ska man kunna argumentera med det?

Jag efterlyser GODA skäl till att vilja bli ledd fram av sin pappa, inte "för att jag vill" eller "jag tycker inte att det betyder nåt särskilt".

Det måste ju betyda något positiv och fint för er, annars hade ni väl inte velat ha det? Så tänk efter, VAD är det ni tycker är fint i att bli ledda fram till altaret?

• BelleA

"Så kom inte och snacka om att det är vi som skickar ut felaktiga signaler...
    Att det är fult & fel är en signal hon aldrig nånsin kommer få från oss..."

"Ett barn har ett oförstört sinne och jag har inte hört talas om en enda unge som tycker att det är fel att nån går in med sin pappa..."

Nä precis! Barn tar efter sina föräldrars värderingar!

Det finns många saker som anses fint och trevligt men som inte är bra för jämnställdheten. Tex, det är fint och trevligt att mamma städar och lagar mat, tar mest hand om barnen och sånt. Om barnen ser detta så LÄR de sig detta. Att kvinnor ska vara duktiga och vackra och ta hand om. Och männen ska vara stora och starka, ha bra jobb och tjäna mycket pengar. Man etablerar en syn på kvinnor och män som man själv kanske TYCKER är vacker därför att man själv är uppfostrad så, det går tillbaka i generationer. Men jag tycker faktiskt att vi kvinnor, tjejer, flickor och även män och pojkar måste se vad vi själva gör och säga till våra barn att en tjej inte måste vara rosa, hon måste inte behöva beskydd, en kille måste inte alltid vara stark och det är okej om mannen är hemma med barnen när mamma jobbar.

Jag vet att många kommer tycka att jag dragit detta för långt nu, men det är just för att det är alla "småsaker" som skapar klyftor mellan män och kvinnor. Och brudöverlämning är ingen småsak.

Svar på tråden Vem ska leda mig?!