Inlägg från: Tooticki |Visa alla inlägg
  • Tooticki

Vem ska leda mig?!

jönsson skrev 2009-03-24 23:23:05 följande:
    Till alla er som har en feministisk syn på "att bli inledd":Hur ser ni på att man i sverige och många andra länder oftast tar mannens efternamn? Vet att fler och fler inte gör så, men trots allt så är det fortfarande det vanligaste... Jag är bara nyfiken och menar absolut inte att ställa till med en större diskution i frågan. Är inte detta en tradition att kämpa emot med? Vad är det som gör att kvinnan ska behöva ge upp sitt namn med allt vad det innebär? Kan inte likaväl mannen göra det?
    Jo, det är en viktig fråga det med. I vårt fall så ville min man att vi skulle heta samma, så då bytte han. Vi hade lika gärna kunnat ha olika efternamn för mig.
  • Tooticki

Jag tycker att vi lurar oss själva om vi hävdar att vi har så mycket jämställdhet i detta land att vi kan slösa med den, vi har lång väg att gå och tills dess tycker jag att det är fel att manifestera kvinnoförnedrande och ojämställda symboler!

• Tooticki
    Bambi76 skrev 2009-03-27 11:01:36 följande:
    För min del är det en symbol av att två familjer förenas inte att pappa går fram till altaret med mig för att lämna över mig till min man som något han ska "ta hand" om för att jag inte skulle klara det själv.. (tyvärr kommer han inte att göra det men det är en annan historia)
    Hur kommer det sig att din far får respresentera alla era fyra föräldrar samt syskon? Varför går ni inte båda in med hela familjerna?
Svar på tråden Vem ska leda mig?!