Inlägg från: Tindragull |Visa alla inlägg
  • Tindragull

Vem ska leda mig?!

Jag anser att man inte ska lägga mer värderingar i en handling, än där verkligen är.
    Var och en blir lycklig på sin tro och så länge det faktiskt inte handlar om att någon blir överlämnad som i betydelsen bortgift, så förstår jag verkligen inte problemet. Ingen tar heller skada av den handlingen så jag fattar inte alls vargör det måste bli sånt liv...
    Denna trångsynthet är förbluffande.

Är själv väldigt för jämställdhet, men det där har inte med jämställdhet att göra längre. Vi lever i 2009. Saker och ting förändras och en sak som betydde förtryck o.s.v. förr behöver ju inte göra det nu.
    "Sanningar" och seder ändras hela tiden och det är bara att hänga med. Sen hur man själv vill göra bestämmer man ju själv.

Och ja, min pappa ska gå med mig. Han överlämnar mig dock inte, för det steget har jag tagit för länge sedan och varit självständig & klarat mig själv sedan tonåren. Pappsen blir bara ett trevligt sällskap att gå med fram till min m2b.
    Finns ingen speciell anledning till det. Vi vill bara ha det så.

• Tindragull

Fast bara för att många förknippar det med kvinnoförtryck gör väl inte det det till en sanning.
    Många förknippar kjolar som slutar ovanför knäna med horeri, men det betyder inte att det är en sanning det heller...
    Tror man behöver ha ett öppnare sinne för att folk tänker olika. Så länge det inte skadar någon.

Linadesign skrev 2009-03-25 14:41:34 följande:
    Men du bör ändå vara medveten om att många andra förknippar den med kvinnoförtryck.
  • Tindragull

Håller med dig. Den kopplingen begriper jag inte alls...

Bambi76 skrev 2009-03-25 22:34:16 följande:
    För mig är det HELT skillda saker att bli överlämnad av sin pappa på bröllopet och att en man skulle gå med sin fru/flickvän i koppel.. Ser ingen koppling mellan det ..sorry..
  • Tindragull

Ja, tycker det är en himla skillnad att gå bredvid min pappa och att bli släpad runt i koppel av min m2b...

Bambi76 skrev 2009-03-25 23:29:58 följande:
    Skönt att det det är fler än jag som inte förstod :)
  • Tindragull

Och jag hoppas att prästerna har ett öppnare sinne och tillåter det, så länge det handlar om vuxna människors fria vilja.
    Tack och lov är "vår" präst mycket öppensinnig.

Duchess skrev 2009-03-26 00:01:44 följande:
    Och jag hoppas att vissa präster kommer att sluta ge tillstånd till brudöverlämning och istället följa kyrkans sed och biskopens rekommendation. Såhär tycker t ex Stockholms stifts biskop Caroline Krook: www.svenskakyrkan.se/default.aspx
  • Tindragull

Biskopsråd och kyrklig sed har väl inte alltid varit rätt ute i sitt tänk...
    Såklart man kan önska en förändring. Precis som säkert många önskade en förändring när deras mammor/fruar/systrar blev brända på bål när kyrkan hade nån idé om häxerier.
    Kyrkans biskopar och präster är människor de med och bara för att de har de titlar de har betyder inte det att de tänker "rätt".

Det där med att kyrkan kommer säga ifrån sig vigselrätten? Vad innebär det? (har inte alls hängt med i svängarna när det gäller det)

Duchess skrev 2009-03-26 09:03:27 följande:
    Jag förstår inte riktigt hur man kan önska att någon går emot biskopsråd och kyrklig sed, men vi tänker väl olika på den punkten. Hursomhelst så tror jag att det i praktiken kommer att lösa sig genom att kyrkan avsäger sig vigselrätten i samband med kyrkomötet i höst.
  • Tindragull

Och jag tycker det är öppensinnat att vara öppen för att folk tänker olika.

• Tindragull

För mig, i den kultur vi lever i, ska jag helt ärligt säga att tanken aldrig förefallit mig att "överlämningen" skulle vara nåt påtvingat. Det var först här på BT jag stötte på de tankarna. I de kretsar jag umgås är jämställdheten så självklar att en sån sak inte alls på nåt sätt underminerar min fria vilja och mitt lika värde. Det är bara en fin del av en ceremoni typ.
    Så jag kan helt ärligt säga att ingen vid vårt bröllop kommer ta det som en signal att min pappa "ger mig" till min m2b utan min tillåtelse...
    Men sen är det väl lite så...letar man efter fel och hemskheter, så är det precis det man hittar...

Ore skrev 2009-03-26 10:23:49 följande:
    Jag tycker inte det har så mycket med öppensinnigt (eller motsatsen trångsynt?) att göra överhuvudtaget. Det finns mycket grejer man kan vilja göra, men det man gör sänder ut signaler. Hur ska man veta vilka brudar som har valt att gå fram med sin pappa, och vilka som inte har det? Vilka som har ett helt jämställt förhållande, och vilka som inte har det, om alla blir överlämnade? Signalen är ju fortfarande att man som kvinna lämnas från en förmyndare till en annan. Och i och med det har man ju dessutom diskriminerat sin mamma som förmyndare, hon är inte lika mycket värd som ens pappa.
  • Tindragull

Vad innebär den nya äktenskapsbalken då? *noll koll verkligen*

Duchess skrev 2009-03-26 09:49:12 följande:
    I och med den nya äktenskapsbalken som träder i kraft den 1 maj i år (hurra!) så diskuteras det också vilka som ska ha rätt att förrätta vigslar. Många frikyrkor har redan signalerat att de tänker avsäga sig vigselrätten.Inom Svenska Kyrkan finns det lite olika åsikter. Frågan kommer att avgöras på höstens kyrkomöte. Jag tillhör de som hoppas på att kyrkan avsäger sig vigselrätten.
  • Tindragull

Tänk att det bara är vi som är för överlämning som ska läsa och ta till oss det andra skriver... Goes both ways...säger jag bara...

valkyriana skrev 2009-03-26 20:52:35 följande:
    Hag måste säga tack till Aleta,Feministbrud, Passionsblomma och Tooticki med flera som orkar fortsätta kämpa och upplysa (motvilliga) brudar om symbolik mm bakom vissa handlingar. Jagfår gåshud då jag läser era inlägg, jag förstår inte hur man kan välja att blunda för det ni skriver.Jag blir numer bara helt matt då fler och fler brudar verkar vilja göra ALLT för att bli "ledda" till altaret. Och kör det vanliga racet med jag vill, jag förtår inte, jag tycker inte mm istället för att faktiskt läsa det ni skriver och ta till sig det. Tack för att ni finns!
Svar på tråden Vem ska leda mig?!