Inlägg från: JustMeAndMyLove |Visa alla inlägg
  • JustMeAndMyLove

Vem ska leda mig?!

Jag tror och anser själv att symboler, symboliska gester och ceremonier förändras, precis som vi i samhället gör.

Man kan inte haka upp sig på allt.

Själv ska jag gå fram med min mamma, M med sin mamma och pappa, vi möts alla i mitten. Jag och M vill symbolisera föreningen av två familjer. Vi kunde inte komma på något bättre sätt att göra det på.

Tycker det låter jättefint att vilja visa att dina barn är lycklig över ditt giftermål :) Och tycker också det var en otroligt fin gest av din blivande man att fråga dina barn.
    Men det kankse är för att jag inte har "ägandeskap" i mina närmaste tankar när jag tänker på kärlek och människor.

• JustMeAndMyLove

Jag har själv lite svårt att se hetsen i det här ämnet.
    Har aldrig varit på ett bröllöp där bruden letts fram av någon alls. Men det verkar som om många önskar att ha det så. Sen om seden är utländsk eller inte borde ju inte spela någon roll, vi lever i ett mångkulturellt samhälle. Min egen religion tex är en salig blandning av kristendom, buddism etc. Är väldigt tacksam att jag bor i ett samhälle där jag kn varak och välja fritt ur mängder av information.
    Har själv blivit ordentligt utskälld för att jag "Niar" folk. Riktigt ORDENTLIGT utskälld!
    Tyvär så är jag själv uppfostrad så, man visar respekt för äldre genom att säga Ni istället för du. Det lever kvar på Island.

Självklart ska man respektera (och känna stolthet i) vilken kamp och slit förra generationers kvinnor har lagt på att INTE bli bortgift av sina föräldrar. Jag tror alla här inne på BT delar den uppfattningen. Att tvångsgiftermål är FEL.

Det ni inte delar är uppfattningen om VAD symboliken i att bli ledd till altaret står för idag. Varför kan inte den tolkningen få vara personlig? Precis som religion och tankar annars är?

• JustMeAndMyLove

Det där tycker jag är fult, att hacka på andras val och argument. Du kan inte på allvar påstå att andras åsikter ä "fel"?
    Vi går in båda två tillsamans med våra egna familjer, jag har bara en mamma så jag går med henne, M går med sin mamma och pappa.
    Vi går inte upp för "mittgången" utan kommer in från sidorna till vigselbågen (detta för att skilja ut oss från det vanliga överlämnandet" och vi gör det för att symbolisera att vi blir en enad familj.

Ore skrev 2009-03-27 13:00:30 följande:
    Fast det ÄR ju väldigt okonsekventa argument. JAG VILL är ett argument som säkert räcker till för den som vill ha överlämning. Men för att försvara, eller ens förklara fenomenet kommer man inte långt med det... Och det är väldigt ologiskt med argumentet att överlämningen skulle "symbolisera att två familjer förenas". Bruden och brudgummen kan väl själva representera sina familjer, och bröllopet förenar ju dem högst påtagligt. Varför ska brudens pappa vara med för att representera familjeförening? Ett annat ologiskt argument är om man säger "vi är gammaldags, och vill ha det så här". Men det vet ju du, Mulle Nuh, att i Sverige som helhet (vissa lokala undantag) har det varit tradition att brudparet går in tillsammans sedan 1300-talet, innan dess vigdes man på kyrktrappan och gick sedan in i kyrkan för att fira mässa tillsammans. Ologiska argument kan också handla om att man säger emot sig själv. T.ex. "Jag vill att pappa ska gå in med mig för han betyder så mycket för mig". Jaha, betyder inte din mamma mycket? "Jo, men jag vill inte gå in med henne, jag vill ha manligt sällskap." Jaha, kan du inte gå in med din man då "Nej, han är så blyg". ???
  • JustMeAndMyLove

"en mes" ?

Morr skrev 2009-03-27 13:08:32 följande:
    Ore: jo jag håller helt med att det är ett märkligt argument, jag menade bara att det kanske är därifrån det kommer med att många brudar säger "på MITT bröllop är det JAG som står i centrum..." och hela tiden fokus på jag, mej och mitt istället för på vi, oss och vårt. Fortfarande ser jag inte att det skulle "berättiga" att tycka det är OK med brudöverlämning eller detta ständiga fokus på bruden (för mej då menar jag)Tar man till sig den historiken jag redogjorde för i förra inlägget går man ju per automatik också med på att alla andra dagar är mannens. liksom. Nu kanske det blev lite OT, men ändå. Jag tycker inte illa om enskilda brudpar som väljer lösningen brudöverlämning men FENOMENET är jag starkt emot. och för att svara på TS fråga, för har man ställt en fråga får man faktiskt stå ut med ett svar: Nej jag tycker inte att du ska gå in med din son. Jag tycker inte det är fint någonstans utan bara gör dej till en mes. Om du var helt säker så skulle du inte frågat på ett sånt här forum, men eftersom frågan är ställd får du också ta de svar som kommer.
  • JustMeAndMyLove

Hehe, jag som kommer jobba i Norge nu i 5 månader nu from April, tur man har "Niandet" i benmärgen :P

Tindragull skrev 2009-03-27 13:23:05 följande:
    Mycket klokt skrivet. Det där med att Nia folk är rätt lustigt. Det gör man ju inte här, men ve mig och jag inte hade gjort det med de äldre där jag jobbade i Oslo!
  • JustMeAndMyLove

Jag tänker återigen (lite surmulet) lägga in att nu handlade den här tråden egentligen inte om att bli överlämnad av sin far, utan ledd av sin son.

Och vi (jag och M) som tänker göra "vår egen variant" ska ju inte heller överlämnas av våra fäder (det skulle ju bli hemskt trångt i "mittgången" i såna fall) utan kommer in från sidorna tillsammans med föräldrarna som sen sätter sig ner när vi nått fram till "bröllopsbågen"

Vi själva har just pga vårt eget motstånd mot "överlämning" valt att gå in annorlunda för att det inte ska skicka de signalerna som diskuteras här.

Många här menar alltså att det är "lika fel" som att blir överlämnad av en pappa? vore det inte en naturlig utveckling för dem som vill gå in tillsamans med familjen utan att spåna på det gamla förtrycket av kvinnor?

• JustMeAndMyLove

Jag har helt enkelt en annan syn på bröllop än du har.
    Det är främst vår dag, min och Ms, men också en dag att fira gemenskap, kärlek och familj. För mig är det nästan viktigare att familjen finns på plats än att vi ska gifta oss.

Sen om det för dig känns som ett "jippo" att göra så får du stå för det

Morr skrev 2009-03-27 19:41:31 följande:
    men fortfarande. är inte valet att gifta er just ert val? jag förstår inte vad föräldrarna har med saken att göra? Såklart fint att två släkter knyts samman och allt det där, men ändå. Ni skulle väl ändå ha gift er även om era föräldrar högljudt protesterat hoppas jag? Jag förstår när bebisen hålls av föräldern fram till dopfunten vid ett dop då denne varken kan gå själv eller göra valet att bli döpt själv. Men alla som gifter sig i Sverige är vuxna människor och torde då kunna göra sina val själva?! Jag förstår om du tycker det ser fint ut att hedra mamman och pappan men förstår ändå inte varför bröllopet, som är till för mannen och kvinnan, ska bli något allmänt jippo för att hedra sina föräldrar?? Det finns det andra och bättre dagar till?Eller har jag missförstått?
  • JustMeAndMyLove

Jo, men där måste faktiskt samhället ta och backa ett steg och börja se mer åt individer än åt könsroller, för som de flesta vet finns det många ojämnställda förhållanden i gay-världen med. Och för att inte tala om alla män som lever förtryckta i hetroförhållanden.

Om vi vänder på det 180 grader så säger jag helt enkelt så här: Jag har inget behov av att symolisera och signalera med min jämnställdhet, så därför ser jag själv ingen mening i att gå fram själv (?)

Ore skrev 2009-03-27 19:46:53 följande:
    Tja, just när det gäller jämställdhet så är det ju betydligt svårare att hamna fel för dig och M, eftersom ni båda är brudar (väl, eller minns jag totalt fel?)... Så det finns ju inga "naturliga könsroller" som ni förstärker/spelar på... Jag står dock fast vid min åsikt att vuxna människor inte ska behöva överlämnas vid sina bröllop, ser liksom ingen poäng med det.
  • JustMeAndMyLove

Jag undrar också vart TS tog vägen, men förstår om hon blev ivägskrämd av den hetska stämmningen som blev ett tag här inne :p

Och jag vet nog så bra så vart jag ska gå men mamma ska med ändå! så det så ;)

Och föresten skulle inte ni komma med rosa pompomps och hurra på mitt bröllop? Kanske NI kan leda fram mig för jag kommer säkert svimma av nervositet!

passionsblomman skrev 2009-03-27 22:54:18 följande:
    Jag kan inte hjälpa att varje gång jag ser trådtiteln lysa blå i listan och läser den poppar svaret upp: -"ingen, vet du inte vart du ska?"jag har så otrolligt svårt -som mamma till en egen son- varför rn vuxen kvinna vill bli ledd av sin son och varför mannen frågar sonen om det är ok med giftermål. Det känns som om sonen hade ngt slags förmyndarskap och jag har aldrig hört talas om den är varianten i sverige på 2000-talet, så jag är ärligt nyfiken tankebanorna och traditionerna i ts familj som leder till den här frågeställningen.var är TS?
  • JustMeAndMyLove

Haha du menade så! Trodde du va lite vittsig :P Att om man behöver någon som leder än kan man inte veta vart man ska, hehe

passionsblomman skrev 2009-03-27 23:07:27 följande:
    Jovisst för tusan!*vart la jag den där pompomen nu då....letar*Joho, jag kan daska liv i dig igen ifall du tuppar av. (jag tror nog alla vet vart de ska, jag bara sa vad som kommeer upp i min skalle när jag läser just meningen"vem ska leda mig?"det låter så vilset och hjälplöst där i trådlistan...
  • JustMeAndMyLove

Du verkar dela min tanke
    Just därför vi kommer ledas in båda två av våra respektive föräldrar (jag har bara mamma men hon kommer gå med sin mamma OCH pappa)
    Och inte in genom mittgången.

Jag gör det inte för att göra ett statement utan för att kunna bli ledd utan att dra tankarna till brudöverlämning och tvångsgiftermål.

J D skrev 2009-03-30 16:50:31 följande:

Jag har inte hunnit läsa hela tråden än men ang. att reclaima innebörden av brudöverlämning så tycker jag att det vore lämpligt att börja med att båda i paret överlämnades. Om du är för brudöverlämning bör du alltså överväga att din man överlämnas eftersom det kan neutralisera handlingen på ett helt annat sätt än om du bara bestämmer dig för átt brudöverlämning nu är modernt och inte innebär den symbolik som den har av tradition. Reclaimande feminism är mkt intressant men den kräver ett stort mått av kommunikativ aktivism för att överhuvudtaget fungera. Man kan inte ändra symbolik genom subtil tankeöverföring.
  • JustMeAndMyLove

Asså vi lever iSverige nu, att vi ska anpassa oss efter vad folk i andra tror och tycker om saker är ju inte direkt passande det heller.

Minns tydligt ett tillfälle då mammas och mormors vännina från Ryssland blev fly förbannad för att det "sprang omkring äckliga muppar i parken" (det var teatergruppen i Hudiksvall som består av handikappade och utvecklingsstörda) HON skulle nämligen skydda sin son från att ta otrevliga intryck från Sverige där man tydligen inte hade HYFSET att hålla efterblivna afrån gatorna.

Så med tanke på att on tog väldigt illa vid sig borde vi genast förbjuda människor med Downsyndrom på allmänna platser?

Jättesmart. Var glada att vi istället lever i ett FRITT land där vi kan tolka och våra EGENVALDA ceremonier så som vi själva tycker passa OSS.

Tycker en moderator kan stänga den här tråden då det inte längre handlar om TS frågor.

Svar på tråden Vem ska leda mig?!