Vem ska leda mig?!
Precis när jag blev medlem och ville slänga in min syn på det hela känner jag att stämningen i tråden blev lite otrevlig för första gången. Nu verkar det lugna sig, men jag blir feg ändå eftersom jag inte gillar bråk . Istället för det jag först skrev skriver jag det jag ville säga utifrån mig själv, bara .
* Att symbolisera att två familjer förenas.
Jag tycker det är fint att förena två familjer genom en vigsel. Det är fint att alla sitter tillsammans i kyrkan/lokalen/platsen, på varsin sida, och ser på när de blivande makarna skrider in sida vid sida. Familj och vänner sluter gemensamt upp bakom sin kära i hans/hennes egna beslut genom att vara där och vara glada. Sen på festen placerar man familjerna mixat så att de verkligen får förenas. Brudens far bredvid brudgummens mor och brudens mor bredvid brudgummens far enligt traditionell bordsplacering. Två familjer är sammanförda. (Jag har dock inte bestämt mig för hur jag ställer mig till traditionell bordsplacering, men jag vill hur som helst mixa släkterna.)
* Att hedra relationer.
Jag tycker det är tråkigt när den enda relationen som manifesteras förutom brudparets är den mellan bruden och hennes far. Jag tror brudgummar inte hedrar (alltså går in med) en förälder för att de aldrig har sett detta samt att de skulle tycka det var skumt att följas av en förälder. Män har en historia av att stå på egna ben och inte behöva hjälp med att ta sig fram. Det har inte kvinnor, även om det nu har börjat luckras upp.
* Att brudgummar inte vill stå i centrum.
Jag gillar heller inte att ha all uppmärksamhet på mig, men om jag någon gång gifter mig så kommer jag att gå in tillsammans med mitt största stöd i livet och bland människor jag valt att ha närvarande. Det kommer jag att klara! Om det ändå skulle vara ett problem för mig så kan jag vigas med enbart vittnen så är problemet mindre. För i centrum kommer jag vara oavsett under vigseln.
Det var alltså tre saker som har tagits upp som anledningar till att bruden går in med sin far. Som ni kanske förstår så har jag problem med att förstå varför denna "brudöverlämning" skulle vara det bästa sättet att genomföra början av vigseln, när det finns så bra alternativ och när den seden faktiskt har en väldigt sorglig bakgrund. Jag börjar tro att jag faktiskt aldrig kan fullt ut förstå hur ni förespråkare tänker, men jag förstår att er övertygelse är lika stark som min. Jag tror inte att det bara handlar om synen på just brudöverlämningar utan att detta speglar två helt olika förhållningssätt till allt möjligt. Och så tror jag att denna diskussion är jätteviktig, den får alla som tar del av den att tänka till var de står och i alla fall få reda på hur andra kan se på en enkel handling.