Inlägg från: Morr |Visa alla inlägg
  • Morr

Vem ska leda mig?!

Duchess:

Jag tror att jag har svaret på din frågan om varför det är bruden som "ska" (enligt många brudars tycke)få mer uppmärksamhet än mannen på bröllopsdagen.

Förr i tiden var bruden den absolut högst stående personen på sin bröllopsdag, oavsett om all världens kungar och drottningar var på bröllopet så stod BRUDEN högst den dagen. och kanske var det också ENDA dagen bruden var högst i rang, resten av dagarna hade männen till sitt förfogande. Detta tror jag har bidragit till att många brudar säger "På MIN bröllopsdag ska JAG gå in själv/med pappa och min man är lite blyg och ska stå där framme..."

Jag håller helt med dej Duchess om hela frågan, men kanske är det här en del av förklaringen?!

För övrigt betyder min pappa och mamma jättemycket för mej, men den som ändå betyder mest är min blivande man. Så nej, jag kan inte för något i världen förstå detta med att gå in med sin käre far. Han får sitta breve mej på middagen och hålla ett fantastiskt tal. Min mor får också hålla ett tal såklart, lika fantastiskt! Men viktigast den dagen är Brud och Brudgum, ingen annan!

Säkert har det nämnts tidigare, men jävlar i havet vad många män som är blyga helt plötsligt... som inte vågar gå in i en kyrka ihop med sin blivande brud? Är det inte mer läskigt att stå där framme och bli betraktad LÅNGT innan själva ceremonin börjar?

Jag kanske är helt knäpp men jag ser INGEN logik i det?

• Morr

Ore: jo jag håller helt med att det är ett märkligt argument, jag menade bara att det kanske är därifrån det kommer med att många brudar säger "på MITT bröllop är det JAG som står i centrum..." och hela tiden fokus på jag, mej och mitt istället för på vi, oss och vårt. Fortfarande ser jag inte att det skulle "berättiga" att tycka det är OK med brudöverlämning eller detta ständiga fokus på bruden (för mej då menar jag)

Tar man till sig den historiken jag redogjorde för i förra inlägget går man ju per automatik också med på att alla andra dagar är mannens. liksom. Nu kanske det blev lite OT, men ändå.

Jag tycker inte illa om enskilda brudpar som väljer lösningen brudöverlämning men FENOMENET är jag starkt emot. och för att svara på TS fråga, för har man ställt en fråga får man faktiskt stå ut med ett svar: Nej jag tycker inte att du ska gå in med din son. Jag tycker inte det är fint någonstans utan bara gör dej till en mes. Om du var helt säker så skulle du inte frågat på ett sånt här forum, men eftersom frågan är ställd får du också ta de svar som kommer.

• Morr

MulleNuh: Bakläxa, gå in och läs trådarna på detta forum och säg till mej ärligt att det i 90% av inläggen inte står
    "Jag har äntligen bestämt temat på bröllopet och det måste vara fint väder på min dag" (självklart med viss variation.) Jag har hängt här tillräckligt länge för att kunna säga att 90% av brudarna här resonerar som att det är deras dag och inget får komma i vägen för hur de vill ha det.

Men detta blev OT och har inget med den ursprungliga diskussionen att göra, så den lämnar vi tycker jag!

• Morr

om du läser hela mitt inlägg så menar jag när jag skrev "deras dag" att det var "brudarnas dag"

självklart ser jag att det är brudparets viktigaste dag. det borde du förstått att jag tycker om du läst mina inlägg.

inte hemskt att de skojar om att de vill ha det fint på deras gemensamma dag men när det blir att kvinnan hela tiden pratar om mitt, min och jag slår jag bakut. men som sagt. OT OT OT.

Lägg ner nu.

• Morr

Celcium: Håller med Ore och såklart dej! Väldigt bra och sakligt skrivet, utan konstiga undertoner!

• Morr

googlade lite bara:

I Sverige har vi aldrig haft sådana seder [brudöverlämning]. Visst blev unga flickor bortgifta. Men traditionen har varit att det inte ska ske mot deras vilja - det har inte alltid följts tyvärr. Men den germanska rätten som vår lag bygger på ger kvinnan större frihet.

Seden med brudöverlämning har sent kommit till Sverige, inspirerad av kungliga bröllop och diverse engelska filmer. Man tycker att det är fint...

Och visst man kan lägga nytt innehåll i gamla seder. Men det är lite svårt att se något annat än överlämnande av en överenskommen vara när fadern för fram sin dotter.

Visst, jag tycker att nya seder är välkomna, men inte i en bakåtsträvande anda!

Jag och min man har ju valt varandra och tycker då att vi ska gå den viktigaste promenaden i vårt liv tillsammans.

• Morr

men fortfarande. är inte valet att gifta er just ert val? jag förstår inte vad föräldrarna har med saken att göra? Såklart fint att två släkter knyts samman och allt det där, men ändå. Ni skulle väl ändå ha gift er även om era föräldrar högljudt protesterat hoppas jag? Jag förstår när bebisen hålls av föräldern fram till dopfunten vid ett dop då denne varken kan gå själv eller göra valet att bli döpt själv. Men alla som gifter sig i Sverige är vuxna människor och torde då kunna göra sina val själva?!

Jag förstår om du tycker det ser fint ut att hedra mamman och pappan men förstår ändå inte varför bröllopet, som är till för mannen och kvinnan, ska bli något allmänt jippo för att hedra sina föräldrar?? Det finns det andra och bättre dagar till?

Eller har jag missförstått?

• Morr

okej, urspårning och förlöjligande av varandras åsikter.

Tråden borde stängas eftersom TS inte längre är aktiv och man då kan betrakta att hon fått sitt svar. Frågan om brudöverlämningens vara eller icke vara går att diskutera till världs ände och finns ingen anledning att göra sig rolig över den ena eller andras syn på saker. Jag tror att det framgått rätt klart och tydligt vem som tycker vad och varför.

Den enda du kan ändra är dej själv och därför är frågan om ämnet en never ending story.

Sen att TS valt att inte besvara vissa frågor är en annan sak. Har själv en del frågor men det kommer jag nog alltid att ha!

• Morr

Sebastiana: Gissningsvis är det så!

Och min undran är även: om man nu är så stark i sin åsikt om detta, måste man då skriva på ett forum och fråga vad andra tycker? Exempelvis TS. Om hon nu visste att det här var rätt för henne, varför behövde hon ens fråga? Och såklart är det riktat till alla som frågar om brudöverlämning!

Om man nu redan vet vart man står ifrågan ser jag det som totalt meningslöst att dra igång (ytterligare) en tråd i ämnet.

Det är ju inte så att jag frågar:
    Vad tycker ni? Kan jag gå in med min blivande make i kyrkan/till ceremonin? Tror nämligen att han vill det och jag tycker det vore fint.

vem vet, kanske dyker det upp en ny tråd här snart??

• Morr
    Aleta skrev 2009-03-30 20:32:50 följande:
    /.../Celsius i Linköping hade i alla fall förr en bonus som betalades ut om pappan stannade hemma, och detta betalades ut oavsett om det var mamman eller pappan som jobbade i deras företag. Det var helt enkelt företagets policy att vi alla tjänar på jämställdhet och de var beredda att betala sin del.
    Himla bra företag måste jag säga! Jag tror också stenhårt på den idén!
  • Morr

Finns det inte syrgastuber vi kan använda oss av istället? Eller sånna masker somfälls ned i flygplan? Kunde ju vara en bra idé om vi ska få plats med så många som möjligt?

Svar på tråden Vem ska leda mig?!