Inlägg från: Scalibregma |Visa alla inlägg
  • Scalibregma

Vem ska leda mig?!

Ideèn att det är mannen som ska fria är lika hemsk antar jag? Eftersom det kommer från att kvinnan inte hade någon talan om sådant, samt inte visa sig framfusig i detta ärende.. Så denna ideè ska läggas på hyllan för det är kvinnoförtryck...? Och killar som envisas med att vilja fria själva är idioter och mansgrisar som försöker trycka ner tjejerna?

Eller så tar man det för vad det verkligen är! En romantisk gest från killens sida?

Och vad är skillnaden mellan att sonen går bredvid mamman och att han går 2 meter bakom.. seriöst... Om pappan går bakom istället? Är det bättre? Bättre att det ser ut som om han föser fram henne till altaret, istället för att gå bredvid henne när hon går mot en ny början...

• Scalibregma

Bambi 76: Håller helt med dig... Jag är för att pappan följer bruden in, inte ÖVERLÄMNAR utan FÖLJER! Två helt olika saker..

• Scalibregma

Även om jag inte ser den symboliken att pappan överlämnar ägandeskapen till nya mannen, så är det egentligen lite rart att det SKULLE kunna symbolera "här är min dotter som jag älskar av hela mitt hjärta, och jag litar på att du kommer att älska henne lika mycket som jag har gjort". Det är ju ett sätt att se det, vilket jag inte tänkt på innan. Nu känns det ÄNNU bättre med att pappa ska följa mig in mot mitt nya liv som fru.

• Scalibregma

Aleta,
    javisst kan man byta ut ordet dotter till son. Mam kan även byta ut pappa mot son.. Det blir lixom som att den som leder bruden/brudgummen fram vill visa att "denna person som ska gifta sig med min*vad det nu är* är OK och att man litar på att denne kommer att göra allt för att göra en dotter/son/mamma/pappa lycklig. Tror inte att många hade velat leda fram sin dotter till en känd misshandlare eller kriminell, lika mkt som att någon skulle vilja leda fram sin mamma till en karl som misshandlar henne eller helt enkelt inte behandlar henne som sig bör.

• Scalibregma

""Hej alla ni kvinnor som stannar hemma mot er vilja runt om i världen och föder barn efter barn och tar hand om dem och hemmet, även om även ni hade velat jobbar och känna att ni har ett annat värde än att producera avkommor. Den handling som visar att ni inte har någon talan gentemot er man och förmyndare har vi i Sverige valt att byta innebörd på. Här betyder det att man älskar sina barn och man av hela sitt hjärta och vill visa det genom att stanna hemma med barnen. Vi är medvetna om att det betyder något helt annat hos er, men vi hoppas att ni inte tar illa upp...."

• Scalibregma

Om man tittar på antalet timma som kvinnor tar ut jämfört med antalet timmar männen tar ut så ser man en väldig skillnad. Och det är väldigt många kvinnor som inte vill att mannen ska ta ut något för att de själva vill vara hemma med barnen. Dvs. att vi stannar hemma med barnen betyder inte att vi är förtryckta och inte själva kan välja. Men att kvinnor i andra länder stannar hemma med barnen för att de måste.

Vad jag menar med detta är att vår innebörd av att stanna hemma inte betyder samma negativa sak som det gör för de kvinnor som tvingas stanna hemma. Även om det är samma handling. Så varför kan inte vi kvinnor i Sverige VÄLJA att ledas fram av någon för att det betyder annat för oss än för kvinnor som lever i ett förtryckande samhälle?

• Scalibregma

Jag syftade mer på det faktum att vi kvinnor VÄLJER att vara hemma, betalda eller ej, medan det finns kvinnor som inte har något val. Jag tycker inte att det är någon skillnad från att vi VÄLJER att ledas fram av någon vi håller av, medan det finns kvinnor som inte har något val. Dvs, handlingen är densamma, men innebörden är HELT olika. Och om de tittar på hur vi lever för övrigt så är nog risken minimal att de tror att vi skulle vara förtryckta.

• Scalibregma

Men jag menar inte att vi har det bättre än dem eller att de avundas oss för att vi har det bra. Det jag syftade på att vi väljer att stanna hemma, medan de är tvingade. Men för oss innebär det inte att vi är förtryckta utan att vi har egen vilja och har valt att vara hemma. Till skillnad från dem.. Men VI ser det inte som något negativt, medan det säkert är negativt för dem att vara hemma. Dvs att stanna hemma med barn innebär inte samma sak för oss som för dem.

Samma med att följas/ledas fram av någon annan än sin blivande. Vi vet att vi inte är tvingade, och ser det därmed inte som något negativt, medan de kanske är tvingade och tycker att det är negativt.

• Scalibregma

Sebastiana: det kan även vara så att många tycker ätt "brudöverlämning " är hemskt och inte kan förstå varöfr andra inte ser det på samma sätt..

Svar på tråden Vem ska leda mig?!