Vem ska leda mig?!
Hej möklintsbröllop!
Du skulle kunna börja med att fundera över varför du inte vill gå in i kyrkan tillsammans med din fästman. Den traditionella symboliken i överlämnandet är ju att kvinnan går från en förmyndare till en annan. Detta lämnar en rätt sur eftersmak hos många när man tänker på att tvångsgifte faktiskt existerar i många delar av världen. Inom svenska kyrkan (om ni gifter er där) är detta inte en symbolik som man stödjer och därför kan det vara svårt att hitta en präst som går med på det.
Om du ändå väljer att du vill bli överlämnad av någon kan du ju ta diskussionen med er vigselpräst/-förrättare och höra vad han/hon säger.
Om jag får komma med en personlig åsikt ,så tänker jag att om du redan varit gift en gång och att du den gången blev överlämnad av din far, vore symboliken härlig att du och din fästman gick in tillsammans den här gången. Att på alla sätt möjligt visa att det här är ett beslut som ni fattat tillsammans och ni går in i äktenskapet som två jämlikar.
Jag har hört att sekunderna innan man kliver ner längs gången i kyrkan, när klockorna ringer in och endast man själv och ens blivande man står tillsammans ute på kyrktrappan är den bästa stunden. Den vill jag inte missa för allt i världen.
Lycka till med ditt beslut!